Min fågel har plockat sig

K

klarasol

Hej har Två stycket Kakarikki fåglar . Men min hona har plockat sig någon som har en ide vad man kan göra så att hon inte fortsätter . Tacksam för svar :rofl:

Sv: Min fågel har plockat sig

Det finns många olika anledningar. Är du säker på att det är hon själv som plockar först om främst, och inte den andre? Isåfall skulle jag ta henne till veterinären för att se att det inte finns någon irritation eller något som kliar och på så sätt får henne att plocka sig. Utöver det kan det vara bra att veta om hon har brist på något ämne, och isåfall åtgärda detta genom ändrad kost. Är det inget av dessa förslag skulle jag se till miljön, är den stimulerande för ett så intelligent och nyfiket djur som kakarikin? Hur ofta får hon komma ut osv.

Utöver detta är det intressant att veta om hon är vingklippt, eftersom det dels kan påverka den sista punkten ovan, och dels kan trigga plockning om fågeln försöker putsa sig hårt för att jämna till de avklippta pennorna.

hej
jag tackar för ditt svar . Detr är hon som plockar sig för hon gjorde det innan killen kom . Hon har börjat att lägga ägg och jag hörde mig för i djuraffären och dom sa att det kunde bero på det . Honår tillskott av vitaminer och av vitaminer som ska ges när dom byter fjädrar . Men det ska ges under sex veckors tid . Hon är väldigt glad och leker väldigt mycket . Tack för svaret

Fjäderplockning kan ju bero på understimulans och i följd av det depression. Är hon vingklippt eller har hon möjlighet att röra sig mkt i lägenheten/huset där ni bor eller sitter hon i bur hela dagarna?

Hon är inte vingklipp och har en jättestorbur . Tanken var att hon skulle få bvara ute men det är så att hon flyger ej själv in i buren utan man måste fånga henne med håv och jag gillar inte riktigt det . Nu när hon har fått sälskap så verkar det faktiskt som om hon har slutat att plocka sig . men tack för svaret

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 185
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar