Min fackförening är sämst i världen

:eek: :mad: Det där var INTE okej av dem!
Varför gick du inte? Det är olagligt att hindra någon från att gå (om denne inte gjort något brottsligt då).

Hade jag gått hade jag nog blivit uppsagd. Det var iaf så jag uppfattade det. Officersförbundet är det... Är ju statligt anställd så antar att unionen inte är ett alternativ? De verkar bra annars.
 
Det kanske hade varit bäst? Eller du kanske trivs på jobbet?

Nej det gör jag inte men en omplacering vid årsskiftet är möjlig så därför bråkar jag inte. Skulle jag bli uppsagd/säga upp mig kan jag nog inte söka dit jag tänkt. Så kör lite mantrat "det är bara några få månader kvar nu".
 
Nej det gör jag inte men en omplacering vid årsskiftet är möjlig så därför bråkar jag inte. Skulle jag bli uppsagd/säga upp mig kan jag nog inte söka dit jag tänkt. Så kör lite mantrat "det är bara några få månader kvar nu".
Kanske ska du fundera på att efter den här incidenten engagera dig fackligt?
gulan
 
Kanske ska du fundera på att efter den här incidenten engagera dig fackligt?
gulan
Det hjälper väl inte om facket högre upp är "dåligt". Om TS engagerar sig i facket får h*n ju ändå jobba emot dem.
...och det är inte alla som orkar med att jobba idéellt plus vanligt jobb.
 
Det hjälper väl inte om facket högre upp är "dåligt". Om TS engagerar sig i facket får h*n ju ändå jobba emot dem.
...och det är inte alla som orkar med att jobba idéellt plus vanligt jobb.

Nä engagera mig skippar jag nog. Förväntar mig ingen hjälp från facket här heller tyvärr så skulle jag vilja dra ngt vidare är det på egen bekostnad. Har en bekant som jobbar med jobb-juridik (det ha ett finare namn jag vet men minns det inte nu) som ska kolla lite på det.
 
nja, det beror väl på vad mötet handlar om? Inte meddelar jag facket inför varje möte jag ska ha med en anställd! Däremot tillhör det ju ändå god personalpolitik att informera den anställde om vad mötet handlar om. Om det handlar om tillrättavisningar, varning eller dylikt så bör givetvis den anställde få en mer formell kallelse och där upplysas om att de har rätt att ta med sig en facklig representant.

Jag har som princip att INTE upplysa fackliga representanter om möten som vi kallar anställda till. Det är upp till den anställde som är deras medlem att kalla facket. Det handlar också om respekt för den enskilde; det finns anställda som inte VILL ha med sig facklig representant (t ex vid rehab) och då är det ju totalfel om jag som arbetsgivare skickat en "hemlig kopia" till facket och talat om att vi ska ha möte och vad det gäller. Ibland är det också ur min synvinkel som arbetsgivarrepresentant egentligen BÄTTRE om facket är med från början. Men jag anser att det är den anställde som ska få bestämma om DE vill det.

Om mötet är av karaktär att det får vara med en facklig representant så har någon av oss i vår styrelse fått reda på att det kommer hållas ett möte med en individ. Som jag skrev så är det ibland mycket bakgrundsfakta och ibland har man ingen bakgrundsfakta alls, utan vet bara att ett möte kommer äga rum och att man ska hålla sig "standby". Det kan möjligen ha med våra ordinarie arbetuppgifter att göra, då vi aldrig kan släppa det vi håller på med på en gång, utan behöver minst 20 minuter för att kunna lämna ordinarie arbetsuppgifter. Det skulle bli en hel del väntetid för dem om vi inte var förberedda alltså.
 
Om mötet är av karaktär att det får vara med en facklig representant så har någon av oss i vår styrelse fått reda på att det kommer hållas ett möte med en individ. Som jag skrev så är det ibland mycket bakgrundsfakta och ibland har man ingen bakgrundsfakta alls, utan vet bara att ett möte kommer äga rum och att man ska hålla sig "standby". Det kan möjligen ha med våra ordinarie arbetuppgifter att göra, då vi aldrig kan släppa det vi håller på med på en gång, utan behöver minst 20 minuter för att kunna lämna ordinarie arbetsuppgifter. Det skulle bli en hel del väntetid för dem om vi inte var förberedda alltså.

Okej. Så ser det inte ut här. Vi har som rutin att medlemmen kallar facket. Det är i dennes intresse om den vill att den fackliga organisationen ska vara med eller inte. De får givetvis kallelsen i tid och har då möjlighet att i tid kontakta sin fackliga organisation. Det är alltså medlemmen som i så fall fixar "standby".

Det händer att den anställde/medlemmen faktiskt inte VILL att facket ska veta om vad som sägs på mötet; det har jag fått klart för mig både i rehabiliteringsärenden och (inte minst) ärenden där en person får en "tillrättavisning" eller frågor om misstankar om t ex brott på arbetsplatsen.

Om en person skulle ändra sig under ett möte och plötsligt vilja rådfråga facket så skulle jag helt klart acceptera att vi helt enkelt skjuter upp mötet tills den fackliga har blivit rådfrågad eller kan vara med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp