min hane hade svårt att para sig.

Lyraolissy

Trådstartare
Har en fin hane med många förfrågningar på.
Nu har han försökt para för första gången men lyckades inte riktigt. Vid ett tillfälle fastnade han i tiken men det böev ingen hängning utan han drog ut den.
Efteråt blev inget mera.
Dagen efter försökte han men gav upp innan han hittat rätt alla gånger.
Tips och råd ?

Se till att tiken är på rätt dag. Min erfarenhet säger att det nästan alltid bara inte är precis rätt dag när det strular om hanen är sådan att han försöker. (Och jag vet hur många som helst som säger saker som att tiken står så fint- well en av mina står hur fint som helst i regel mellan dag 3-27!! och det är ändå inte = höglöp, uppenbarligen, och hanar kan vilja även när det inte är rätt dag.. osv etc)

Se till att tiken är på rätt dag. Min erfarenhet säger att det nästan alltid bara inte är precis rätt dag när det strular om hanen är sådan att han försöker. (Och jag vet hur många som helst som säger saker som att tiken står så fint- well en av mina står hur fint som helst i regel mellan dag 3-27!! och det är ändå inte = höglöp, uppenbarligen, och hanar kan vilja även när det inte är rätt dag.. osv etc)

Sen finns det ju faktiskt hanar som helt enkelt inte är bra för att de har för låg parningsvilja. Då spelar det ingen roll hur erfaren tiken är.
En sådan hane ska naturligtvis inte gå i avel.

Sen finns det ju faktiskt hanar som helt enkelt inte är bra för att de har för låg parningsvilja. Då spelar det ingen roll hur erfaren tiken är.
Absolut. Lite hårt att döma ut efter ett försök dock? Min var tafatt första gången, men efter att ha fått till det en gång och fattat att det kom nått ännu bättre efter klättrandet så var det inga problem alls sen.

Hur är tiken då?
Är hon helt mogen? Rätt i tiden?
Inga anatomiska problem?
Den sista tiken vi parade var extremt villig och skötte sig sjukt bra. Hanen var erfaren och ville inget hellre än att göra sitt jobb. De fick para naturligt som de ville här hemma men hade svårt att få till det trots de bästa av förutsättningar. Vid undersökning märkte vi att tiken hade som typ en hårdare tröskel i vulvans nederkant. Den försvårade för hanen att fastna. Men på timmarna rätt fick de till en fin parning med häng och kull blev det.

Tack för alla svar, han ska få fler chanser framöver och jag hoppas innerligt att det bara var nybörjarotur då han har så mycket att tillföra sin ras.
Funderar på om han inte vågade para riktigt eftersom min andra hane som är tuffare var i närheten ?

Han och tiken fick vara både ute och inne och det var ute parningen (fast utan häng) skedde.

Framtida tikägare kanske man ska be stanna lite längre tid helt enkelt, dock tyckte jag han var mest på först och sedan var det som han inte orkade försöka seriöst mera.

Hur är tiken då?
Är hon helt mogen? Rätt i tiden?
Inga anatomiska problem?
Den sista tiken vi parade var extremt villig och skötte sig sjukt bra. Hanen var erfaren och ville inget hellre än att göra sitt jobb. De fick para naturligt som de ville här hemma men hade svårt att få till det trots de bästa av förutsättningar. Vid undersökning märkte vi att tiken hade som typ en hårdare tröskel i vulvans nederkant. Den försvårade för hanen att fastna. Men på timmarna rätt fick de till en fin parning med häng och kull blev det.
Det har jag inte full koll på, enligt ägarna så var hon i höglöp men å andra sidan, mina tikar viker undan svansen i 2 veckor och rider på varandra dagligen.
Det kan ju mycket väl varit fel dag för den här tiken.
Tycker det är säkrare att tikägaren tar ett prov om de bara kommer i 2 dagar.

Absolut, det var därför jag skrev raden "om hanen vill". Sen har jag en klockren parare här hemma och ställer jag upp en tik framför honom kliver han på oavsett eftersom han vet vad som gäller när vi får dambesök, men är det inte helt rätt dag så kommer han inte slösa särskilt mkt energi på att försöka när det inte funkat några ggr.

Lite uppdatering.
Idag försökte vi igen och vilken skillnad.
Han gick upp direkt utan problem och visste precis.
Trodde verkligen inte en förstagångshane skulle känna av rätt dagar själv.
Djuren är unika!!

En bra hane gör det. Grattis :up:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
798
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 972
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA