Du säger att han behöver mer tid, men samtidigt säger du att du HAR tid och att det är motivationen som tryter.
Jag skulle säga såhär: Börja göra mer mysiga saker med honom? Gosa, umgås, trickträna. Rid ut, men om ni ska vara ute jättelänge så ta mycket skrittpauser.
Han är verkligen inte för gammal för att hopptränas, om det inte är något fel på honom också? Kör igång med små skutt, rid mycket över bommar, rid barbacka, växla med korta dressyrpass. Vad är det som inte fungerar i dressyrridningen? Är han lat eller tycker du att han inte kan tillräckligt mycket? Då får du lära honom! Ridningen blir inte nödvändigtvis enklare på en annan häst, särskilt inte som du säger att du verkligen gillar den häst du har.
Jag rider på hög nivå med min häst, och har gjort det med mina tidigare också. Vi rider på sm-kvaltävlingar och hoppas på att rida sm nästa år. Ändå kan vi gå ut i paddocken bara för att leka. Häromdagen växlade vi trickträning med barbackaridning bettlöst och både han och jag skiner som solar efter att ha galopperat barbacka och känt oss "fria". Dressyrpassen består av mycket uppmjukande, en kortare stund hårt jobb och sedan nedvarning. Försöker alltid göra saker han tycker är kul.
Det går alltså att leka även med en häst som tävlas. Man kan vara bästis med sin tävlingskamrat.
Jag tror det hade känts bättre för dig om du gjorde mer roliga grejer med din häst, utan att få panik över att du inte "träningsjobbar" alltid. Det ena tar inte ut det andra