isafore
Trådstartare
Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt..
Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ 180 med diverse pys och smällar som gjorde min hund helt från vettet rädd. Efter det blev han rädd för bilar. Nu tycker jag att det bara blir värre o värre. Han är rädd för och reagerar på ALLT.
Igår promenerade vi in till city, tar ca 10 min. Då var han istortsätt normal, han skötte sig bra. Vi stannade och hälsade på en farbror i rullstol och Zippo var orädd. Sen kom vi in till gågatan, själva city. Och då blev han helt förstörd! Där var det ju inte bilar?! Visst, det var mycket folk. Men det brukar han inte reagera på. Han älskar ju människor! Jag brukar få hålla honom hårt för han vill gå fram o hälsa på alla. Aja, jag ignorerade bara. Köpte lite mat o sen gick vi till en park utanför city och åt. Tänkte att han kunde lugna sig lite där, men det blev bara värre. I parken är det alltså inte heller några bilar, utan det är typ massa rabatter med blommor och buskar och en liten bäck typ. Han låg bara o skakade. När jag sedan reste mig upp och skulle gå där ifrån hade han nästan panik och försökte springa därifrån. Jag ignorerade. Vi fortsätta promenaden längs en cykelbana med ån på ena sidan och andra sidan typ "fabriker". Han lugnade sig litegrann och uppförde han sig som på filmen hela vägen hem (ca 1 timme hem). På filmen är han alltså "lugn".
Han är skotträdd, och rädd för de flesta annorlunda ljud. Men han avreagerar i vanliga fall snabbt, inte direkt någon kvarstående rädsla. Vid skott till exempel så reagerar han med att bli orolig, men efter 20 sek är han som vanligt. Han är en omplacering, kom till mig i Januari då han var 2 år och 2 månader. Har haft 3 hem + uppfödaren innan mig. Detta beteende har kommit den senaste veckan alltså, efter den här incidenten med bilen. Innan var han visserligen ganska stressad inne i stan, men mer uppe i varv, inte rädd. Då hade han svansen högt buren och låg på i kopplet. Stannade jag så låg han på framåt. Det gick att kontrollera, jag kunde säga åt honom att skärpa till sig o då gjorde han det.
Inne är han normal. Ikväll ska vi till klubben så ska jag se hur han beter sig där. När vi rör oss hemma runt gården så är han lugnare, men fortfarande lite låg och spökig.
Mina tankar börjar gå typ tumör i hjärnan. Men det kanske är lite o ta i Tror ni att den här incidenten med bilen kan vara bidraget till allt det här?