Min Collie attackerade min pappas tjejs Toy pudel?

Sv: Min Collie attackerade min pappas tjejs Toy pudel?

Det är inte alls så att jag inte lyssnar eller tar mig till vad ni säger! Jag vill bara ha ANDRA lösningar på problemet och om det finns några hjälpmedel så att man kan ha min hund tillsammans med denna hunden utan att man ska behöva göra sig av med varken min hund eller pudeln om pappas tjej flyttar hem till oss! Jag vill veta om dett finns någonting man kan göra, för leksakerna skulle min hund aldrig kunna ha framme fall hundarna skulle bo under samma tak!? Fall ni vet någonting man kan göra, så att pudeln kanske får högre rang än min hund och hur man gör det.
Maten går väl att lösa, men om det är någon som har tappat något på marken, då kan det också hända.. så det handlar ju inte bara om mat hon får i sin skål, eller överhuvudtaget mat hon får...

Jag vet inte hur mycket "ordning och reda" ni har inomhus. Jag hade en gång en inneboende hund i 2 veckor, jag hade alltså 2 jämngamla tikar med temperament som skulle samsas. Hemmahunden tyckte, helt naturligt kanske, att hon skulle bestämma allt, så det var henne jag fick ha under uppsikt. Bort med allt som de kunde vara konkurrenter om och strikta regler. Inget lekande med saker inomhus och minsta tendens till påhopp som min hund gjorde stoppades omedelbart. När de 2 veckorna var till ända kom de riktigt bra överens.
Så som de andra skrivit ta hjälp av någon.

Men mår din/er collie verkligen bra?
Har den alltid varit så här eller finns det nån situation som du kan komma ihåg som förändrade henne?

Collie i mina ögon är tämligen nervösa hundar, men aggressiva känns inte så normalt. Jag skulle leta fyskiska fel på collien, tex ge henne smärtstillande och se om nåt förändras. Ta en snack med er vet.

Tyvärr har vi fått in aggressivitet inom rasen pga felavel.
Så det behöver inte betyda att den ha ont.
Men det kan ju vara en orsak helt klart, fast då borde den ju även vara "elak" mot allt så att säga. Inte bara andra tikar. Den gillar helt enkelt inte andra tikar, och det är faktiskt inte helt ovanligt att hundar inte gör.

Fast nu är det ju specifikt Collie vi diskuterar och ja där finns en hel skock med dåliga individer. Man kan väl inte behöva dra upp alla andra raser som ligger i snitt med Collien i taskiga psyken bara för att man inte ska stöta sig med en Collie-ägare. Det är ju inte specifikt dina Collies vi talar om?

Hon påpekade just collie och jag tyckte att det va orättvist mot rasen. Visst förekommer det dåliga collies men lika många finns det i varje ras, så varför just skriva som att collie är extra dålig?
Och jag har ju heller inte skrivit något om att det är mina collie vi pratar om, för dem är inte dåliga om det är det du menar?

Hon påpekade just collie och jag tyckte att det va orättvist mot rasen. Visst förekommer det dåliga collies men lika många finns det i varje ras, så varför just skriva som att collie är extra dålig?

För att den hund som tråden handlar om ÄR en collie....

Vallhund påpekade rasen för att vi diskuterar rasen Collie i tråden, det är väl inget konstigt ? Självklart måste man väl få skriva nackdelar med rasen man diskuterar utan att behöva freda sig för eventuella rassympatisörer, det är ju inget hymmel med att Collie-aveln är rejält svajig.

Nej jag menade verkligen inte att dina hundar är psykiskt instabila, hur kan du tolka mitt inlägg så?

Om du tittar på bilden så ser du att munkorgen inte lämnar utrymme för hunden att hässja/flåsa eller dricka vatten = olämplig att ha på längre stunder och passar bättre för kortidsanvändning som t.ex. under vet.besök. En munkorg som sitter som ett galler över nosen funkar bättre till vardags under längre stunder, skyddar för bett men ger hunden större friheter/mindre störning.

images

Och jag har ju heller inte skrivit något om att det är mina collie vi pratar om, för dem är inte dåliga om det är det du menar?
Jag påpekade LC eftersom det var den rasen som trådstarten handlade om. O nej, det finns proportionellt inte lika många mentalt dåliga hundar i alla raser, det är lätt att kolla upp via genetica.se, det är tyvärr svårt att få tag på en bra Collie.

Hej, jag har en Långhårig collie tik som är ganska agressiv av sig mot andra tik hundar och katter.
Idag lekte ett barn med toy pudel tiken med min hunds leksak och då, utan förvarning mot pudeln hoppade min hund på den och hög tag i henne och slängde runt den i luften som en trasa.
Jag undrar om detta är normalt, för det verkar ju absolut inte som det, borde jag avliva min hund? Detta ska ju inte vara ett normalt beteende för en Collie?
Detta har hänt samma sak på katterna, bara de går förbi hennes mat skål, eller till och med en torr liten brödbit som ligger på marken ute.
Vad ska jag göra, HJÄLP!? :(

Tycker du ska undvika andra tikar.(innan du vet hur du ska gå till väga)
Ta hjälp av bra tränare om du inte har någon i din närhet som kan mycket om just denna sak, lättare om man har någon vid sin sida som ger en goda råd.

Tycker absolut inte du ska avliva tiken, det finns ju en orsak till att hon beter sig som hon gör.(rädsla, tidigare upplevelse osv)

Tyvärr har vi fått in aggressivitet inom rasen pga felavel.
Så det behöver inte betyda att den ha ont.
Men det kan ju vara en orsak helt klart, fast då borde den ju även vara "elak" mot allt så att säga. Inte bara andra tikar. Den gillar helt enkelt inte andra tikar, och det är faktiskt inte helt ovanligt att hundar inte gör.

Nä, det klart att det inte är ovanligt med tex tik-aggressivitet, men de flesta jag utrett som har just aggressivitet de brukar börja med att hota på avstånd.
Ett knas-beteende så börjar jag alltid att ta reda på lönsamheten för hunden med själva beteendet.

En stor hund som skakar/biter en liten brukar alltid handla om jakt. Döda-liksom.
Till skillnad från hunden som står längst ut i kopplet och hotar allt och alla som kommer i närheten.
Jag får liksom inte ihop colliens jaktbeteende. Ofta när man inte får ihop saker och ting är det ett fysiskt fel. Meeen det klart, inte alltid. Knepigt.

Senast ändrad:

det är tyvärr svårt att få tag på en bra Collie.

Antingen har jag haft tur som en tok eller också är jag en sjutusan till hundkännare (uppväxt i kennel) för jag har aldrig upplevt det svårt att hitta bra collies.

TS: Den aggressivitet du beskriver är INTE ett normalt collie-beteende. Collies fullständigt avskyr bråk och drar sig hellre undan är gruffar med andra hundar.
Jag instämmer i råden att undvika andra hundar (tikar framförallt). Samt att ta hjälp av någon kunnig person. Sådant här kan man inte tipsa om via nätet. En erfaren person kan istället få träffa dig och din hund och på plats se vad som händer i olika situationer. Hade någon av mina hundar betett sig så illa så hade jag dessutom låtit uppfödaren få veta det.

Glöm det här med valpar. En tik som sätts i avel ska tillföra rasen något. Ett dåligt temperament ska inte föras vidare.
Kastrering kan göra en redan skarp tik ännu skarpare.

TS: Den aggressivitet du beskriver är INTE ett normalt collie-beteende. Collies fullständigt avskyr bråk och drar sig hellre undan är gruffar med andra hundar.

Hm. Hundaggressivitet är rätt vanligt i alla raser, beroende på en hel massa saker, som bristande fostran, hormoner, etc. Hur menar du att just collien skulle vara annorlunda, eller borde vara annorlunda? Självklart är det inte önskvärt, men okastrerade hundar i liknande ålder kan självklart visa aggressivitet mot varandra, oavsett ras, och speciellt om det är en hund med lite mer drifter i paketet. Som sagt, inte önskvärt, men att säga att collien "avskyr bråk" är verkligen att försköna rasen.

Hm. Hundaggressivitet är rätt vanligt i alla raser, beroende på en hel massa saker, som bristande fostran, hormoner, etc. Hur menar du att just collien skulle vara annorlunda, eller borde vara annorlunda?

Inte just collien är annorlunda, det är skillnad på olika raser det är min absoluta uppfattning. Jag har cocker spaniels. I cocker-kretsar är det helt normalt att låta hundar som inte känner varandra vara lösa tillsammans när man t.ex. tar en promenad och vi förväntar oss att det ska funka. Vilket det nästan alltid gör. De som inte fixar det är en minoritet.

Jag tvivlar på att man gör så med ett band foxterriers som inte känner varandra för att ta ett exempel.

Jag är ringsekreterare ibland och man ser väldigt tydligt i utställningsringen hur olika raser agerar. I vissa fall står hundarna mycket nära varandra för ingen förväntar sig något gruff, medan man i andra raser är noga med att hålla avstånd. Jag ställde en cairnterrier åt en vän och jag, som bara ställt borzoi och cocker, var fan livrädd eftersom jag tyckte att varenda hund gjorde utfall åt min (naturligtvis var det inte så, men det kändes så!). Men de andra utställarna var helcoola och brydde sig inte. Hade samma saker skett bland mina "vanliga" raser hade hundarna åkt ut med öronen före, men här var en annan kultur p.g.a. att raserna är olika. Ingen av dessa terriers var knäpp, men där var det ok att vara sur mot andra hundar. Bland spaniels och vinthundar är det inte det.

Nu börjar vi komma väldigt OT.
Jag tycker inte man kan jämföra lösa racande hundar med hundar på en utställning.

Antingen har jag haft tur som en tok eller också är jag en sjutusan till hundkännare (uppväxt i kennel) för jag har aldrig upplevt det svårt att hitta bra collies.

Kan kanske det också lite grann ha att göra med vad man anser är en "bra" hund? (eller en bra collie?).

Av de collies jag träffat finns det en (korthårig) som jag inte upplevt som "loj", ointresserad av hela sin omvärld, låg, ljudrädd (eller andra rädslor) och väldigt svårt att släppa rädslorna - alltså jag har upplevt att de "går ner sig" väldigt och inte kan jobba vidare efter att någonting skrämt dem lite grann.

Eller så har jag haft otur.

Men det har nog mycket att göra med vad hunden har i sig i övrigt i termer av kamplust, explosivitet osv. En sådan hund kommer lättare i fel händer, till en ägare som inte kan hantera drifterna, vilket skapar grogrund för hundaggressivitet exempelvis. Eftersom collien är en rätt uppdelad ras (jag vet för lite om cairns, vinthundar eller för all del cockers för att uttala mig) så vänder jag mig mot bilden av att collien är, eller borde vara, en lugn och värdig individ som aldrig viftar ett öra åt en annan hund. Det tycker jag skapar en alldeles felaktig bild av rasen. Vi har redan tyvärr alldeles för många uppfödare som verkar satsa på att avla bort all nyfikenhet, jävlar anamma och all vilja ur collierna så att de ska bli just sådär lugna och värdiga. Inget riktigt hundliv enligt mig.

Hm. Hundaggressivitet är rätt vanligt i alla raser, beroende på en hel massa saker, som bristande fostran, hormoner, etc. Hur menar du att just collien skulle vara annorlunda, eller borde vara annorlunda? Självklart är det inte önskvärt, men okastrerade hundar i liknande ålder kan självklart visa aggressivitet mot varandra, oavsett ras, och speciellt om det är en hund med lite mer drifter i paketet. Som sagt, inte önskvärt, men att säga att collien "avskyr bråk" är verkligen att försköna rasen.

Ja, efter 25 år med rasen så vågar jag påstå att aggressivitet mot andra hundar inte är ett normalt collie-beteende. En normalt funtad collie vill inte attackera och slåss med andra hundar i första taget.

Kan kanske det också lite grann ha att göra med vad man anser är en "bra" hund? (eller en bra collie?).

Av de collies jag träffat finns det en (korthårig) som jag inte upplevt som "loj", ointresserad av hela sin omvärld, låg, ljudrädd (eller andra rädslor) och väldigt svårt att släppa rädslorna - alltså jag har upplevt att de "går ner sig" väldigt och inte kan jobba vidare efter att någonting skrämt dem lite grann.

Eller så har jag haft otur.

En hund av den typ du beskriver skulle jag inte heller kalla för "bra" hund, tvärtom.

Däremot har jag som sagt inte alls haft svårt att hitta bra collies, hundar som inte alls motsvarar det vrak du beskriver. Dock ska sägas att jag inte vänder mig till första bästa uppfödare heller.

Men det ligger absolut mycket i att man har olika krav på vad en bra hund är. Vill man ha en hangar-hund så lägger man inte tid på en malteser. Vill man enbart ha en mysig sällskapshund att gosa med i soffan så är inte en aktiv fågelhund rätt val. Osv osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka