Mimmi Engberg stämd igen

Sv: Mimmi Engberg stämd igen

Bra att det äntligen skrivs artiklar om sånt här. Det är ju inte första gången det händer henne. Vet även andra hästhandlare som också har blivit stämda ett flertal gånger men det kommer aldrig ut till allmänheten..

Men har inte köparen en undersökningsplikt? Hälta och hovröta borde ju ha uppmärksammats av veterinär vid en besiktning!

Jag håller me, hur kan man missa hovröta och hälta om man besiktigade hästen innför kjöp.....

Jag håller me, hur kan man missa hovröta och hälta om man besiktigade hästen innför kjöp.....

Kan ju varit någon falsk blankett om undersökningen? Ang. hältan så kanske det var smärtstillande som användes.. finns många sätt att få en sjuk häst bli frisk inför försäljning om det nu var så.

Det står ju inte huruvida köparna gjorde en besiktning eller inte, men en hälta går ju att gömma undan med diverse preparat (med det inte sagt att just den här säljaren gjort det). Hovröta däremot borde de ju sett själva om de tittat på hästen.

Dessvärre tror jag knappast det går att få ut några pengar, det är ju inte ovanligt att man läser om folk som kräver denna människa på pengar för "dåliga" hästar.

Problemet kan nog delvis ligga i att många av dessa "hästhandlare" säljer hästarna färdigbesiktade, och om köparen inte står på sig (eller skaffar sig kunskap om sin egen undersökningsplikt...) så är det denna besiktning som är den slutgiltiga. Den veterinär som genomfört besiktningen är i så fall kanske inte helt opartisk...

Har sett det minst två gånger själv, hästar inköpta med besiktningspapper UA, men som sedan visat sig ha gamla, tillfälligt dolda senskador, grovt misskötta tänder som gjort att de knappt kan äta etc. Något lurt är det ju i de fallen.

Dessa köpare lärde sig av sina misstag och gjorde en egen besiktning vid sina framtida hästköp.;)

Har hon några nöjda kunder? Tydligen måste hon tjäna på sina hästaffärer för att väga upp dessa stämningar som ger dålig publicitet.
Varför köper folk häst hos henne?

Har hon några nöjda kunder? Tydligen måste hon tjäna på sina hästaffärer för att väga upp dessa stämningar som ger dålig publicitet.
Varför köper folk häst hos henne?

Men är inte det här så typiskt svenskt - att sparka på en som redan ligger.

Men det gick säkert jättebra att köpa billiga hästar så länge de var felfria, välutbildade och utan olater. Men så visar sig en ha ett fel och vips så är 10 till där och ska reklamera och säljaren är oärlig. Nej, fram för en lagändring så att även köparna blir ansvariga för vad dom köper och framför allt hur de behandlar hästen efteråt. Och en enkel regel för mig är att man får vad man betalar för....självklart kan man köpa billigt men då har hästarna säkerligen en begränsning i användbarhet men för många duger det gott och väl. Få behöver GP-hästar. Men man kan inte förvänta sig en felfri GP-häst för 20 000och inte ens 50 000 kr, vilket många tycker är hiskeligt mycket pengar för en häst. :crazy:

Problemet kan nog delvis ligga i att många av dessa "hästhandlare" säljer hästarna färdigbesiktade, och om köparen inte står på sig (eller skaffar sig kunskap om sin egen undersökningsplikt...) så är det denna besiktning som är den slutgiltiga. Den veterinär som genomfört besiktningen är i så fall kanske inte helt opartisk...

Har sett det minst två gånger själv, hästar inköpta med besiktningspapper UA, men som sedan visat sig ha gamla, tillfälligt dolda senskador, grovt misskötta tänder som gjort att de knappt kan äta etc. Något lurt är det ju i de fallen.

Dessa köpare lärde sig av sina misstag och gjorde en egen besiktning vid sina framtida hästköp.;)

Men i mina öron låter det som väldigt billiga hästar och även där måste ju köparen fullfölja sin undersökningsplikt. En mer riden och tränad häst med "grovt misskötta tänder" kan inte genomgå en provridning av en duktig ryttare utan att denne blir misstänksam och dessutom borde det synas på hullet, pälsen mm. Sen måste jag även säga att det är "låg" syn på vår veterinärkår då det påstås att alla hästhandlare "köper" sina veterinärer.

Nu är ju saken att personen dömts i tingsrätten flera ggr, men ändå vägrar medge fel. Viss skillnad. Minns jag inte fel är det hon som krasst konstaterat att det får väl köparna fatta att man får inte frisk häst för 20 - 30 000 kr.

En attityd som får mig att må lite illa faktiskt.

Men är inte det här så typiskt svenskt - att sparka på en som redan ligger.

Men det gick säkert jättebra att köpa billiga hästar så länge de var felfria, välutbildade och utan olater. Men så visar sig en ha ett fel och vips så är 10 till där och ska reklamera och säljaren är oärlig. Nej, fram för en lagändring så att även köparna blir ansvariga för vad dom köper och framför allt hur de behandlar hästen efteråt. Och en enkel regel för mig är att man får vad man betalar för....självklart kan man köpa billigt men då har hästarna säkerligen en begränsning i användbarhet men för många duger det gott och väl. Få behöver GP-hästar. Men man kan inte förvänta sig en felfri GP-häst för 20 000och inte ens 50 000 kr, vilket många tycker är hiskeligt mycket pengar för en häst. :crazy:

Inte visste jag att det var typiskt svenskt? Det händer nog i många länder skulle jag tro.

För övrig tycker jag inte att det är att sparka dom dom som redan ligger när det gäller denna person. Har en kompis som har jobbat för dom och det är inga roliga historier man hör om både hästar eller personal. Det är inte första gången hon har hamnat i blåsväder, hon har ett flertal stämmningar mot sig.

Tycker inte det är "sparka på den som ligger" utan mer "karma" - Man får vad man förtjänar.

Tycker inte det är "sparka på den som ligger" utan mer "karma" - Man får vad man förtjänar.

Ha, ha, jag ger mig. Jag är inte insatt i just den här damens beteende och affärer. Det kan vara så att hon får vad hon förtjänar. Men överlag tyxker jag att attityden hos köparna är lite skrämmande idag. Minsta fel så ska det återlämnas, stämmas mm. utan att köparna ens har fullgjort sin undersökningsplikt eller ens förstått vad dom har köpt för något. En hästförsäljning kan gå jättetokigt men i mina ögon så beror 50 % på säljaren och 50 % faktiskt på köparen. Är det då rimligt att säljaren ska stå ansvarig för 100% som det är idag?!

Ha, ha, jag ger mig. Jag är inte insatt i just den här damens beteende och affärer. Det kan vara så att hon får vad hon förtjänar. Men överlag tyxker jag att attityden hos köparna är lite skrämmande idag. Minsta fel så ska det återlämnas, stämmas mm. utan att köparna ens har fullgjort sin undersökningsplikt eller ens förstått vad dom har köpt för något. En hästförsäljning kan gå jättetokigt men i mina ögon så beror 50 % på säljaren och 50 % faktiskt på köparen. Är det då rimligt att säljaren ska stå ansvarig för 100% som det är idag?!

Jo den biten håller jag helt med dig om. Man får ju vara medveten om vad man köper liksom. Jag skulle idag aldrig köpa en häst utan ordentligt röntgen, blodprov med mera. Tyvärr finns det ju nya "mediciner" i dagsläget som inte syns på blodprov men det är förhoppningsvis ganska sällan en häst har blivit behandlad med det.

Tycker att man som köpare har plikt att både undersöka allt om hästen, men även om köparen. Jag menar, köper man häst av sådana personer så borde man väl kolla allting lite noggrannare..kan ju jag tycka i alla fall.

Kan ju varit någon falsk blankett om undersökningen? Ang. hältan så kanske det var smärtstillande som användes.. finns många sätt att få en sjuk häst bli frisk inför försäljning om det nu var så.

Jo, falsk blankett kan finnas, men jag tycker oavsett att man gjör sin egen besiktining, jag kjöpte också häst med UA på besiktning, men jag tok ut egen vet för besikting när jag köpte min häst och den kostade bara 10tusen.

Vil man vara säker på at man kjöper en frisk häst, måste man ta sin del av undersöknings plikten.

Ang smärtstillande, så kan dom ha dolt hältan på så vis, men om man då tar hem hästen och besiktigar inom en viss tid, har man ju en möjlighet att hitta eventuella hältor och har då bytesrett.

Hovrötan borde dom ju oavsett ha sett själv när dom lyfte på hovarna...

Alla som köper häst borde göra en riktigt besiktning vad som än sägs innan om man ska vara på den säkra sidan. Åk till en klinik och var med själv på besiktningen, kolla hela hästen från topp till tå och röntga om du tycker det behövs. Nästan alla hästar har fel det gäller bara att överväga vad som har betydelse och inte, alla veterinärer skriver alltid i bes intyg att småsaker kan ha betydelse för att ingen ska kunna sätta dit dem om det skulle vara något tjafs i ett köp även om det inte har någon betydelse. Skulle man röntga alla GP-hästar t ex finns det inte många som är felfria, dem har nästan alla förslitningar och många har lösa benbitar. Åk och provrid hästen många gånger och ta tid på dig med köpet om du vill att det ska bli rätt. Man kan aldrig vara för nogrann vid hästköp och det är för din egen skull du ska kolla upp hästen innan. I detta fall så vet jag att Mimmis dotter är otroligt bra på att rida och kan rida alla typer av hästar, dock kanske många personer om köper häst där ifrån får problem för att dem inte är lika bra ryttare och vill då hitta fel för att få byta häst eller lämna tillbaka, det är också alltid lätt att smutskasta en människa som redan andra gett sig på. I detta fallet med hovröta undrar jag vad det är för människa som inte sett detta innan köp om den nu haft det så pass länge? Öppna ögonen och se vad ni betalar för och det är som skrivet ovanför "man får vad man betalar för", ett mkt bra ordspråk som stämmer med nästan allt, dock man man ha tur ibland att få en fin häst för lite pengar men då får man leta länge!
Köparen har som sagt lika stort ansvar som säljaren att kolla upp hästen.

*KL*
För flera år sen var jag hos henne o skulle kika på två hästar. Mimmi var inte där, trots bestämd tid, utan hade skickat en liten stalltjej ist. Känslan när vi kom dit var inte heller trevlig så vi vände o sa att det var inget för oss men tack ändå. Efter det telefonterroriserade Mimmi mej i flera dagar och skickade mindre trevliga och även ganska hotfulla sms om hur oseriöst det var av oss! Helt ärligt verkar hon inte riktigt klok..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Takire
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 827
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama