Min framtid

belladonnas

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt men ajja. Men till saken.
Det är så att i mååånga år har jag funderat på vad jag vill bli, för ungefär 2 år sen kom det självklara upp för mig. Jag ska bli unghästutbildare. Jag ska komma in på flyinge efter gymnasiet. Jag bara ska. Nu i går fick jag reda på att jag har kommit in på hästgymasiet. Men det är fler och fler personer som inte tror på mig, som inte tror jag kan bli tillräkligt duktig för att tillslut komma in på flyinge. Det har gått så långt att jag funderar på att byta första val i gymnasieomvalet som är nu, bara för ingen tror på mig. Mer än min mamma då.. Många säger att man inte kan livnära sig på det. Men jag har endå tänkt på det och kommit fram till att det borde gå om man har ett halvtids jobb och sen jobbar med det resten av tiden. För det tar ju många år innan man ens får upp något rykte. Men nu har jag börjat tvivla pga att ingen tror på mig. Ska jag skita i vad alla tycker och endå forsätta på min livs stora dröm eller helt enkelt ge upp? :cry:

Sv: Min framtid

Du ska försöka ändå.

Annars kommer du alltid att undra: tänk om... Varför vågade jag inte? Varför lyssnade jag på andra?

Hur man kan säga att någon "aldrig kommer att bli bra nog" förstår jag inte, speciellt när du är så ung att du inte ens har börjat på gymnasiet än. Du har ju MASSOR med år på dig att utbilda dig?!

Om du är helt säker på att det är det du vill göra, så kör på det.
Men sen är det klokt att från början inse att det är en svår bransch att slå sig in på och försöka att samtidigt skaffa erfarenhet/utbildning så att du kan komplettera med ett annat jobb vid sidan av eller efteråt om du vill lägga ner hästeriet. Det är alltid smart att ha en plan b.

Lycka till!

TYcker att du i första hand ska läsa på hästgymnasiet som du kommit in på. Gick själv häst på gymnasiet och chansen att få läsa, rida och lära sig en massa om hästar på skoltid utan att behöva göra ett definitivt yrkesval kommer aldrig igen. Nästa gång du ska plugga blir det högskola och då kan man inte läsa bara för att prova på, då måste du vilja bli det du läser till. Nu har du tre år på dig att verkligen prova på allt du har chans till på gymnasiet. Håll dig framme och var med på ev. arrangemang, vi kunde tex vara fölvakt, hjälpa till på tävlingar, sköta och rida unghästar osv. Varierar från skola till skola vad som erbjuds men som sagt ta alla chanser att lära dig. Säkert ingår en del APU oxå och då får du prova på ännu mer. Efter de tre åren tror jag du vet om du vill jobba med unghästar eller inte. Annars kan du jobba lite mellan gymnasiet och högskola. Men ta chansen att läsa häst nu, du kan fortfarande ångra dig efter gymnasiet och utbilda dig till annat men efter högskola är det för sent. Lycka till!!!

Lyssna inte på dem!
Sånt gör mig faktiskt arg. De har ingen rätt att säga till dig vad du klarar eller inte! :mad:
Jag har i princip värdelösa betyg men jag SKA f*n bli veterinär, så är det. Jag har bestämt mig för det. Ingen ska komma och säga att det inte kommer gå - visserligen kanske de har rätt, men jag har lärt mig rätt mycket på vägen dit. Och det var värt ett försök. Man kan försöka flera gånger!
Den egna viljan är det som spelar mest roll, inte om andra tror att du kommer klara det eller inte. Vill man riktigt mycket så går det!

Lycka till, verkligen! :D

jag är övertygad om att du kommer komma in. du är ju jätte duktig med apollo. med lite mer träning så kommer det gå jättebra. tränar du för tränare nu föresten? hur fick du reda på att du kom in. jag har ju också sökt det men har inte fått reda på något än:confused:

Jag gick på naturbruksgymnasium och tack vare låga ambitioner hos andra elever och låga krav från våra lärare lyckades jag gå ut med toppbetyg. Med ett par extra kurser vid komvux kom jag sedan in på en helt annan högskoleutbildning där det krävdes höga betyg, något jag kanske inte lyckats med om jag valde en "tuffare" gymnasieutbildning. Så det kan vara ett bra alternativ även om man sedan inte fortsätter på samma bana.
Dessutom så kom majoriteten av mina klasskompisar under utbildningen fram till att de inte alls ville jobba med hästar, de fick chansen att känna på det samtidigt som de fick en gymnasieutbildning.
Sjävklart ska du ta chansen nu tycker jag. Det finns många vägar att gå i livet, men det är tråkigt att göra något man inte vill och är man inte motiverad blir det sällan bra heller.

Tycker absolut att du ska följa din PLAN A i första hand!

Det stämmer att det alltid finns en hel kör av negativa typer som ska låta sina olycksbådande profetior gå ut över människor med ambitioner innan denna ens har fått en chans att visa vad h*n faktiskt går för. Men kom ihåg att dessa personer inte är fjärrskådare! De gissar! Ingenting annat!

Skulle det sedan visa sig vara så att du inte hittar en stabil försörjning det första du gör efter utbildningen, så innebär inte det att du inte har några andra alternativ. Du kan hitta något annat, välja en annan utbildningsväg (jisses - drivvis med människor byter karriär efter att ha valt "fel" utbildning!!! Det är så verkligheten ser ut. Numer jobbar inte folk på samma ställe, eller ens i samma bransch, hela livet längre). Dessutom är den utbildning du satsar på en kanonbra grund att stå på och du kan få nytta av den senare i livet (såväl på fritiden som i yrkeslivet) - även om det nu inte skulle fungera direkt från dagen efter examen. Vilket du f.ö. inte vet förrän du har försökt!;)

Väljer du det "alla andra väljer" nu - av någon form av "säkerhetsskäl" så kan det bli väldigt knivigt att ändra sig längre fram i livet. Jag menar - tänk dig att du har fått ett heltidsjobb med hyfsat betalt, du skaffar familj, kanske köper ni hus... Sedan en vackerdag är du urled på jobbet och önskar att du inte givit upp din ungdomsdröm så lättvindigt. Du vill nu ändra inriktning och utbilda dig inom hästgenren istället. Du kanske måste flytta, lämna ungarna, få ekonomin att gå ihop under utbildningstiden osv? Inte alldeles enkelt eller hur?

Gör du istället den här hästgrejen från början, går ut och det visar sig att negativisterna hade rätt - du kan inte försörja dig på detta. Då är du inte redo att skaffa hus och familj - utan du är fri att välja en annan utbildningsväg eller hitta ett nytt jobb, flytta dit du behöver bo osv. Sedan kan du göra allt det där andra...

Nå, med det hoppas jag att jag definitivt övertygat dig att göra det enda rätta också vill jag önska dig ett stort lycka till!:banana:

Jag har jobbat som unghästutbildare både i sverige och utomlands och det är världens bästa jobb:love::love:. Visst, det är slitigt ibland. Man åker av oftare när man rider unghästar och ibland var man lite mörbultad, men det är ett otroligt stimulerande jobb. Våga prova!! Du kommer att älska det!!:love:

Ta chansen att jobba utomlands om du får den för det är superroligt (och bättre betalt;)) och ger kontakter för livet!

Jag säger till dej som jag har sagt till mina barn när de valt gymnasielinje.

Det viktigaste är att du gör något du tycker är kul!!! Andra utbildningar kan man söka sedan om man vill, men just nu ska du göra det du vill och ha roligt under tiden!

Så gör det du vill, ingen vet vad du gör om tio år, allra minst de som idag säger att du inte klarar det, det enda de uttrycker är sin egen osäkerhet.

Så gör det du vill:)

En peppdans bara för dig!

:banana::bump::banana::bump::banana:

Ska jag skita i vad alla tycker och endå forsätta på min livs stora dröm eller helt enkelt ge upp? :cry:

JAAA du ska skita i vad alla andra tycker!! Ner med tjurhuvudet och kör på bara!

Jag har alltid upplevt att unga människor som säger att de vill livnära sig på a) hästar eller b) musik möter ofta inställningen att "det kommer aldrig att gå/det kan du ju ha som hobby/det är så få som lyckas" osv.

Men trots allt så finns det folk som livnär sig på dom sakerna. Vill du bli en av dom så ska du satsa på det, annars ångrar du dig bara.

Även jag gör en peppdans för dig!

:banana::bump::banana::bump::banana::bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Sånger som du hatar
  • Motionscykel?