Min fina fina unghäst tar gigant språng ibland...

Empalie

Trådstartare
NU börjar mitt självförtroende tryta. Jag och min fina unghäst (blir fem år i april) är på hoppträningar varannan vecka. Hon är en riktigt fin hopphäst men har inte jättemycket rutin. Träningarna har för det mesta gått bra, men jag har inte hoppat själv på ett tag och vill gärna hoppa lågt än så länge (50, 60,70 cm). Jag har inte hoppat själv innan jag skaffade henne, på ett bra tag. Vissa hinder går jättebra men sedan kan det komma ofta en oxer som är galoppsträcka till och då hoppar hon mig ur sadeln i princip. Hon hoppar med väldigt mycket rygg och jag behöver träna min lätta sits och blir mer starki mina underskänklar. Sist trillade jag av då jag tappade balansen över hindret och efter hamnade jag i sadeln och pållan reagerade starkt och flögiväg, jag också;)

Jag märker ju att det går bättre och bättre med mig själv men behöver verkligen träna mig själv, bra övningar???
Hur kan man göra i dessa språng somhon tar ibland, hoppar hon normalt (ändå högt över) så hänger jag med men när hon kör katapulten börjar jag tycka det är obehagligt. Bra övningar sökes!!!!!????

Dessutom kan jag känna den där pressen jag vet att jag inte ska tillåta mig känna. Hon får så mycket beröm och tränaren säger att hon är en kanonhopphäst, då känner jag mig givetvis glad inombords men också att jag stoppar henne eftersom jag inte är redo att hoppa så högt än.....hru ska jag tänka??!!! Anledningen att jag köpte henne var att hon är en helt otroligt trevlig häst med bra psyke och jättefina gångarter (tanke dressyr). Vi tränar dressyr också och det går jättebra. Men i hoppningen visar hon en sån fin talang och jag tycker det är roligt att hoppa igen (förutom katapulten).....

Sv: Min fina fina unghäst tar gigant språng ibland...

Ner med hälarna och håll i manen :)
Se över stigläderna också så att dom är alldeles lagom för hopping. Är dom för korta så kommer du inte ner med skänkeln ordentligt men är dom för långa så blir det lätt att du inte kommer ur sadeln fort nog och kan följa med ordentligt språnget.
Om du har möjlighet så hade det varit bra att låna en annan häst att hoppa lite högre med några gånger så att du hittar rätt i sadeln utan risk för katapultsprång och att du stör din unghäst för mycket.

stuts, mini hinder (30cm ca) med några galoppsprång till nästa och då ha bommar emellan.
serier där det börjar med stuts eller litet kryss och sen är ett högre hinder(90-1m?) så det bara är att stå och hålla i manen eller martingalen.

stå i lätt sits i trav(hemskt jag vet men bra balans och styrketräning).

sen kanske låta tränaren hoppa några gånger så h*n kan hjälpa hästen över högre hinder och ge den erfarenhet innan du försöker dig på.

och träna lätt sits i jockeyläder... korta fem hål extra från dina vanliga hoppläder och stå i lätt sists... så får du starka ben!
rida lätt utan stigbyglar är också en bra övning.
Ut och klättra branta backar....
Ner med hälarna och håll alltid i manen när du hoppar!

Tycker absolut inte att du ska känna dig pressad, hästen är ung, så ni har många år på er att komma upp i höjderna :)

Min häst överhoppar sig med ibland, men dte gäller bara att fokusera på att ha vikten i hälarna och följa med så gott det går. Balansen blir bättre med tiden. Något bättre vet jag inte :(

Är studs verkligen rätt väg att gå? Jag har haft en sådan här häst som likväl för att hoppa 70cm hinder kunde hoppa hinderstöden ut. Hade jag styrt honom på en studs hade han nog försökt hoppa de i hop. :o

Känn ingen press!

Hästar tänker inte som vi människor, så även om din häst gillar att hoppa så går hon inte och känner att du håller henne tillbaka, hon vet inte vad det finns för "möjligheter". Så länge ni båda har kul ihop så tror jag att hon är fullt nöjd. Det är bara människor som lider av att någon håller dem tillbaka. Din häst kan bara sakna det hon redan har upplevt. Dessutom är det inte bra för en häst som överhoppar att hoppa för högt, den kan ta ut sig just för att det blir för mycket.

I övrigt trycker jag på ett par förslag du redan har fått:
*testa att hissa upp stiglädren ett hål eller två
*underskatta aldrig nyttan av ett mantag
*hon är ung, låt allting ta tid

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka