Min älskling har fått Nässelfeber :((

Sv: Min älskling har fått Nässelfeber :((

Ja jag har sett det på en som troligen fick det av alla myggmedel som smörjdes (veteinärens gissning). Alla utslag gled ihop till ett stort utslag och sen tappade han pälsen på detta ställe. Hela ena sidan, konstigt att det var myggmedlet då?
Jag vet inte hur det slutade för hästen flyttade, men jag vet att det provades en del medicin.

Tack för en bra tråd med tydliga bilder - fick samtal från stallägarn idag och Rilla har tydligen fått nässelutslag... ska naturligtvis skynda hem så fort som möjligt, men det känns bra att kunna läsa här att det inte är så farligt utan att det förhoppningsvis går över av sig självt. //Cecilia

Nässelutslag är inge kul.
Våran älskling fick nässelutslag över hela kroppen 2 gånger efter varandra.
Han fick stora "limpor" på hela kroppen, andra gången blev det värre och då svällde även ögonen igen.
Ringde till vet. hon sa att det var inge farligt och att det inte sväller igen luftvägarna.
Dagen efter började det gå ner.
Det här var hösten 2006, sen har han inte haft det något mer.
Vet. trodde att det var korn han inte tålde, hade precis börjat ge honom det, han kan också ha gnagt på någon rot eller dyl i hagen, väldigt vanligt enligt henne, men man blir livrädd när man ser dessa enorma utslag.
Nu är nog vår pålle extra känslig för han sväller i spottkörtlarna så fort han byter hö eller äter något nytt i hagen.
Han är även lite svälld på undersidan av huvudet ner mot mulen, inte mellan garnacherna, felstavat kan jag tänka mig, men vi är ganska vana nu att han sväller lite här och var, för vi har lärt oss på vilka ställen det brukar uppkomma.

KonikNemo: KORN?! Fasen... jag har precis börjat ge Rilla havre/kornkross. De kan alltså vara känsliga mot det?!

Själv misstänker jag hö't för tillfället, tog hö från en annan del av höskullen än vad jag brukar sist, och det höet åt Rilla igår... nu står hon inne och äter annat hö (från det vanliga stället) och vilar.

Det ser verkligen läskigt ut, även om hon är precis som vanligt och inte har svällt i ansiktet alls. Stackars liten... :(

Jo, vet. sa att de kunde vara kornet, det är tydligen ganska starkt och att man bör börja lite försiktigt, efter det så ger jag inte vår kuse korn även om vi inte med säkerhet vet om det var men vet. trodde det i allafall.
Det ser skit äckligt ut med utslagen även om dom inte är påverkade av det. Tur att det försvinner ganska fort.:eek:

Ja, det ser inte alls skoj ut... Rilla är inte vacker för tillfället. Menmen. Hur lång tid tog det för er från att ni började ge korn till att det bröt ut?

Ja, det ser inte alls skoj ut... Rilla är inte vacker för tillfället. Menmen. Hur lång tid tog det för er från att ni började ge korn till att det bröt ut?

Jag kan inte svara för hon det var riktat till, men jag vet att nässelfeber är en väldigt snabb sjukdom som bryter ut direkt.

Jag kom på min häst för nåra veckor sen, att han stog och slickade på leran i sin hage mellan 2 små ministubbar, de va helt platt där efter att han slickat.

Kan han ha fått i sig nånting senare, från nåt sånt te.x?

Min har också haft detta ett antal gånger. Det som är synd är att jag aldrig kan finna exakt vad hon reagerar på. Har dock varit lugnt de senaste åren. Peppar peppar.

Hej Min islänning är allergisk mot stickmyggor och får en reaktion med nässelutslag.

Hej!Min förra häst fick knottallergi o det såg faktiskt ut så där.Han fick sedan andvända ett heltäckande exemtäcke o då gick det bra.

Liknande trådar

L
Hundhälsa Nu är det såhär. Vi har 3 hundar i vår familj. Hund 1 - Schäfer. 4år. hona Hund 2 - Drever. 10år. hona Hund 3 - Collie. 1år. hona...
Svar
7
· Visningar
2 056
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 354
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 815
Senast: zoowie
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 820
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka