Min första JOIN-UP och follow-up!!

milly

Trådstartare
Har jag gjort idag - och det lyckades! :bump:

Inte HELT perfekt och direkt...men det lyckades! Han bara vände sig mot mig först o verkade osäker på om han fick komma fram. Så jag gjorde som Monty visade och lockade honom till mig på nytt. Till slut kom han och sen följde han mig också när jag gick (follow-up). :idea:

Vad gäller teckena så visade han dom ganska snabbt. Nästan genast drog han sig inåt och vinklade örat mot mig, sen efter ett tag sänkte han huvudet, sen såg jag honom tugga/slicka lite också...
Så häftigt att det fungerar! Även för MIG liksom ;) :D.

Imorn ska jag pröva på andra medryttarhästen... Som jag tror blir svårare för det är en trög och enveten nordisdam! Därför ville jag gärna börja med en häst som jag visste var lyhörd och lättlärd (det är en 4-årig arabvalack) - måste ju se om det funkar först innan jag ger mig in på detta med en svårare häst och kanske tappar självförtroendet och tror att jag inte KAN... Nu vet att jag kan iaf! Så funkar det inte med madamen imorn så beror det inte bara på att JAG gör fel... tänker jag...

Förresten, en sak undrar jag... Eftersom han sänkte huvudet först och jag inte hade sett honom slicka/tugga så fortsatte jag driva honom för att se om han kunde göra tuggandet också, han hann sänka huvudet ett par ggr till, sen tuggade han lite. DÅ slutade jag. Men skulle jag slutat redan när han sänkte huvudet och hade visat alla de andra teckena? (förutom tuggandet) Och struntat i att han inte hade tuggat?

Senast ändrad:
Sv: Min första JOIN-UP och follow-up!!

Vad roligt! Visst känns det härligt när man får förtroendet och det FUNKAR! :)

Ett sänkt huvud är ju ett tecken på underkastelse, men jag skulle nog också ha väntat på lite tugg också :) Då är det inte bara ett "nja" liksom utan ett "ja!" :) Bra jobbat!! Kommer nog gå superbra med nordisen också!

Ett sänkt huvud är ju ett tecken på underkastelse, men jag skulle nog också ha väntat på lite tugg också :) Då är det inte bara ett "nja" liksom utan ett "ja!" :) Bra jobbat!!

Tack. Är stolt över mig själv. :banana:

Kommer nog gå superbra med nordisen också!

Mm... återstår att se... Om det funkar med HENNE så kommer jag verkligen vara stolt!!
Hon är en mycket bestämd madam (dock inte ranghög) och har mkt egen vilja.

Jodå - det funkade hyfsat även med madamen! Tror jag... Vet inte om det sista gills egentligen, vara tvungen att "fuska" lite.

Det var i slutet, då jag ska stanna och hon ska komma till mig (join-up) som hon tyckte att gräset vid kanten av paddocken var alldeles för lockande så hon var tvungen att ta en tugga där... så jag gick fram till henne och tog tag i grimman bara så hon lyfte upp huvudet och jag lockade till mig henne igen och DÅ kom hon, sen stannade jag o kliade henne i pannan (som tack) och sen fortsatte jag att gå och hon följde efter mig. (follow-up)
Så det var "bara" det där lilla avbrottet... annars fungerade det ju. Så jag skulle säga att det fungerade hyfsat.

Madamen har ju bara mat mat mat i huvudet och tappar koncentrationen lätt om mat finns i närheten. Hon är ju allmänt trög annars också och man får driva henne MYCKET... :angel:

haha, låter som min häst du har lekt med!!! Hahahahaha.... matmatmatmatmatmatmatmatmat......
Kul att det funkade. Var ni i padden bara, hur gjorde du? Motade du bort henne/honom när han/hon närmade sig eller?? Har för mig att Monty gjorde väl något sånt? Ska nog ta o kolla på filemen igen, har ju den.
Men kul att det funkade, då kan det nog funka med min käpphäst med!

Ja vi var i padden men jag gjorde en rundpaddock på 15x15meter av den först (enligt boken skulle det vara 16meter men så stor är inte våran paddock på bredden).
Nja... vet inte riktigt hur du menar... Kolla på filmen igen!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 306
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar