Sv: Min flickvän är hästfanatisk
Jag har precis tagit ett insomningspiller så det kan bli lite felstavingar nu och en och annan skum mening men jag måste bara studsa upp och säga att jag vet hur det känns.
I mitt fall så var det den kille som jag delade mitt liv med genom att vi var sambo. Han var lagerarbetare och är dessutom basist i ett litet band som är på uppgång lokalt. Hans band var hans liv och jag fick liksom du höra att bandet (hästen) var många gånger viktigare än mig och att han aldrig skulle älska mig mest. Han sa att om han var tvungen att välja mellan mig och bandet så skulle han välja bandet. Det är väldigt jobbigt att leva i en relation där de orden sagts. Det är svårt att bo med en kille som inte har tid och inte vill ta sig tid för en. Min kille åkte iväg klockan 05 på morgonen för att åka till jobbet, och åkte direkt från jobbet till replokalen (de dagarna han kom hem för att byta om emellan var bara jobbiga eftersom han då kom hem, slängde iväg en oengagerad puss och "jag kommer hem senare" och sedan tillbaka ut igen). Sedan kom han hem igen klockan 23 (även om han sagt 21 eller 22), åt maten jag så snällt lagade till honom och gick och lade sig. På helgerna var han med bandet från 12 och framåt. Då kunde de komma på att de skulle på en konsert och sticka på den utan att ringa mig, och vara hemma vid 2-3 på natten. Hade de själva spelningar så fick jag helst inte komma, fick inte heller vara med på rep trots att jag undrade någon gång.
Kan tänka mig att livet för en sambo med häst kan bli likadant. Man väntar och väntar och hela tiden får man sina löften brutna. Det är fruktansvärt att leva så. Men tyvärr är den hårda sanningen not att: Hennes tid i stallet får du nog acceptera för personligen skulle jag inte rucka på den om min (högst fiktiva
) pojkvän bad mig göra det - i alla fall inte varje dag. Att däremot skaffa sig en dag i veckan eller kanske till och med två då man bestämmer att man ska vara lite kortare tid i stallet, och göra någonting mysigt tillsammans... det skulle jag acceptera! Kanske till och med hjälpas åt i stallet de dagarna, du mockar och packar hö medan hon motionerar hästen så är allt klart på nolltid!
Jag tror att man har tre val:
1. Att man väljer att bli en del i hästeriet, förutsatt att sambon går med på det. Hänga med ut till stallet, kanske hyra "egen" häst, eller åtmominstone börja ta ridlektioner en gång i veckan. Till slut kanske ni har ett gemensamt intresse som kommer att nära ert föråhllande till max!
2. Välj en annan hobby som tar upp lika mycket tid, så att du slipper väntandet. Det kan hända att hon kommer att reagera på det, på så vis att hon helt enkelt inser att ni måste minska på era hobbyer för att få träffas. Vad gillar du att göra?
3. Acceptera det som det är.
4. Ge upp och göra slut.
Jag har som sagt, verkligen svårt att tro att hon kommer att ändra sig
PM:a om du vill prata om det, som sagt, jag vet hur det känns.