Millimeterrättvisa ekononiskt?

Ska det verkligen vara rättvist så borde ju hon betala mindre eftersom han tjänar mer. Säg att han tjänar 50 % mer än henne, då ska han stå för 50 % mer av hushållets utgifter.

Fast nej.
Milimeterrättvisa för utgifter är när man tar alla hushållets utgifter, slår ihop dem och sen delar 50/50 med noll hänsyn till inkomster.

Rätt många har ju så faktiskt, men då är de överens om det och har alltid haft så. Inte att efter x år med ett helt annat upplägg så kräver ena partnern ändring och personligen skulle jag ifrågasätta om jag ens vill vara med någon som gör så.

Fast nej.
Milimeterrättvisa för utgifter är när man tar alla hushållets utgifter, slår ihop dem och sen delar 50/50 med noll hänsyn till inkomster.

Rätt många har ju så faktiskt, men då är de överens om det och har alltid haft så. Inte att efter x år med ett helt annat upplägg så kräver ena partnern ändring och personligen skulle jag ifrågasätta om jag ens vill vara med någon som gör så.

Det beror helt på definitionen av rättvisa.

Jag tycker till exempel inte att det vore rättvist att alla betalade samma summa i skatt.

Pratade med en god vän idag och blev ärligt talat rätt chockad. Hennes sambo har fått någon knäpp och kräver nu att alla utgifter ska delas till 100%. Hon är låginkomsttagare och har jobbat deltid för att ta hand om barnen och hemmet. Nu anser sambon att hon har tvingat det yngsta barnet att flytta hemifrån och därför vill han straffa henne. Han jobbar typ dygnet runt och drar in en del pengar men det har ju byggt på att hon är hemma och sköter marktjänsten.
Finns det andra par med denna uppdelning? Mannen äter mer kött och han har en hund som han skaffade utan att min vännina kunde säja nej. Jakthund som "behövdes" för att kunna jaga.

Dessa två har alltså levt tillsammans under 20+ år, och nu helt plötsligt vill ena parten ändra det ekonomiska upplägget? Det är vad jag reagerar på. Att två personer som nyss flyttat ihop gör en överenskommelse är väl en sak, då kan du ju säga ja eller nej bara.

Men efter över tjugo år tillsammans är ju båda mer bundna till boende och gemensamma utgifter... Frågor som: Vem har betalat maten under alla dessa år? För det blir en jäkla massa pengar som sedan inte syns konkret på samma sätt som typ en soffa eller ett hus... Vem är det som står för huskontrakt etc?

Det är ju i princip omöjligt för partnern som skött hemmet och barnen att komma upp i samma lönenivå (eller pension) som partnern som haft karriär.

Som någon nämnde tidigare så har jag en kompis, i deras förhållande tar dom, jag drar till med 80% av lönen och sätter in på ett gemensamt konto, där dom betalar räkningar, köper mat osv. Kvinnan är föräldraledig och mannen jobbar heltid så summorna skiljer sig kraftigt. Båda tycker att det känns rättvist.

Dessa två har alltså levt tillsammans under 20+ år, och nu helt plötsligt vill ena parten ändra det ekonomiska upplägget? Det är vad jag reagerar på. Att två personer som nyss flyttat ihop gör en överenskommelse är väl en sak, då kan du ju säga ja eller nej bara.
.

Jag håller med; att helt plötsligt efter 20 år vilja ändra något tyder på att något har hänt. Antingen är det som TS skriver att barnet flyttat eller något annat.

Det är lätt att spekulera.

Som någon nämnde tidigare så har jag en kompis, i deras förhållande tar dom, jag drar till med 80% av lönen och sätter in på ett gemensamt konto, där dom betalar räkningar, köper mat osv. Kvinnan är föräldraledig och mannen jobbar heltid så summorna skiljer sig kraftigt. Båda tycker att det känns rättvist.

Så gjorde jag och min fd. Vi hade varsitt lönekonto, och ett gemensamt konto för gemensamma utgifter där vi satte in en viss % av lönen. Det tyckte vi var juste för båda parter.

Jag (som tjänade mer) satte alltså in en högre summa på vår gemensamma konto än han som tjänade mindre.

Att sitta och kräva att typ en timvikarie inom vården som får ut 14´ ska betala lika mycket till det gemensamma som en tjänsteman som får ut 28´...? För mig är det orimligt.

Jag och min sambo delar allt gemensamt på hälften, har lika höga månadslöner. Men vi har väldigt få gemensamma utgifter, det är endast det som rör boendet samt mat. Vi betalar tex våra egna bilar. Detta upplägg tycker jag fungerar alldeles utmärkt, mycket pga att jag är mycket mer sparsam än sambon.

När jag var ihop med mitt ex, hade vi ett gemensamt konto där vi satte in en summa varje månad. Vi räknade ut det genom att ta alla gemensamma kostnader på ett år och dela det med 12 och sen dela med 2 för att få ut en ungefärlig summa vad vi skulle betala in till det kontot.
Alla räkningar och mat betalades från det kontot och alla andra räkningar, t ex ens egen mobil betalades från det egna kontot osv.

Det fungerade bra när vi båda jobbade heltid, blev struligt när jag var utan jobb och studerade för att sedan efter studierna va utan jobb. Det tärde på ekonomin. Då gick han in och täckte upp min del och jag försökte hjälpa till med det jag kunde.

Hur man kan göra det mer rättvist borde vara att räkna ut någon slags procent utefter den egna inkomsten. Tjänar den ene mer betalar den mer och omvänt. Det känns inte rätt om båda ska betala samma, det betyder att den som tjänar mer har mer pengar över att roa sig med än den som inte tjänar så mycket.

Lite allmänna reflektioner.

En vän till mig körde det upplägget med sitt ex i slutet. Det blev extremt ohälsosamt. Hon tjänade inte så mycket, och en tid var hon arbetslös. Han tjänade mycket bättre än henne och skämde bort sig själv med nya teknikprylar. Hon hade inte ens råd att ta en fika med en kompis. När hon blev arbetslös fick hon ”låna” pengar av honom till hyra och mat, som han sedan krävde tillbaka när hon började jobba igen. Någonstans där gjorde de slut, tack och lov.

Att sitta och kräva att typ en timvikarie inom vården som får ut 14´ ska betala lika mycket till det gemensamma som en tjänsteman som får ut 28´...? För mig är det orimligt.
Tja, det går ju. Men det förutsätter att den med mer pengar är villig att ha en levnadsstandard som ligger långt under sin inkomstnivå.
Och är det ALLT man ska dela på så får han en hög oanvändbara sparpengar. Är det bara gemensamma kostnader får han bo och äta smått, och sedan göra en massa fritidsgrejer utan sambon (och ev. barn)

I praktiken blir det inte så mycket gemensamt i relationen utöver en basvardag.
Eller så kommer han ständigt "bjuda" på resor, utemat, sociala aktiviteter.
Inget av det är en situation som jag vill leva i, men det är ju valfritt.

Har hon dessutom varit hemma med barnen har hon därmed gått miste om pensionsgrundande inkomst. Han bör isåfall betala in den summan till hennes bankkonto.

I övrigt ska de betala samma procent av sin respektive inkomst, inte samma summa.

Jag undrar också hur det ser ut för henne vid en eventuell skilsmässa?

Tja, det går ju. Men det förutsätter att den med mer pengar är villig att ha en levnadsstandard som ligger långt under sin inkomstnivå.
Och är det ALLT man ska dela på så får han en hög oanvändbara sparpengar. Är det bara gemensamma kostnader får han bo och äta smått, och sedan göra en massa fritidsgrejer utan sambon (och ev. barn)

Varför det? Tvärtom är det ju genom att betala % av lönen istället för exakt hälften av summan som fördelningen av den ekonomiska bördan blir jämnare. Därför också möjligheten till enskilt sparande och fritidsliv/resor.

Nu var det ju jag som hade den högre inkomsten, och knappast innebar det en lägre levnadsstandard för mig att dela boende med min partner - som ju också betalade till vårt gemensamma hushåll.

Herregud det är ju ett partnerskap. Du bor med någon som du förhoppningsvis älskar och vill dela livet med. Knappast att jag "bjöd" på en massa grejer hela tiden, det fanns ingen orsak till. Men vi hjälps ju åt i vardagen. Ska jag sitta och räkna smulor från bordet så kan jag ju lika gärna bo ensam.

Jag och min sambo kör % av inkomsten när vi betalar alla räkningar. Matkontot delar vi däremot på hälften. Han tjänar mycket mer än mig, och det känns helt enkelt mest rättvist att man betalar utifrån förmåga. Det är ju inte så att jag självmant valt att få sjukdomar och andra omständigheter som gör att jag har en lägre inkomst. Det är ju såklart inte hans problem heller egentligen, men har man valt att leva med varandra så gäller det ju att ge varandra kärlek och betala utifrån förmåga. Så länge man som par är överens om ekonomin så är väl allt bra? men om någon/båda inte känner så, då måste man ju komma fram till en lösning som passar båda.

Pratade med en god vän idag och blev ärligt talat rätt chockad. Hennes sambo har fått någon knäpp och kräver nu att alla utgifter ska delas till 100%. Hon är låginkomsttagare och har jobbat deltid för att ta hand om barnen och hemmet. Nu anser sambon att hon har tvingat det yngsta barnet att flytta hemifrån och därför vill han straffa henne. Han jobbar typ dygnet runt och drar in en del pengar men det har ju byggt på att hon är hemma och sköter marktjänsten.
Finns det andra par med denna uppdelning? Mannen äter mer kött och han har en hund som han skaffade utan att min vännina kunde säja nej. Jakthund som "behövdes" för att kunna jaga.

Om nu sambon har uttryckt att han vill straffa henne för att hon tvingat barnet att flytta hemifrån ligger problemet på en helt annan nivå än det ekonomiska. Men det är kanske inte så troligt att han sagt så. Troligt att det finns en annan sida av historien.

Men helt säkert finns det par som delar exakt. Jag känner ett par som gjorde så hela deras relation. Han hade det mycket gott och hon fick vända på varenda krona, när hon sen gick i pension insåg hon att lägenheten var för dyr för henne och föreslog att de skulle flytta. Det ville inte han så då flyttade hon själv till mindre lägenhet och de blev särbos ett tag innan hon avslutade allt samröre med honom förutom att de nu ses när barnen fyller år och liknande.

Fast så behöver det inte riktigt vara, även om man inte har gemensam ekonomi.
Jag har oftast haft separat ekonomi i mina förhållanden och tycker att det fungerar fint.

Tex Nu det sista två åren skiljer det bara ett par tusen i lön mellan mig och sambons högre, jag har kommit ikapp. Men så har det inte alltid varit.
Ibland har jag varit den med mest pengar i en relation och ibland inte.
Dessutom har jag dessutom (trots lägre inkomst) mycket dyrare hobbies och utgifter som bil och csn som han inte har. Det är ju helt rimligt att hans sparkonto då växer snabbare än mitt?
Varför skulle det vara ett problem?
Varför skulle det innebära att vi inte har "så mycket gemensamt"?

Däremot verkar det vara rejält galet i relationen som ts beskriver. Hur kan man hota sin sambo och Bara det att hon varit hemma med barnen tex....

Jag tänker såhär. Fasta avgifter tycker jag är självklart att dela rakt av. Jag tycker inte att ngn ska bli ”straffad” för att hen jobbar mer eller tjänar bättre. Sen kan ju personen med högre inkomst såklart välja att utöver det spendera sina pengar som hen vill, antingen på privat sparande, privata aktiviteter eller bjuda sambon på ngt.

Men som sagt, det där är ju personligt vad man tycker och dessutom ngt mellan två parter och egentligen inget som utomstående har med att göra.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 861
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 210
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10