Min älskling har fått Nässelfeber :((

josefinefreed

Trådstartare
Hej.

Vilken chock jag fick när jag och kompisen kom till stallet idag, min häst såg helt konstig ut på halsen, men min kompis bara " men han har bara rullat sig ju ". Men när vi kom närmre såg vi att ngt var fel, hela mulen var uppsvälld, dubbelt så stor som den brukar vara, samma med ögonen.. Fy vad hemskt det var.

Så veterinären har varit ut och han har fått cortisonspruta och några tabletter han ska få.

Tkr så himla synd om honom. Någon som varit med om detta?

Såhär ser han ut framifrån i vanliga fall:

Sv: Min älskling har fått Nässelfeber :((

Stackars häst, hoppas han blir bra snart!
Vad exakt är nässelfeber? :confused:

Stackars häst, hoppas han blir bra snart!
Vad exakt är nässelfeber? :confused:

Ja. Tkr så himla synd om honom. Ja svullnaden har redan börjat lägga sig, och imorgon borde det mesta vara borta som tur är.

Veterinären sa att han har fått i sig något olämpligt.. vad det är kan man aldrig veta.

Jag är väldigt förundrad över hur detta kan ha hänt, har inte bytt ngt foder, har samma hage som han alltid stått i dom 5 månader jag haft honom i. Allt verkar så konstigt.

Stackars pållen - mulen är verkligen gigantisk...!

Det kan inte vara någon växt som kommit fram nu på våren som inte brukar finnas i hagen där han vistas?

Kanske är det någon som matat honom i hagen? Det har jag varit med om flera gånger då två av gångerna slutade illa..
Några tjejer matade en känslig häst med äpplen över staketet - Hästen fick kraftig kolik.
Andra gången kastade någon in grönt gräs över staketet till en fånghäst som stod på magert bete - hästen fick fång igen..

Nässelfeber (urtikaria) är en allergisk reaktion som brukar dyka upp snabbt. Kan vara nåt hästen ätit eller en reaktion på ett getingstick t ex.

Stackars pållen - mulen är verkligen gigantisk...!

Det kan inte vara någon växt som kommit fram nu på våren som inte brukar finnas i hagen där han vistas?

Ja, den såg hemsk ut. :( Nu är den betydligt bättre. Har nyss varit och tagit in honom då det började regna, o det är ju inte bra när han har feber.

Nja, dom hagarna som finns i vårt stall är så otroligt leriga just nu och det växer aldrig gräs i dom.. Kanske nån växt runtom, men det enda jag sett där är vitsippor..

Kanske är det någon som matat honom i hagen? Det har jag varit med om flera gånger då två av gångerna slutade illa..
Några tjejer matade en känslig häst med äpplen över staketet - Hästen fick kraftig kolik.
Andra gången kastade någon in grönt gräs över staketet till en fånghäst som stod på magert bete - hästen fick fång igen..

Jag har haft det i tanke.. och så kan det ju faktist vara. Vi har haft 2 småtjejer här som vi kommit på är i hagarna och klappar på hästarna.. Och det är inte sällan man ser folk från gångvägen komma fram till hagarna och börja mata dom.

Nässelfeber (urtikaria) är en allergisk reaktion som brukar dyka upp snabbt. Kan vara nåt hästen ätit eller en reaktion på ett getingstick t ex.

ja, jag tkr bara det verkar så knasigt.. han har fått sitt morgonfoder i boxen, sen fått gå ut i hagen för att äta upp sitt morgonhö. Samma visa varje gång.. Men kanske att nån knasig växt råkat följa med i höet.. Elr ngt. Man vet ju inte.

ja, jag tkr bara det verkar så knasigt.. han har fått sitt morgonfoder i boxen, sen fått gå ut i hagen för att äta upp sitt morgonhö. Samma visa varje gång.. Men kanske att nån knasig växt råkat följa med i höet.. Elr ngt. Man vet ju inte.

Eller har han stuckit näsan i ett jordgetingbo?

Min gamla ponny hade nässelfeber ett par ggr om året när han ätit något konstigt, kunde räcka med att han tuggade i sig någon kvist när vi var ute och red:crazy:
Ringde veterinären första gången, sedan lärde vi oss att det gick ner av sig själv på honom.
Jag själv har också haft nässelfeber ett par ggr om året när jag ätit något jag inte riktigt tål.
Tror det farliga är om man som sväller i andningsvägarna!

Hej.

Vilken chock jag fick när jag och kompisen kom till stallet idag, min häst såg helt konstig ut på halsen, men min kompis bara " men han har bara rullat sig ju ". Men när vi kom närmre såg vi att ngt var fel, hela mulen var uppsvälld, dubbelt så stor som den brukar vara, samma med ögonen.. Fy vad hemskt det var.

Så veterinären har varit ut och han har fått cortisonspruta och några tabletter han ska få.

Tkr så himla synd om honom. Någon som varit med om detta?

Såhär ser han ut framifrån i vanliga fall:

Men gud stackars häst:(:crazy:

Dom ringde nyss från stallet och sa att det började småregna lite, och vet. sa ju att han inte fick vara ute om han hade feber och det regnade, vilket man förstår.. Så det var bara att ta in honom igen. :( Åh. Tkr så synd om honom, att behöva göra så mot han känns dumt.

Men jag ska åka ut om ung. 2 timmar och titta till honom.

Såhär såg min gladskit ut idag när han fick komma ut (2 tim senare än dom andra pga regn)

Inga fula utslag alls! Och ingen svullnad. Däremot är han lite varm.

Min häst hade rullat sig på brännässlor och fick en sån där allergisk reaktion på det.

Liknande trådar

L
Hundhälsa Nu är det såhär. Vi har 3 hundar i vår familj. Hund 1 - Schäfer. 4år. hona Hund 2 - Drever. 10år. hona Hund 3 - Collie. 1år. hona...
Svar
7
· Visningar
2 056
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 354
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 815
Senast: zoowie
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 820
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka