Min Collie attackerade min pappas tjejs Toy pudel?

N

Nattish

Hej, jag har en Långhårig collie tik som är ganska agressiv av sig mot andra tik hundar och katter.
Idag lekte ett barn med toy pudel tiken med min hunds leksak och då, utan förvarning mot pudeln hoppade min hund på den och hög tag i henne och slängde runt den i luften som en trasa.
Jag undrar om detta är normalt, för det verkar ju absolut inte som det, borde jag avliva min hund? Detta ska ju inte vara ett normalt beteende för en Collie?
Detta har hänt samma sak på katterna, bara de går förbi hennes mat skål, eller till och med en torr liten brödbit som ligger på marken ute.
Vad ska jag göra, HJÄLP!? :(

Sv: Min Collie attackerade min pappas tjejs Toy pudel?

1. Låt inte din tik umgås med vare sig tikar eller katter.

Att en hund går på en katt är vare sig onormalt eller konstigt. Det går dock inte att avgöra om din hunds beteende är avvikande på det lilla du talade om här.

Detta är inget ovanligt beteende .. absolut inte..

Att din hund försvarar sin leksak är fullt normalt, en del hundar är med beskyddande av leksaker och ben än vad andra hundar är.

När min hund leker med mina kusiners hundar plockar vi jämt bort alla tänkbara saker dom kan komma att bråka om, just för att förhindra sånt här. Ibland har man glömt en grej, min hund hittar den springer stolt runt med den och vips så flyger min kusins hund på min och slagsmålet är igång. Dock inget allvarligt för min hund ger sig alltid.. Men ändå. Hundar är hundar, de gör såhär..

Det du kan göra är 1. plocka bort alla saker dom kan bråka om, som är din hunds grejer.
Det där med katterna och mat på golvet vet jag inte riktigt.. Om jag vore i din sits skulle jag så fort hunden visar tendenser till att "skydda maten" genom att morra eller göra utfall, ta tag i den och led iväg från köket. Visa den att det är din matbit och inte dens, vilket kanske leder till att hundne inte vill skydda den från katterna, för den vet att det är din mat och inte sin.

Min hund försökte attackera pudeln en gång innan också, när den satt i pappas tjejs dotters famn, för att pudeln skällde för att min hund skällde på något, då sprang min hund mot dottern, hoppade upp och högg mot pudeln, nära flickans huvud. Och idag/igår när dom (cindy) bråkade om leksaken slängde hon runt den lilla pudeln i luften som hundar gör med byten för att slita i sönder dem.. det såg riktigt hemskt ut..

Som du beskriver i senare inlägget så tycker inte du ska låta din hund umgås med andra hundar alls.. Är det inte saker inblandade eller mat så är det ren agressivitet.. Om hunden inte är ung så kan det bli svårt.. " lära gamla hundar att sitta är inte det lättaste " ungefär..

Ja, det var väldigt hemskt att se.. Det verkas som om det är av agrissivitet, men jag vet inte om det är att hon vill visa sin rangordning, men det verkar inte så logiskt eftersom hon slängde runt henne utan förvarning, hon morrade inte ens innan, hon bara flög på.. Men mot andra hanhundar visar hon inte agrissivitet mot, inte mot stora hanhundar i alla fall, hon har nog aldrig träffat en mindre hanhund.. Jag har hört någonstans ifrån att detta beteendet kan försvinna eller minskas om man tar valpar på henne, eller är det helt tvärt om, eller är beteendet ärftligt? Eller om man sterillicerar henne, blir hon "snällare" då? :)

Du ska absolut inte ta valpar på henne för det minskar inte hennes beteende utan snarare riskerar du sätta valpar till världen som också får problem med relationen till andra hundar. Inte minst genom att mamman lär dem fel beteende men det kan också vara ärftligt.
Ta valpar gör man på hundar som har något att tillföra aveln, inte för att få bort ett oönskat beteende hos tiken.
Om det hjälper att kastrera henne beror ju på om detta är hormon relaterat. Då kan det ju hjälpa när hon slipper den påfrestningen som löpet är men vad jag förstår av din beskrivning så är hon sådan hela tiden?

Håll henne undan från andra hundar. Alla hundar fungerar helt enkelt inte med alla och då får man minimera antalet tillfällen då det kan hända saker.

Lär henne också att katterna är högre i rang än vad hon är. Hon ska inte ens titta på katterna och defenitivt inte försöka ta mat ifrån dem.

Håller med.
Tiken skall inte gå i avel, finns tillräckligt med dåliga Collies alla redan.

TS verkar var i behov om att lära sig en hel del om hundar, börja här:
http://www.asashundar.se/articles.php
http://www.dogma.nu/artiklar

Att tiken slängde runt en annan hund utan förvarning vet ju ingen av oss eller närvarande något om, eftersom vi oftast är extremt dåliga på att läsa hundar.

Hur i helskotta kan du tillåta "Idag lekte ett barn med toy pudel tiken med min hunds leksak och då, utan förvarning mot pudeln hoppade min hund på den och hög tag i henne och slängde runt den i luften som en trasa. "
Det är TS som felat, inte hunden.

Det finns tillräckligt med dåliga hundar inom ALLA raser, inte bara collie:cool:

Så du menar att hon inte skulle lekt med colliens leksak med pudeln?
Bara så att jag hänger med vad du menar.

Fast nu är det ju specifikt Collie vi diskuterar och ja där finns en hel skock med dåliga individer. Man kan väl inte behöva dra upp alla andra raser som ligger i snitt med Collien i taskiga psyken bara för att man inte ska stöta sig med en Collie-ägare. Det är ju inte specifikt dina Collies vi talar om?

Att inte ha leksaker framme när man vet att ens hund är både tik- och kattilsk kan väl vara en bra första åtgärd.

Som de andra sagt: låt henne inte vara med andra tikar om det är just tikar som är problemet. Och plocka alltid undan leksaker, ben osv om annan hund eller även barn är i närheten.
Angående det med katterna.
Jag skulle inte bestraffa henne genom att "äga" hennes mat, det är ju hennes. Men jag hade definitivt utfodrat henne där hon får äta i lugn och ro utan att riskera att någon katt passerar.
Om hon inte äter upp sin mat så får du ställa undan den. Ha inte matskålen ståendes framme. Undvik konflikt istället för att skapa dem.

Men det är ju inte så att hon skyddar den som är hennes egen bara, det var någon som hade tappat en liten, liten brödbit på marken, och när katten gick förbi hoppade hon på katten. Det är inte så att hon är dum vid barn, för barn är hon hur snäll som hällst vid, hon räddade till och med min lille bror en gång när han var liten, från att trilla i dammen, barn kan klättra på henne nästan, utan att hon gör en fluga förnär, hon skulle ALDRIG skada barn!! Det är bara andra djur helt allmänt.
Vi har också bestämt att vi ska sterillisera henne, och använda munkorg till att börja med.

Hon är ine kattilsk heller, hon kan vara hur snäll som helst mot katterna, de kan gå och stryka sig mot henne och allt, utan att hon gör något mot dem. Som du beskriver det verkar det som om hon så fort hon ser en katt springa och slita den i stycken...

Använd då inte en
images
sådan här.

Även fast era problem går att lösa om du skulle lyssna på tipsen i tråden.

* ha henne inte med andra tikar
* Låt henne inte få möjlighet att vakta maten (låt henne äta i lugn och ro)

Men mår din/er collie verkligen bra?
Har den alltid varit så här eller finns det nån situation som du kan komma ihåg som förändrade henne?

Collie i mina ögon är tämligen nervösa hundar, men aggressiva känns inte så normalt. Jag skulle leta fyskiska fel på collien, tex ge henne smärtstillande och se om nåt förändras. Ta en snack med er vet.

Det är inte alls så att jag inte lyssnar eller tar mig till vad ni säger! Jag vill bara ha ANDRA lösningar på problemet och om det finns några hjälpmedel så att man kan ha min hund tillsammans med denna hunden utan att man ska behöva göra sig av med varken min hund eller pudeln om pappas tjej flyttar hem till oss! Jag vill veta om dett finns någonting man kan göra, för leksakerna skulle min hund aldrig kunna ha framme fall hundarna skulle bo under samma tak!? Fall ni vet någonting man kan göra, så att pudeln kanske får högre rang än min hund och hur man gör det.
Maten går väl att lösa, men om det är någon som har tappat något på marken, då kan det också hända.. så det handlar ju inte bara om mat hon får i sin skål, eller överhuvudtaget mat hon får...

Hon har i princip alltid varit så här.. Jag tror inte jag ska leta fysiska fel på henne, snarare psykiska.. När hon var valp och kom till oss hade vi en liten pudel, dom var i och för sig bra vänner när de var lika stora, men när on blev lite större förändrades det..

Jag tycker du ska ta hjälp av en instruktör IRL som kan hjälpa dig. Det är supersvårt att råda över internet, jag skulle i så fall vilja se hunden tillsammans med andra hundar och även tillsammans med dig. Att hundar vaktar resurser (leksaker, mat och människor) är inget ovanligt men att gå från att vakta till att hugga tag och "trasa runt" med en annan hund utan förvarning är stort...

Jag tycker du ska ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig. Ingen här inne kan hjälpa dig utan att se hunden. Munkorg kanske kan hjälpa ett tag, men det är knappast en långsiktig lösning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka