glimmer

Trådstartare
Någon som har/haft mim bur i storlek Large eller XL?
Och vilka raser har ni/mankhöjd-vikt?

Funderar på att skaffa mim bur dubbel.
Antingen Dubbel Large eller dubbel XL.
De står att mankhöjden ska vara 58cm för Large, min ena hund är nästan 60cm men liten i kroppen, skulle en large funka ändå? Och blir en XL för stort? Är det bättre säkerhet kanske att sitta lite trängre än för stort?

De står att mankhöjden ska vara 58cm för Large, min ena hund är nästan 60cm men liten i kroppen, skulle en large funka ändå? Och blir en XL för stort? Är det bättre säkerhet kanske att sitta lite trängre än för stort?
Jag har XL Dubbel till våra schäfertikar och de är egentligen inte stora men den är i minsta laget.
De ligger på omkring 60 i mankhöjd och 25-28 kg.
Vi har den bara till träning mm på hemmaplan, korta turer. Dels för storleken sen för att den skramlar.

Har också hört talas om att den kan skramla, är det väldigt irriterande ljud?
Och vad för andra burar finns det på marknaden som är lika mycket krocktestade som Mim burarna?

Har en L till vår Münsterländer på 21 kg. Synd att säga att han har jättegott om plats för den är inte stor i storleken. Men han stortrivs i sin bur, vill gärna sitta i den mest hela tiden om han får välja.
Skramlar absolut ingenting :) Haft buren snart ett år nu. Jag är extremt (och jag menar verkligen extremt!) ljudkänslig och jag har inte hört buren en enda gång.

Jag har en small dubbelbur utan mellanvägg till Leon som är 58 i mankhöjd o väger ca 20 kg, helt perfekt o har aldrig skramlat.

Och vad för andra burar finns det på marknaden som är lika mycket krocktestade som Mim burarna?
Vi har varit i kontakt med Mim flera ggr pga oljuden. Dels är det mellanväggen som skramlar, den är värst. Men även dörrarna skrallrar då de där små armarna envisas med att spricka i plastfästerna. Nu har de bytt till metallfästen.
Vår började också rosta redan första året (våra hundar kan vara blöta efter både träning i alla väder och skogsturer)
Den blir 4 år nu och tystas av silvertejp.

Jag har en dubbel XL. Köpte den eftersom jag har haft 2st Rhodesian Ridgeback = mankhöjd straxt över 60 cm. Till en hund av den storleken kommer L bli för litet.
Nu har jag en australian shepherd och han åker rätt så rymligt i ena halvan. Hade kunnat ha en mindre bur också.

Även min skramlar periodvis. Skrivarna gängar ur sig av vibrationerna i bilen och då börjar det skramla. Drar man åt alla skruvar blir det tyst.
Jag tycker inte att det stör. Just nu skulle jag behöva dra åt skruvarna för den har börjat skramla lite, men det stör mig inte så mkt.

Mig veterligen finns ingen annan bur som är likvärdig säkerhetsmässigt (för hund och för passagerare i bilen).

Har en L till vår Münsterländer på 21 kg. Synd att säga att han har jättegott om plats för den är inte stor i storleken. Men han stortrivs i sin bur, vill gärna sitta i den mest hela tiden om han får välja.
Skramlar absolut ingenting :) Haft buren snart ett år nu. Jag är extremt (och jag menar verkligen extremt!) ljudkänslig och jag har inte hört buren en enda gång.
Vilken mankhöjd har din hund?

Jag har två border collies. Den ena är ca 59,5cm hög och väger 20kg, den andre är 50cm hög och väger ca 15kg.

Jag tänker bara att eftersom de står i deras beskrivning (Mim bur) att de rekommenderar Large för hund till och med 58cm hög, då borde väl 1,5cm till inte göra så stor skillnad? Tänker på om det är säkrare för hunden att sitta lite för trångt än för stort?

Jag valde bort large-buren då jag räknade ut att den är för låg enligt jordbruksverkets regler för min hund när hon blir vuxen, även om det på mim:s hemsida står att den skulle fungera.
Är en golden-tik som beräknas bli strax över 50 cm i mankhöjd. Men som jag förstår det ska huvudet också räknas med i höjden i regelverket och då blir denna bur för låg. Eller tänkte jag fel?

Sambon hade en mim, den skramlade uppe så vi stoppade in en pappersbit och sen var problemet löst.
Var en l men tyckte den var liten till en flatte

Har en L till en eurasiertik. Ja, den skramlar och det är irriterande. Det har blivit värre med åren (buren är 8 år gammal). Det fina med Mim är att storleken kan ändras beroende på hur stor hund och vilken bil man har. Storleken i längd vill säga.
Robust är ett annat märke och den är gjord i ett stycke och skramlar inte. Den finns i olika storlekar som passar olika bilmodeller. Nackdelen är att byter man bil, så kan man inte ändra storleken. Jag tror att den är lika säker som Mim.

Har en L till en eurasiertik. Ja, den skramlar och det är irriterande. Det har blivit värre med åren (buren är 8 år gammal). Det fina med Mim är att storleken kan ändras beroende på hur stor hund och vilken bil man har. Storleken i längd vill säga.
Robust är ett annat märke och den är gjord i ett stycke och skramlar inte. Den finns i olika storlekar som passar olika bilmodeller. Nackdelen är att byter man bil, så kan man inte ändra storleken. Jag tror att den är lika säker som Mim.

Hm, undrar då om när "Mim bur" säger att en large får plats i en xc60, då måste de väl mena med hela buren utfälld i längd?

Hm, undrar då om när "Mim bur" säger att en large får plats i en xc60, då måste de väl mena med hela buren utfälld i längd?
Jag har svårt att tro att en XL kommer gå in i en xc60 så den behöver du nog inte ens fundera på. Vi har en V70 2015 och det är med millimeter till godo en XL dubbel gick in. Vi fick ta ut bagagemattan för att få in den på höjden och fick korta den någon centineter för att kunna stänga luckan.

Jag har en i stl L på min sheltie på 44 cm i mankhöjd. Den är perfekt i storlek för honom tycker jag. För en så stor hund som din hade jag velat ha en högre bur.

Har single L till labben. Han är närmare 60 cm i mankhöjd och vi ska sälja buren och byta till en större (eller bara grindar). Den är nämligen aningen trång för honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
659
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 868
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka