Min Collie attackerade min pappas tjejs Toy pudel?

Sv: Min Collie attackerade min pappas tjejs Toy pudel?

Ja, efter 25 år med rasen så vågar jag påstå att aggressivitet mot andra hundar inte är ett normalt collie-beteende. En normalt funtad collie vill inte attackera och slåss med andra hundar i första taget.

Så en normal collie kan aldrig gruffa med en annan hund om ett ben? En normal collie kan aldrig visa aggressivitet mot en jämngammal okastrerad hund av samma kön?

En hund av den typ du beskriver skulle jag inte heller kalla för "bra" hund, tvärtom.

Däremot har jag som sagt inte alls haft svårt att hitta bra collies, hundar som inte alls motsvarar det vrak du beskriver. Dock ska sägas att jag inte vänder mig till första bästa uppfödare heller.

Men det ligger absolut mycket i att man har olika krav på vad en bra hund är. Vill man ha en hangar-hund så lägger man inte tid på en malteser. Vill man enbart ha en mysig sällskapshund att gosa med i soffan så är inte en aktiv fågelhund rätt val. Osv osv.

Nu skulle jag ju inte vilja kalla alla de hundarna för "vrak" heller - men några trygga, pigga glada individer har det oftast inte varit - och det tycker jag är lite trist.

Håller med dig angående att man får skaffa en hund som passar - frågan är då hur en bra collie ska vara? Ska det vara en svårmotiverad, "loj" och "ointresserad" (missförstå mig rätt) sällskapshund - eller ska det vara en nyfiken, någorlunda arbetsvillig och relativt orädd hund med leklust och en stor portion intresse för livet?

Hur vill du ha dina collies, som ändå levt med dem så länge?

Hm. Hundaggressivitet är rätt vanligt i alla raser, beroende på en hel massa saker, som bristande fostran, hormoner, etc. Hur menar du att just collien skulle vara annorlunda, eller borde vara annorlunda? Självklart är det inte önskvärt, men okastrerade hundar i liknande ålder kan självklart visa aggressivitet mot varandra, oavsett ras, och speciellt om det är en hund med lite mer drifter i paketet. Som sagt, inte önskvärt, men att säga att collien "avskyr bråk" är verkligen att försköna rasen.

Collien är en ras som faktiskt undviker bråk så länge de kan. Aggressivitet i alla former är inte rastypiskt!
Collien är lugna och harmoniska.
I ca 10 år med morsans kennel har våra tikar inte "bråkat" mer än att dem har sagt ifrån. Det har aldrig varit allvarligt.
Vi kan slänga ner 1 ben till 3 och då är det tiken som är högst i rang som oftast får det även om det inte är hon som tar det först. Hon går bara fram sakta till den som ha benet, stannar till och liksom väntar på den andra ska "ge" henne benet genom att vända bort huvudet eller gå därifrån.
Har aldrig varit något bråk om något ben eller leksak. Skulle aldrig förekomma i vår flock.
Inte heller i min lilla flock. Med 2 hanar och 1 tik.

Collien är en ras som faktiskt undviker bråk så länge de kan. Aggressivitet i alla former är inte rastypiskt!

Aggressivitet är oönskat, det håller jag med om, men det gäller alla raser. Icke rastypiskt? Aggressivitet i större eller mindre grad är arttypiskt för arten hund. Speciellt för hundar med lite mer drifter, arbetslust och kamplust. Hur, eller om, de uttrycker den är en fråga om uppfostran. Collien är först och främst en hund, precis som alla andra raser - inte ett vänt och värdigt mjukisdjur.

Vår yngsta tik uppfyller faktiskt alla mina krav. Hon är alltid positiv och nyfiken, en väldigt framåt och orädd hund. Hon äääälskar allt och alla, gillar verkligen att hänga med på allt vi gör. Kort sagt en toppenhund. Jag har fått frågan från bruksfolk om jag tävlar med henne, men tyvärr räcker inte tiden till med heltidsjobb och fyra hästar också. Dock är hon väldigt lättlärd pga sin framåtanda. Hon är dessutom en väldigt vänlig hund som verkligen inte vill bråka, hon drar sig hellre undan än deltar i något gruff. Den enda svagheten är hon formligen går över lik för att få mat, vilket stundtals orsakar irritation hos vår äldre tik.
Vår äldre tik är också hon en toppenhund, dock inte om man är intresserad av arbete. Hon är inte lika alert som den yngre och har en hel del egna åsikter. Däremot är hon en oerhört vänlig hund och helt orädd. Framåtandan under promenader och cykelturer är större än hos många andra hundar, oavsett ras. Hon är en riktig pajas, en hundarnas "Julia Ceasar" (för den som sett gamla svenska 40-tals komedier).

Kort sagt är jag jättenöjd med mina collies, de är positiva till allt och alla och väldigt lättsamma att ha med sig. Så har även de andra collies jag haft betett sig. Med endast ett undantag.

Däremot finns problem, absolut. Det är sorgligt att se hundar som är tillbakadragna och rädda, hundar som inte har ett uns av nyfikenhet. Jag försöker heller inte påstå att det inte finns dåliga hundar, det vore kaxigt i överkant och dessutom helt osant. Det jag försöker påpeka är dock att det faktiskt inte behöver vara så himla svårt att hitta bra hundar. Hundar som motsvarar de kriterier jag nämnt ovan.

Anser du verkligen att det beteende som den hund TS pratar om har skulle vara normalt för en collie? En för vilken annan ras som helst?
Anser du att brist på aggressivitet mot andra hundar är det samma som brist på nyfikenhet och livsgnista?

Om någon av mina collies hade betett sig så som beskrivs i denna tråd så hade jag varit djupt bekymrad.

Anser du verkligen att det beteende som den hund TS pratar om har skulle vara normalt för en collie? En för vilken annan ras som helst?

Jag tycker det är problematiskt att prata om "normalt" när det gäller hundaggressivitet. Vi var inte där och såg inte situationen. Vi vet ju inte heller om problemet är ett förar/uppfostringsproblem eller ett mentalt/genetiskt problem. Däremot är det såklart oerhört trist och oönskat beteende, oavsett vilken ras hunden skulle ha tillhört. Jag bara vänder mig mot påståenden som att collies till skillnad från alla andra raser saknar, eller borde sakna, all form av aggressivitet. Kamplust och nyfikenhet och leklust kan lätt blandas eller sammanblandas med aggressivitet, och har man då förarproblem så kan det plötsligt bli utfall mot hundar osv utan att det är fel i huvudet på hunden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka