Miljöträning för häst

Lilla_Gubben

Trådstartare
Då stallet jag står i är väldigt lugnt, så är min plan att miljöträna min häst så mycket som möjligt. Är det någon som vet om det finns kurser i miljöträning, typ polishästträning (men kanske inte lika mycket), runt Stockholm el närliggande län? eller allmänt tips på vad man kan göra?
Åka till diverse tränare har jag redan som plan, men då är det ju ridningen man finslipar och då oftast i ridhus eller på ridbana

Sv: Miljöträning för häst

Träna Trec! det handlar om att bland annat "gå under gren", öppna/stänga grindar, gå över forsar, stå stilla vid av/på sittning, galoppera genom en "korridor" (rida mellan två bommar med 50cm mellanrum), hoppa stock, skritta en viss stäcka på tid.. Ja, det finns massor inom Trec och det handlar främst om att ha kontroll på sin häst och att ha en "säker" häst.

Sök på google efter Trec. Var med och hjälpte min tränare (som även är Trec-dommare) på en liten trectävling, har aldrig hört om det förut.. verkade vara lätta saker men visade sig vara ganska svårt och man måste verkligen ha en säker häst och full kontroll på hästen för att det ska gå bra..

här kommer lite bildtips:

30500814.jpg

30567302.jpg

31124076.jpg

31124089.jpg

Det finns en bok som heter "How to bombproof your horse" skriven av en fd NY mounted policeofficer. Du kan nog googla pa den ocksa, vet ej om man kan fa den i sverige men om du hittar forlaggaren sa kan du ta info till en bokshop och be dem bestalla hem den.

Du kan ocksa kontakta polisen och deras ridande avdelning. De finns i Gbg Stockholm och Malmo tror jag och fraga dem om vad de anvander for att trana sina hastar.
Garanterat om du anvander dessa bocker far du en bombproof hast..

Och som en sidonote.. Jag bor nara en skjutbana och det ar toppen for mina pallar.. De rycker till vid forsta skottet men sen bryr de sig inte alls. Sen har vi stora skogsmaskiner som kommer upp och ner pa vagen och de bara star och tittar pa dem nu.. Hade en har pa garden och ledde fram hastarna till den, en och en med motor pa och motor av.. Det ar bara att overtyga dem att de inte ar farliga och klappa dem lugnande nar de vill backa ivag..
Lycka till

Polishästträning är ofta jättekul att vara med på! De har kurser för vanliga hästar och ryttare med lagom stora utmaningar. Du behöver ju inte öva på att rida bredvid/igenom stora folkmassor med en vanlig häst exempelvis - men du kan öva på sådant som hästen kan komma att utsättas för, prasslande papper, presenningar, höga ljud etc.

Hör om de inte kan skicka en instruktör till ditt stall, som kan hålla en kvälls- eller helgkurs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama