Min barfotahäst (SO)

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cecely

Ha ha nu stängdes tråden igen efter jag skrev in ett långt svar ang min häst!

Här kommer det SO!=)

Såhär var det.

Hästen hade en tendens till bockhov som jag blev rekomenderad av flera equiterapeuter att fixa.

Först sattes tåsko på som inte fungerade som jag ville.

OL ringdes in och målet var en balanserad hov med bättre hovmekanism. En hov med hög trakt har sämmre möjligheter till en normalhovmekanism så trakterna sänktes långsamt. Utflytningar försvann och hon var inte innåttåad längre efter ett tag.

Hoven började se fin ut efter ca 1,5 år. Såg ut ung som den andra hoven.

Efter att hästen börjat protestera i ridning och hon ömmade över ryggen (inget jag pratade med OL om) åkte jag iväg till klinik. Där hade hon en inflammation i strålbensbursan och hasen + inflammation mellan 2 ryggkotor. Efter vets råd för att slippa återfall sattes skor med sula på för att undvika tryck från ex stenar.

Efter 5 mån ung blev hästen halt och vi åkte iväg igen. Nu var hovleden och knäled inflammerade i samma ben + knäinflammationer i bakbenen.

Hon fick stå i 2 mån barfota med vanlig hovslagare och verkar nu vara frisk. Nu har hon för övrigt skor igen.

Sv: Min barfotahäst (SO)

Ojoj nu kommer snart hänglåset igen.
Bäst att svara snabbt och kort utifall denna tråd inte har något att tillföra Boj.
Du ser inget samband mellan den ökade stressen på strålbensbursan och sänkningen av trakterna?

Jo det är det jag misstänker är uppkomsten. Men det hade jag tänkt från början och det var ju målet med hovslagaren också.

Så jag ser inte barfotametoden i sig vara anledningen till det hela.

Och hon blev dessutom ännu sämmre sen med högre trakt och skor ink sula. Varför?

Kanske för att då var redan inflammationen ett faktum.
Inflammationer i strålbensområdet är mycket svårutläkta då det är ett område med få blodkärl och därför begränsad cirkulation.

Med andra ord är det rätt dålig prognos för min häst om hon blev så dålig på så kort tid efter. Det är iaf vad jag tror.

Men iaf där är hela historien.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 439
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 548
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka