Min häst är allt, men orkar jag mer ?

L

Lisanlotta

Jag älskar min häst över allt annat. Men jag vet inte om jag orkar mer. han är stor häst. kraftigt byggd och hingstar ganska mycket, nästan dagligen( men han är vallack )... Han bockar jätte mkt när man ska galoppera och rida ute på fält är kan jag glöma. han kastar sig iväg och bockar och är jätte dum. Ibland är han inte ett dugg såhär, då är han jätte snäll och skärper sig och går fint. jag rider ändå men e osäker hela tiden och sånt :(

Jag tål inte med hela mitt hjärta att sälja min häst.

hjälp mig , jag vill få ordning på honom så vi kan ha det bra tsm..
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Tjejjer är ofta väldigt lojala till sina djur vilken kan tyckas är en bra egenskap, men när sorgen blir större än glädjen så måste man tänka om. Det finns alldeles för många underbara hästar i världen för att man ska slösa sin tid på dom dåliga. Du älskar din häst, men han går inte att rida. Glädjen att rida en trygg och välriden häst är i mina ögon sett mer värdefullt än en otrygg, tråkig ritt. Jag har möjligheten att välja vilka hästar jag vill hålla på med och jag har lärt mig att det ger ingen glädje att ha en häst som du beskriver även om han nu skulle vara jättesöt och gullig att borsta.
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Det verkar som varken du eller han blir lyckliga. Om du är osäker och drar ner på ridtiden och galopperna, då blir ju hästen också lidande i slutändan.
Om du är säker på att hästen är frisk (en del bockar ju av att de har ont, speciellt när det kommer och går) så tycker jag du ska se dig om efter en annan häst. Det ska vara roligt att rida, för både häst och ryttare. Jag vet att det kan kännas helt omöjligt att kunna sälja sin häst, men man måste prioritera sig själv ibland..

Lycka till!
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Men vet du, det finns säkert någon som letar efter precis en sådan häst som du har, och hästen kommer kanske att få det ännu bättre i det nya hemmet. Jo den kan få det bättre om den får en ryttare som inte har några problem med att rida honom. Jag tycker du ska vara öppen och ärlig om anledningen att du vill sälja (om det nu blir så). Alla vill inte ha en lugn häst!
Så tycker jag att du ska leta efter en ny häst som du kan älska, en du kan lita på till 100%. jättejobbigt att sälja häst, men jag tror att ni båda vinner på det!
Ulrika
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Jag skulle sälja hästen. Kan låta "grymt" men som nån skrivit varför ska man rida en häst som man är rädd att rida?
Jag i mitt fall vill ha idioter till hästar.:devil: Den jag har nu kan bli helt rabiat om hon inte får galoppera när hon vill.
Jag gjorde så att för ca 3 år sedan mådde jag dåligt, dels var jag i ett förhållande som inte var bra, jag bodde fortfarande hemma, nya hästen krånglade med allt. Jag övervägde länge att sälja honom men klarade inte riktigt av det. Men så krockade jag och läkaren tyckte att jag skulle ta ett avbrott i ridningen att tag. Jag sålde hästen, köpte mej en lägenhet och dumpade pojkvännen. Låter kanske hemskt men i bland måste man ta såna beslut för att kunna må bättre. Jag mår jätte bra nu, jag trivs med min nya häst, jag bor själv som jag trivs ypperligt med (för tillfället:crazy: ) och jag är kompis med mitt ex. Jag behövde det där andrummet som jag fick när jag sålde hästen. Hur mycket man än tycker om hästen så måste man vara lite egoistisk iblnad och tänka på sitt eget välbefinnande.
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

jag förstår att du inte kan sälja honom:crazy:

kan du inte ha något medryttare som kommer och hjälper till me han??
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Det verkar som att han själv ser sig som herre på täppan. Mitt råd är att antingen ser du till att få mer ordning på honom, om du inte klarar av det själv så ta hjälp av någon som kan hjälpa dig. Så länge du känner att du inte har koll på läget kan farliga saker hända, olyckor både för dig och hästen. Man ska kunna göra allt med sin häst, även om den är glad och sprallig och gillar att bocka så ska det kunna kontrolleras till en måttlig nivå, hästen ska gå att ridas var du vill, även över fälten. Om du inte klarar av det för att han bockar så extremt mycket att det finns risk att du åker av, och du inte får någon ordning på problemet, då tycker jag att du ska sälja.
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Jag hade tidigare en häst som betedde sig ungefär likadant, tillslut blev det så jobbigt att jag tröttnade helt på att rida, glädjen försvann lixom på nåt sätt det kändes som det alltid blev "bråk" när det kom till ridningen, jag började undvika vissa saker som att gallopera ute mm. Det som var mest jobbigt var att han var supersnäll vid all annan hantering det var bara vid ridningen han bråkade... Veterinären kollade honom och vi röntgade men han hade inte ont nånstans så då bestämde jag mig för att sälja honom i sommras.... Det tog ett tag att hitta rätt köpare men när vi väl gjort det känndes det jätte bra. Vi har nu köpt en ny häst ett helt underbart halvblod, Går som en klocka och är ärlig och snäll att rida, nu känns det verkligen super varje dag när man ska till stallet. vet inte om detta hjälper men ibland kan det vara skönt att höra från nån som varit i ungefär samma situation. Bara du kan bestämma hur du ska göra med din häst! Hoppas det går bra vad du än bestämmer dig för.:smirk:
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Har du provat möjligheten med en massör eller kiropraktor? Det kan ju vara så enkelt att hästen har spänningar/ låsningar....Hörde nånstans att det bästa sättet en häst själv blir av med spänningar är genom att bocka och "bralla till"... vet inte om det stämmer men om det är så kan det ju vara värt att prova innan du ger upp?!
I annat fall hade jag sålt hästen.... har själv en hsät med problem i just galloppen och efter ett tag tappar man motivationen att forsätta....Det finns så många trevliga hästar som fungerar som de ska...
Lycka till i ditt beslut!
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Börja med att ta hästen till en veterinär som kollar upp om hästen möjligen har en testikel kvar i buken. Klapphingstar kan vara mycket jobbiga...

Är det inte så bör du fundera på om ni är rätt för varandra. Du kan, som många här föreslagit, ta hjälp av tränare och medryttare men kanske är det bäst att sälja ändå så du inte börjar uppleva ridningen som obehaglig. Det ska vara roligt att rida och det vimlar av hästar som är lätta att ha att göra med.

Hur du än gör...Lycka till!
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Hej

Fascinerande att se hur många som säger åt dig att leta efter fel på hästen bara för att den bockar. I min värld låter det som att hästen helt enkelt vet att den kan skrämma dig och gör det! Plus att den kanske är understimulerad och har överskottsenergi? Rid den mer och längre, trava den trött, jobba den ordentligt och kräv koncentration... Sedan kanske du skall fråga dig om det är en häst som passar dig? Är det en tuff häst du vill ha? Eller blir du bara rädd för den? Du kanske behöver en lugnare och tryggare häst? En häst behöver gå 1,5 timme om dagen ordentlig ridning eftersom det är ett djur anpassat till att vara i rörelse.. vissa hästar kräver inte det och det fungerar ändå, medan andra nästan behöver gå 2 timmar om dagen ... försök testa dig fram till din hästs behov... Hästen skall lyda sin ryttare annars tar den över ledarskapet om den lyckas skrämmas och då blir det svårt sedan.... Fråga dig helt enkelt om hästen motsvarar ditt behov? Vet att det är svårt men nödvändigt. Lycka till!!
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Hej!
Har din häst alltid varit sån här?? eller har det kommit på senare tid??
Om du vill försöka få det att fungera så skulle jag föreslå att börja om från början. hur är ledarskapet? det verkar som hästen bestämmer:smirk:
Min häst har under tiden jag fått barn och andra har ridit henne tagit över ledarskapet och beter sig ungefär som din. Med henne har jag börjat med NH övningar och det fungerar kanon:banana: hon protesterade de första gångerna men nu är hon lyhörd och lyssnar uppmärksamt på mig. Har börjat med att rida ut i skogen utan några krav på långa tyglar bara skritt och lite lugn trav oxå på långa tyglar. och hon har varit jättelugn inga luftsprång eller försök att sticka hem igen och vi börjar bygga upp ett förtroende igen. Det viktigaste kan nog vara för dig att få upp ditt självförtroende igen och våga lita på din häst. är du osäker så känner kan det och han litar inte på dig eller känner sig trygg med dig . Jag kan varmt rekomendera NH till dig och din häst, bli hans ledare på marken först så kommer det antagligen fungera när du rider oxå sen:)
Lycka till!!
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

hur länge har den har den varit hingstig och när kastrerade ni den. vi har en klapphingst hemma.
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

om du redan provat att ta hjälp av instruktör, och absolut inte vill sälja, kan du kanske prova att byta häst ett år eller två. dvs din häst får komma till nån lite tuffare ryttare som kan rida till honom och du kan träna upp ditt självförtroende på en lite enklare häst??
 
Sv: Min häst är allt, men orkar jag mer ?

Jag håller med! Det du sa stämmer med vad jag tänker. Kanske finns det en häst som passar mig! Kanske finns det en människa som passar den häst jag har köpt!(passar dock inte mig) Varför vara så envis när envishetn inte alltid är det bästa,varken för hästen eller för mig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp