Min envisa islandshäst!!

C

-Cookie-

Hejsan!

Jag har en väldigt, väldigt envis islandshäst när jag ska lasta!! Sist jag var på tävling tog det 2.5 timme att lasta honom, för att han är så envis och vrång.. Han är inte rädd, osäker eller något sådant för transporten eller så utan bara så himla envis :grin::p
Jag tänkte höra om ni har nå bra tips eller ideér som jag kan träna med honom? Jag tänkte jag skulle ta tag i det här nu om jag ska kunna tävla i vår eller mot sommaren... Jag tränar nh med honom och han litar på mig och lyssnar jätte bra!

Jätte tacksam för svar :)

Sv: Min envisa islandshäst!!

Lasta ofta och låt det till en början ta tid. Låt honom gå på i sin egen takt och ge honom mat när han är helt inne i transporten. Låte honom stå och äta en stund i lugn och ro, lasta sedan ut igen. Gör detta så ofta du kan, det måste självklart vara när du har gott om tid så att du inte måste ge upp på grund av att det tar tid. Efter ett tag kommer han att inse att du är envisare och att han ändå kommer att hamna i transporten till slut. Och dessutom att det är mat där inne. På detta sätt borde det gå fortare för varje gång du lastar!

Min Andi är likadan, enveten som synden! Det gäller precis allt men han är ganska lättlurad och lyssnar mycket på beröm... Just med transporten så kan han frysa fast med bägge bakhovarna precis utanför rampen o sen står han där som en gunghäst :D. Är vi två och har tid så funkar det himla bra att killa honom på insidan bakbenet o så beröm så fort han rör sig. Annars mutar jag, krubba med lusern är ju det bästa som finns så då är det lätt att övertala honom. Han är inte det minsta rädd för transporten, men han vet ju att det är jobbigt att åka, det är nog det som tar emot. Han är både smart, enveten o lat min kuse... Men vi är listigare :devil:

Övning ger färdighet, nu är det sällan han gör mer än en protest i form att att stanna, o sen går han på.

Så mitt tips är helt enkelt bara att öva öva! Ha gärna något gott till hästen när den kommer in, häng en transportkrubba där eller erbjud en hink när han är på plats.

Träna mycket med mat inne i transporten, hur gör han när han vägrar gå på Cookie? Stegrar han sig eller fryser fast? Hur blir han om du har linor som korsas bakom honom`?

Skári har varit super svår enda tills jag började ge honom kraft i och nu när han vägrar bara manar ja på honom och han stegrar ett par gånger och sedan bara kliver han på rakt efter mig. Brukade ha folk i början som stod med linor på sidorna, ej NÄRMAR sig med linorna utan bara står där som inramning typ. Och så åkte jag mycket korta bitar och gjorde roliga saker på ställena dit han kom, nu gillar han att åka, då får man ju leka och busa och visa upp sig =)

Detta är faktiskt ngt jag tränat en del med min kille :)

Eftersom han har lite dåliga erfarenheter av lastning så har vi fått träna mycket bara på det att han skall känna förtroende för den som lastar och inte behöva bli nervös av en transport.

Jag tränar en del NH med honom eller rättare sagt i vårt stall så är allt NH :)
När jag lastar så andvänder jag ledrep & repgrimma.
Jag leder honom först runt en stund, stannar, backar och ser så att han är uppmärksam och koncentrerad. När han är det så går vi mot rampen, jag håller repet som "vanligt" dvs löst då han följer, om han går åt andra hållet, stannar, backar ect så håller jag ett konstant tryck i repet, och detta tryck släpper endast då han gör rätt nämligen går fram. Backar så länger jag repet men håller samma tryck hela tiden.
I detta läget har han ett val, antingen följer han mig vilket är enkelt och bra, vill han inte får han ett tryck som är helt ofarligt och gör inte ont, men irriterande är det.
Blir han stressad eller försöker kasta sig backar jag honom, leder honom, backar och får honom koncentrerad igen, han skall lyssna utan att vara varsig fräck, spänd eller nervös.

Sedan gör vi ett nytt försökt, behagligt slappt rep såvida han följer, jag går med rak rygg och tittar dit vi skall. Vill han inte så återkommer trycket.
Med denna metod brukar han välja att självmant följa mig in :)
Har tränat ett par ggr och från att ha totalvägrat i flera timmar så går han nu självmant in och är så nöjd så :D

Det viktigaste är att tvång är totalt förbjudet med denna metod, inget repande, ingen höjd röst och absolut inget våld, han får bara valet att följa sin ledare eller inte, och det är ju himla bekvämt och bra att göra det :)

Detta fungerar kanon såvida jag sj inte är stressad eller nervös, så på tävlingar så hjälper dock min NH-coach mig då nerverna sviker :)

Men ett tips värt att prova iaf!

Och jag lovar, min pojk är envis som synden men tycker denna metod är helt ok :)

Gör lite blandat vad som står i svaren..Min häst stannar framför rampen och vägrar gå...Gubben håller grimskaftet lägger det runt frambommen så han kan dra med hjälp av bommen OCH han strirrar aldrig på hästen...bara fram dit hästen ska.Jag är bak och drar linan runt rumpan och vips ger hästen upp och går in..Ibland går det utan linan man behöver bara boxa han i rumpan.När man har åkt mkt!

Sen ska jag erkänna att så lätt har det inte varit innan utan vi har övat..Ibland när det går för lång tid mellan kan han få för sig att resa sig lite men inte mera.

När vi har varit iväg har vi varit skitnoga med att aldrig var för många som hjälper till utan bara vi och max en till som vi känner.

Och att det får ta den tid det tar och att vi har inte bråttom hem.

Min andra häst älskar åka transport och vill knappt gå ur den för det finns mat i den......In går han själv..

Han har jag lasttränat själv från början den andra vet jag inte vad han har varit med om bara hört konstiga saker..

Hej!
Det är ett jobbigt problem.

Min fröken har också haft lite jobbiga erfarenheter med transporten. Så när jag började träna igen hade jag bestämt mig för att hon skulle få välja helt själv när hon ville gå in.

Jag satte henne i en longerlina, öppnade transporten, ställde henne utanför och gick in och satte mig och läste en bok med en bytta mat mellan fötterna. (jag tittade inte ens på henne, jag totalignorerade henne) Första gången tog det ca 20 minuter innan hennes nyfikenhet gick över.

Hon smög försiktigt in och tog en tugga mat och kastade sig ut igen. När hon märkte att det inte hände något (jag höll bara linan så hon inte skulle trassla in sig i den, men inget krav) så smög hon in igen bara 2-3 minuter senare och åt lite mer.

Vi har nu inga större problem att lasta hemma. När det är mycket runt omkring henne händer det dock att hon strular. Men det blir bättre.

Om man drar eller tvingar in henne kastar hon sig, står oroligt och vill inget annat än ta sig ut på ett eller annat sätt. När hon själv valt att gå in står hon som ett ljus.

Jag tror hästar är som människor, det finns inte en lösning som passar alla hästar. Man får prova sig fram till vad som passar bäst för sin egen häst.

Lycka till!!!

Min kompis hade samma problem, så fixade dem en tränare, eller vad man ska säga som hjälpte henne. Sen dess har dem aldrig haft problem. Dock kanske det inte slutar så lyckligt för alla, men du kanske får några bra tips så de går snabbare :)!

Jag försökte locka in min häst men på den punkten smällte inte min häst...Jag satt och väntade jättelänge men det funkade inte heller medans den andra flög in i transporten och käkade höt för glatta livet..Tyckte han kanske skulle gå i om kompisen stog där inne men icke....

Jag håller med minan att olika hästar funkar olika!!!

låter som vår donna va innan
i början så blev det mycket transportfärder ner till kliniken pga problem med bakbenen, sen så åkte vi iväg på en helgtävling ett år senare och när vi skulle hem så totalvägrad hon. En annan häst stod då redan inne i transporten, men det tog ca 2 timmar innan vi fick in henne.

och du kan ju tänka dig på en tävlingsplats, där finns maaassor med "experter", men ingen hjälpte. tillslut kom en med två longeringslinor som vi satte fast i var sin ände och vips så va hästen inne på två röda sek.:cool:
nu har vi alltid linor när vi lastar henne, vi behöver aldrig nudde henne med repen, jag tror hon tolkar dom som elrep. men andra gör så att dom kryssar repen under rumpan på hästen och föser den in.

min valack är oxå så ibland, han lix "orkar" inte, vill inte. bara står där med halvslutna ögon och stretar mot. En gång fick vi lyfta varje hov för sig tills han va inne xD en gång nep en gubbe honom i baken:o

Stackare!
Har samma problem med min åsna (new forest)stod ute 2,5 timme i - 24 grader för någon vecka sen, han är heller inte rädd utan har bara bestämmt sig för att han inte tänker gå på.
Efter 2 timmar tappar man tålamodet ganska rejält, speciellt när de är kallt oxå.
Men om han verkligen måste på och man inte har tid att vänta använder vi linor bakom, dock måste man smyga fram dem för ser han dem går han inte ens fram till transporten, sen har vi longerlina som går fram i transporten för att dra in han,
Minst 6 stycken måste vi vara, jag har tränat honom hemma i lugn och ro, vissa dagar knallar han på efter 15 min vissa dagar inte ens efter 4 timmar.
Men det är välbara fortsätta träna och försöka komma på nya träningsmetoder :/

Jag avskyr när hästar av ren illvilja vägrar gå på. Jag har inget tålamod för det. För mig åker linan fram direkt. Man blir stark när man vill.

Jag har inga problem med mina hästar, men skulle jag ha det så skulle det få försvinna fort som attan. Yrpa strulade inte ens när fölet inte ville gå på när jag flyttade dem. Trots att hon som hjälpte mig var livrädd pga sina erfarenheter av att lasta och ha sig. Jag blev trött på Gála tillslut och lyfte på henne med.

En rädd häst däremot kan jag stå i flera timmar med vid en transport. Men ja, det är skillnad.

Rädd häst finns bara ett sätt, tålamod och tid.

Om hästen inte är rädd utan mer ovillig och vrång och ja jag har en sån. Så är linor bäst tycker jag. Gneisti har jag ju haft i all världens tid och när jag var liten så var det han som bestämde och då lastade vi inte kan jag säga, eller gick över bäckar eller järnvägsspår eller nåt som han inte ville. Annars snäll och go häst som inte dummade sig under nh-övningar osv. Men i de där "jag ska bara passa på att bevisa att jag är ledaren" situationer så var han omöjlig. När jag blev större kunde jag ta fighten, men det var ett par tuffa tillfällen, nu brukar det räcka att jag morrar åt honom så lägger han ner tjafset.

Fast rara Gneisti är ju inte dum, när han tvingades bo på ett ställe och bara ha en kompis (storhästarna räknades ju inte!) så blev det ju superviktigt att hänga på vart kompisen än skulle. Men nej inte transporten, blä det vill jag inte! In med kompis först, stänga luckan. Men hallå ska hon åka utan mig? Öppna luckan och hästen sprang på:D

Haha jag gillade hästen som sprang in i transporten när kompisen var lastad...

Krummi är också så att ser han linorna vill han inte heller gå fram.
Vi hade två linor i början när vi lastdae han men vi har bara en eftersom vi bara är oftast två som lastar.se räcker det oftast med en!

Det verkar som det är träning som gäller...För min del känns det som det alltid går för lång tid mellan gångerna...

Håller med dig där om tiden, har nog lite samma problem, och när man inte själv har en transport så går det ännu längre mellan gångerna.

Jag brukar lasta min en gång per år för att kolla att han går på direkt. En gosis/godis och så backar vi ut igen. Vet inte om det är länge mellan gångerna.

Det hade jag kunnat med min ena.....

Den andra hade nog behövat rätt mycket träning den gången..

Tusen tack till er som har svarat :bow::bow::bow:

Jag provade att lasta igår och det gick riktigt dåligt i början, men sedan prövade vi med linor och det gick super :) Prövade även idag och han protesterade lite ibörjan men sedan behövde vi bara lägga linorna på marken, så klev han på med en gång :)

Ett jätte tack för att ni har orkat svarat!!!

Grattis jättebra...Din hästa har nog fattat galoppen!!!!!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 896
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025