Min första hopptävling

Kellog

Trådstartare
Hej! PÅ fredag ska jag hoppa min första hopptävling med min nya häst. Visserligen är der Clear round, men nästa lördag ska jag tävla LD, LC. :D Hopptränade för lärare idag, gick helt underbart bra!

Men nu så ska dom i stallet låta hästarna gå ute på natten från och med torsdag. Och clear rounden är på fredag. Så jag vill ju inte att min häst ska gå ute på natten före hopptävlingen. Och han kan ju inte vara inne själv i stallet under natten. så jag vet inte vad jag ska göra. Något förslag? Tackar :D

Sv: Min första hopptävling

Hej! PÅ fredag ska jag hoppa min första hopptävling med min nya häst. Visserligen är der Clear round, men nästa lördag ska jag tävla LD, LC. :D Hopptränade för lärare idag, gick helt underbart bra!

Men nu så ska dom i stallet låta hästarna gå ute på natten från och med torsdag. Och clear rounden är på fredag. Så jag vill ju inte att min häst ska gå ute på natten före hopptävlingen. Och han kan ju inte vara inne själv i stallet under natten. så jag vet inte vad jag ska göra. Något förslag? Tackar :D

Jag har faktist ingen aning :O kan du itne be någon i stallet att ochså ha hästen inne 1 natt före tävlingen så din slipepr vara helt ensam?
det skulle ajg gjort..

Varför vill du iten att den ska gå i natthagen då :confused: ?

tycker iallafall att han ska gå i hagen så mkt som han kan under dagen om det går så han itne står inne ett helt dygn. fast det är ju upp til var och en .. :D

LYCKA TILL PÅ TÄVLINGARNA..
ska själv börja tävla med en ponny ajg ska hämta i aug alltid kul ;)

Antingen ber du någon annan att ha hästen inne eller så får den stå inne själv en natt.
Varför vill du inte att den ska stå själv inne en natt?

Varför vill du iten att den ska gå i natthagen då :confused: ?

Jag gissar att det beror på att hästar som får gå ut på bete lätt blir lite sega. Och när det nu bara handlar om en natt är det ju inte lönt att släppa den på bete och riskera att tävlingen går åt skogen bara för det.

Alltså jag fattar inte det här med att vissa inte vill att hästarna ska gå ute på natten bara för att dom ska tävla.

Jag tävlar upp till nationell LA med min ponny och han mår som allra bäst och är gladast om han får gå ute natten innan, precis som vanligt (jag pratar förstås sommartid).

Du kanske inte är medveten om att ponnyer och hästar fungerar olika? ;) Vissa går precis som vanligt även om de går ute medan andra kan bli jättesega av att gå ute dygnet runt.
Jag förstår mycket väl att TS inte vill chansa och då är det bättre att göra "som vanligt".

Hästar och ponnyer fungerar olika? Du menar väl att ALLA hästar, oavsett om dom är hästar eller ponnyer, fungerar olika - precis som vi människor?

Och jo, det är jag mycket medveten om. Bara för att jag råkar tävla ponny så betyder inte det att jag inte kan någonting om hästar. ;)

Självklart är det individuellt hur hästen är efter en natt ute.
Därför tycker jag att det är konstigt att nästan alla är livrädda för att ha hästen ute natten innan en tävling. För många hästar mår faktiskt bäst av att gå ute när vädret är ok.
Att en häst kan bli slö och däst efter att ha gått i en hage full med gräs hela natten, det kan jag förstå. Men varför inte låta den gå i en hage med mindre/inget gräs alls på natten?

Men om TS vet att hennes ponny/häst inte klarar av att hoppa en clear round efter en natt ute så ska hon ju såklart ta in den, om hon vill det.
Personligen hade jag låtit den gå ute då den tydligen inte var van vid att stå inne ensam.

Ja, därför skrev jag med både hästar och ponnyer.

Har jag påstått att du inte kan något om hästar? Däremot tycker jag att det är vilset från din sida att inte (vilja?) förstå att TS ponny kanske inte funkar att ha ute natten innan tävling.

Jag tror inte att folk är livrädda, däremot tror jag att det är vanligare att hästen blir seg av att gå ute.
Dels kanske man inte på betet har tillgång till gräsfri hage? Man kanske inte har någon häst som kan hålla den sällskap i gräsfria hagen? Hästen kanske är en skitgris som rullar sig utomhus, vilket inte är särslilt kul när man ska iväg och tävla på morgonen.

Har jag påstått att du inte kan något om hästar? Däremot tycker jag att det är vilset från din sida att inte (vilja?) förstå att TS ponny kanske inte funkar att ha ute natten innan tävling.

Lika lite som du påstått att jag inte kan något om hästar, lika lite har jag påstått att jag inte förstår att TS ponny inte kan hoppa clear round när den gått ute natten innan.
(Det där påståendet att jag inte skulle kunna ngt om hästar fick jag för mig bara för att du skrev att jag inte förstod att hästar är olika. Om man inte fattar att hästar är levande djur med olika behov av foder, motion, sällskap, utevistelse o.s.v. så tycker inte jag att man kan spec. mkt om hästar. Därav fick jag för mig att du inte trodde att jag kan något om hästar).

Som sagt så är det individuellt, men ofta så går hästarna lika bra/bättre dagen efter att dom gått ute på natten. Det jag menade i mitt första inlägg var, som sagt, att många överdriver och hux flux måste hästen in bara för att den ska tävla.

Men om nu TS ponny inte kan hoppa clear round efter att ha stått ute en natt, då är det väl bara att ta in den? :confused:
Jag skrev bara vad jag tyckte...

Dels kanske man inte på betet har tillgång till gräsfri hage?

Vad jag förstod så står ponnyn på samma ställe som den gjort när den varit uppstallad.
Där borde man väl ha vinterhagar?

Som sagt så är det individuellt, men ofta så går hästarna lika bra/bättre dagen efter att dom gått ute på natten. Det jag menade i mitt första inlägg var, som sagt, att många överdriver och hux flux måste hästen in bara för att den ska tävla.

Jag har alltid mina hästar inne på nätterna dagen/dagarna innan tävling eftersom jag anser att de vilar bättre om de får stå i sin box över natten.

Iofs så går inte min på bete så han står ju inne på nätterna vilket som :p

Varför då inte skriva något i stil med "Man kanske ska prova hur ens häst reagerar på nattbete" istället för "Alltså jag fattar inte det här med att vissa inte vill att hästarna ska gå ute på natten bara för att dom ska tävla."
För imo är man lite sömnig om man inte fattar att det inte kan anses generellt att hästar hoppar bättre om de går ute nattetid, vilken din text klart kan tolkas som.

Jag har hittills inte stött på en enda häst eller ponny som gått minst lika bra som vanligt om de gått ute natten till tävlingsdagen.

Ja, man kan anta att det är samma stall men vinterhagarna kanske ska vila, vad vet jag. Jag bara påpekade att jag förstod att TS ville hålla sin ponny inne natten till tävling. Jag utgår nämligen ifrån att hon inte vet hur ponnyn reagerar på utevistelse på natten utan därför helst vill göra som vanligt.

Jag gissar att det beror på att hästar som får gå ut på bete lätt blir lite sega. Och när det nu bara handlar om en natt är det ju inte lönt att släppa den på bete och riskera att tävlingen går åt skogen bara för det.

Precis, jag tänkte låta honom stå inne själv torsdag-fredag denna veckan och sedan nästa vecka torsdag-lördag. Så får han gå ute dom andra dagarna :)

Okej okej, ursäkta mig!

Jag är väl "lite sömnig" då, eftersom nästan alla hästar och ponnyer jag tävlat och jag känner som tävlar, går lika bra även om dom gått ute på natten. ;)

Om det e sommar tid o att hon alltid går ute över natten så får hon göra det dagen innan tävling också hon e sån att hon blir mkt gladare när hon får gå på gräs hel tid. Men som sagt hästar e ju olika.
Men min ponny skulle bli lätt svullen på bena om jag bara tar inne henne över en natt när hon e van att gå ute.
Men du känner ju din egna häst bäst så du borde veta bäst:)

Om hästen inte går på bete/ute på natten nu så kanske det är bäst att den står inne på natten nu till första tävlingen, eftersom de lätt kan bli lite segare första nätterna.
Men däremot tycker jag det är onödigt att låta den stå inne nästa gång, för då måste den ju ha vant sig.
Är hästen van att gå ute är det bättre att ha den ute :)

ännu mer ot, heter din häst kellog? Vart köpte du honom i så fall?

såg bilder på honom i en annan tråd och tror att min kompis varit och tittat på honom. :)

Jag har alltid inne min på nätterna ca 2 nätter innan, jag har testat ha min ponny ute, och det fungerar verkligen inte.
Han blir seg, går inte fram, och stannar ut sig helt enkelt.
Jag tycker att min ponny blir mycket vaknare på tävlingen när jag har han inne.
Bättre att vara säker, än att chansa.:idea:
Men du gör som du känner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård