min fånghäst och jag igen...

S

Swannie

Min häst fick fång för ungefär en månad sedan och har vilat med skrittpromenader och ätit hö sedan dess, trots att han var symptomfri efter två dagars behandling.
Nu har vi börjat sätta igång honom och han får gå och beta i en "avbetad" hage några timmar om dagen, annars står han i sandpaddock.
Nu till mina frågor (det snurrar i mitt huvud)
Är det bättre att låta honom gå i en avbetad hage eller i en med långt ängsgräs?
Ska man ge honom någon form av kraftfoder nu medan han äter hö? Han får betfor på rekommendation från vet, men har tappat massa muskler och behöver nog egentligen kraft för att kunna bygga upp sig igen?Vad göra?
Mycket tacksam för råd!

Jag är definitivt inte expert på fång-tvärtom men är det inte tidigt att sätta igång hästen efter redan en månad?
Min shettis har boxvila i minst tre veckor och sen ska han få gå i konvalescenthage ett antal veckor!

men om hästen är fri från smärtan så är det väl bara bra att hästen får ut på skrittpromenader för hand? eller? :confused:

Hej
Du måste framför allt vara försiktig med alla foderbyten. Kanske måste du också vara försiktig med stärkelse som kanske tros kunna utlösa fång. Blir hästen för smal på hö så kan du hellre ge lite lusern som inte har så mycket stärkelse som spannmål.
Att hästen tappar lite muskler vid denna vila är dock inget konstigt. Hästen få absolut inte bli överviktig.

Håll den på avbetat gräs hellre då långt gräs gärna gör att hästen får i sig mer eller för mycket. Visserligen är det långa gräset i sig mindre farligt men som sagt, mängden gör också sitt till.

Min häst hade fång förra året och få i år gå på bete 4-5 timmar per dag och resten i avbetad hage med hö. Allt för att hålla fången borta.
Han är dessutom barfotaverkad enligt "natural trimming" och mår bättre än någonsin i sina hovar. :D
Lycka till!
Anki

Har du ingen kontakt med veterinären? Du borde ringa din veterinär och rådfråga lite.. H*n om någon borde ju veta hur du ska göra. eller?

Hej Swannie, kul att pållen börjar bli bra.
Jag skulle nog inte rådfråga vet om foderfrågor om du inte kan konstatera att den är kunnig i området sen tidigare…

Det låter som om din häst inte får i sig tillräckligt med protein, kanske är det så att höet inte är tillräckligt kraftigt?

Vill du undvika stärkelserika foder kan du ge lucern, protein pellets (valfri tillverkare, oftast låga i stärkelse) eller köpa ett annat hö. Väljer du lucern bör du komplettera med fosfor och magnesium eftersom den är rik på kalcium, att byta hö är nog den tryggaste valet.

Munkorg kan vara ett alternativ om du vill släppa hästen på lite längre gräs, om du tar det försiktigt så kan det funka. Det är alltid en risk att det blir problem men man får väga nackdelar och fördelar.

Teoretiskt så avtar fruktanhalten vid blomning och fröning, vilket innebär att NU är det relativt riskfritt att låta fånghästar beta på övermoget vall (om man köper teorin om fruktaner med hull och hår). Jag är lite skeptiskt till vad som växer i hagarna i år, klöver, smörblommor och ängsvingel härskar överallt här och dessa är inga hästvänliga (fång eller inte) sorter.

Jag är lite nojig med min häst, tar temp minst en gång om dagen (överintag av kolhydrater ger en tempökning på någon grad) och kollar puls i hovarna var femte minut (nästan :D).
En sak har jag lärt mig alla dessa år jag har levt med fång, teorin och praktiken går INTE hand i hand eller rättare sagt, det finns så många olika teorier att det är svårt att gardera sig.

Hoppas det går bra!

Min fånghäst går i grushage året om. Provade en sommar, efter mycket försiktig tillvänjning, att låta henne gå i en mager, avbetad liten gräshage men det funkade inte.

Hon har i princip fri tillgång på hö så att hon alltid har något att tugga på. Jag har valt ett hö med låga värden (för att kunna ge mycket) och kompletterar med kraftfoder. Detta foder innehåller mycket fibrer och har en låg halt av stärkelse, vilket jag tror är viktigt att tänka på.

Sen så låter jag henne inte bli överviktig och är mycket noga med hovvården. En duktig hovslagare är A och O när man har en fånghäst och jag kan säga att min hovis har räddat livet på min häst :bow: Om du har röntgat hovarna på din häst är det ju jättebra om din hovis har möjlighet att få titta på dem.

Lycka till...

Min häst fick fång för 10 dagar sedan och ska nu vara slutmedicinerad (under förutsättning att han fortfarande är symtomfri även utan medicin). Han står fortfarande inne på strikt boxvila men kommer om några dagar att få gå ut några timmar i avgränsad skogshage. Jag räknar inte med att sätta igång min häst förrän det gått minst 10 veckor från att han varit helt symptomfri utan medicinering. Jag kommer också att fara upp och röntga honom för att säkerställa att ingen hovbenssänkning eller rotation uppkommit (har det hänt så är det viktigt att hovslagaren får se på röntgenbilderna så att han kan verka hästen efter detta).
Jag hade definitivt valt den avbetade hagen, min häst får inget mer gräs i år, nästa år hoppas jag kunna ha honom korta stunder på bete.
Jag råder dig att kontakta vetrinär/foderexpert för att få råd om din hästs fortsatt kost. Samt vara ytterst försiktig med foderbytena och hovslageriet. Min hovslagare kom dagen efter fånganfallet för att lägga på specialsko och korta hans tår så mycket som möjligt och kommer att komma ut var 4:e vecka nu i början för att verkligen hålla koll på hur hoven växer. Jag kommer också att vara mer noga med att inte låta min häst bli mullig.
Även min häst var symptomfri på dag 2 efter behandling...

Vad hände fick han fång igen? Lika kraftigt som första gången? Min fick fång för 1,5 mån sedan och jag promenerar och låter honom äta lite grönt (enl vet) men jag undrar hur ni gör som har hästarna på sand året om. Hur går det när ni rider t ex i skogen. Min är ju som galen efter grönt det är ett elände bara att gå ut och gå med honom!?!?! En sak till får det gå ensamma! Hemska tanke - jag vill absolut att min ska ha minst en kompis i hagen.

Min häst som hade fång ifjol går ensam nu på sommaren. Nu går han i en grushage (fri tillgång till hö) som man kan öppna till en skogsbacke där han går 3-4 timmar/dag nu. Nästa vecka ska han få gå längre för betet ser helt "ofarligt" ut.

Skulle gärna ha honom med andra, men det funkar inte pga omständigheterna. Och min häst klarar sig väldigt väldigt bra att gå ensam.

Min går i flock resten av året så han kommer helt enkelt att få stå ut med att gå själv 2-3 månader per år. Han kan se de andra hästarna och det ska inte vara något problem att "låna över" någon av beteshästarna då och då. Annars är ju ett alternativ att låna in en annan fånghäst, det verkar vara så många som fått fång i år så det blir nog inget problem. Jag tror inte det blir några problem i skogen, när jag rider är det arbete som gäller så han får aldrig beta under ryttare.

Hon fick ett fånganfall, dock inte lika allvarligt som första gången då vi nästan miste henne.

Hon går ensam i sin grushage året om men har alltid en kompis brevid. Det funkar jättebra. Faktum är att min häst är en slagskämpe så det är svårt att ha henne ihop med andra hästar. Det slutar alltid med att veterinären får komma och sy ihop henne.

Rida i skogen är inga problem. Men visst försöker hon att knycka allt som går att äta :)

Min pålle är ett elvaårigt svenskt hbl i god kondition...Han blir så illa tvungen att gå själv i sin tråkiga gruspaddock största delen av dagen, går sedan ca 4 timmar tillsammans med två andra hästar i en avbetad gräshage. Jag försöker ju vara där så mycket som möjligt o hålla honom sällskap, men annars verkar det vara mer gräset än kompisarna som lockar...

Hade ute vet. idag eftersom mitt varmblod har stapplat lite ett par dagar. Kände först idag att han var lite varm och hade puls på hovarna, innan det hade jag inte haft en tanke på att det kunde vara fång. Trodde bara det var överviktiga hästar och ponnies som fick det... och inte tunna varmblod. Usch inte kul...eftersom jag nu börjar bli ganska nöjd med hans hull och inte vill han ska tappa massa...
Hur lång tid tog det innan ni kunde börja rida igen? Vet. sa ungefär 2-3 v till mig (det är första g han fått fång och är väldigt "lätt", ingen feber)

Nu är jag extremt rädd för fång, så min lilla fångkänsliga shetlandsponny har inte släpps på gräs än. Han har haft fång vad han ska i sina dagar - åtmionstone om jag har något att säga till om, vilket man ju tyvärr sällan har när fång är inblandat... Man kan vara hur försiktig som helst och ändå ha otur. Vad som däremot har fungerat för mina hästar (alla shettisarna betraktas som fångkänsliga, kanske taskigt för de som ev. tål försommargrönska, men som det heter på ren svenska: better safe then sorry!) är att låta betet förväxa - och då talar jag om "hö på rot", som helst har blommat över. Visst, det ser trist och tråkigt ut, och visst, de trampar ner gräset här och var, men vad gör det när de kan gå och äta gräs och njuta av sommaren? Att ha boxvila och riskera hovbensrotation är inte så skoj det heller! Innan jag överhuvudtaget släpper dom på gräs så plockar jag IKEA-kassar fulla med nyskördat gräs från betet, och blandar ut det med höet. Sedan har jag jag också läst på Hippocampus hemsida att det är bättre för en fånghäst att gå på bete senare på dagen, och tas in på natten eftersom sockerhalten i gräset också kan påverka. Och just sockerhalten är som högst när det är svalt, typ morgon, kväll och natt. Enligt min hästfysiolig är detta en av anledningarna till att det varit så ovanligt mycket fång i år, att det varit så kallt nu i juni/juli.
Nu är jag ingen expert, och häng inte mig för det, snälla!! Men med min hästflock brukar det fungera att ha tålamod och att låta alla foderbyten ta tid. Det finns gräs i juli, augusti och september också - alla behöver inte släppas på bete i maj! Trevlig sommar!! :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare