Jag tycker Ecosia verkar ha en rimlig inställning till sånt här som bönder som tvingas hugga ner träd, när de går in i ett område och planterar nya träd så tar dom dels hjälp av de lokala bönderna och de planterar även sådan träd som kan ge bönderna något i framtiden (alltså frukt eller annat ätbart) Jag tycker det känns väldigt avigt om vi i väst ska klampa in i tex afrika och säga "nä såhär får ni INTE göra, ni behöver mer träd" Det som jag sett från Ecosia så är det betydligt mer inriktat på att hjälpa lokalbefolkningen och dessutom plantera träd, inte plantera träd för att vi i väst ska känna oss duktiga. Inte för att jag tror att dom på nåt sätt kommer rädda klimatet men jag tror att deras modell är bättre än att de företag som bara verkar inriktade på att säga att man planterat så mycket som möjligt utan att berätta speciellt mycket om hur/varför/var osv.
Exakt, det är inte som lokalbefolkningen inte vet vad som händer men de har inte något val, vilket vi i väst (fortfarande) har. Naturligtvis ska inte välmenande västerlänningar komma och predika för de som vet bättre än någon om vad som händer.
Ingenting ska någonsin läggas småbönderna till last, tvärtom, de har återigen inget val, vilket tvingar dem till kortsiktiga lösningar som på längre sikt påskyndar miljöförändringar och tvingar dem bort från sina gårdar.
Jag kan välja om jag ska köpa en ny mobil, resa någonstans, köpa takeout i frigolitlådor osv. Vi påverkar båda klimatförändringar men jag har ett val, det har inte den afrikanska småbonden.