Miljövänligaste stallströt?

Idas

Trådstartare
Vilket är egentligen det mest miljövänliga stallströt? Både när det kommer till användandet av naturresurser och tillverkning av ströt :)
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

jag tycker att halm är bäst, det är en restprodukt och kan fås närproducerat. sen så förmultnar det lätt och kan användas direkt på åkrarna igen även om det inte bränt i 2 år.

spån här är dyrt, det kommer i plats förpackningar, transporteras ifrån norra delen av sverige osv. sen tar det lång tid att bränna och måste förmultna helt innan man har ut det på åkrarna. men i norra delen av landet så är det bättre än halm på många ställen då det är mer lätt tillgängligt och billigare.

torv är inte förnyelsebart, den torven vi har nu i skåne t ex kommer från igenväxta sjöar från yngre stenåldern = ca 5000 år f kr.
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Tack för ditt svar, då var det lite som jag trodde. Är det någon någonting om halmpellets? Det verkar positivt enligt deras hemsida men den kan ju vara lite vinklad ;)
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Här kan man nog inte säga annat än att spån är närproducerat, jag kan välja mellan att grannen kör hit ett lass lösvikt med traktorn från hyvleriet 4 km bort, eller att hämta i tätorten (ca 1 mil bort) hos dem som packar i plastsäckar.
Jag använder dessutom kompostmask på gödselstacken och det fungerar utmärkt att sprida den maskbearbetade gödseln direkt på åkrarna. Naturligt och bra...
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Torv är det absolut inte.

Halmpellets är ju processat och därför är halm bättre ur miljöperspektiv. Men många har ju svårt för att förvara halmgödsel och då är väl klart halmpellets bättre än då tex torv.
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Jag svarar också halm.

Oftare närproducerat, restprodukt som ej förädlas och återgår lätt i marken/kretsloppet igen.

Vidare är det mer användarvänligt: dammar sällan, inga smutsiga hästar, mindre förbrukning och kan ha två syften - både bädd och foder! I det stora hela mest naturligt för hästen och ofta mycket uppskattat :)

Jag kommer aldrig frångå från halm.. En gång provat, aldrig utan.. Även om man får lära om sig lite vad gäller mockningsteknik men det är det värt. Även mycket ekonomivänligt
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Nackdelen med halm tycker jag kan vara den doft som blir, ammoniakdoften. Speciellt om flera i samma stall står på det. Jag kan inte gå in i stall med halm, jag blir allergisk. Utvecklade allergi för halm efter att jobbat i svinstall.

Hur är det med halmpellets ang den fronten? Blir det bättre lukt av det?
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Jag hade halmpellets i min ligghall och det funkade alldeles ypperligt suger upp mycket bra MEN så började hästarna äta av den och en kall februaridag så stod en av hästarna med förstoppningskolik. Alltid tillgång till frostfritt vatten, mycket stråfoder och lite kraftfoder, mycket utevistelse. Koliken kan ju ha andra orsaker men jag undrar om inte halmpelletsen åtminstone bidrog till förstoppningen.

Så numera är det halm som gäller. Och lite torv i botten då stråhalm inte har den bästa uppsugningsförmågan
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Var det bara halm då eller fanns annat strö under?

Har aldrig varit med om att det luktat vidare mycket och då har jag bädd med tömning av kisskakan 1ggr/månad, men jag har ju dock spån som understa lager för att maximera uppsugningsförmågan..
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Ja mockar man dåligt så luktar det med halm, antingen så tar man bort allt blött varje dag eller så rör man inte det blöta alls förutom när man mockar ut.
Det är när man rör upp det blöta och inte tar ut det som det luktar ammoniak. Stalosan är också bra att strö i botten ngn gång i månaden.
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

Halmpellets med halm över skulle jag vilja ha om jag någon gång skaffar häst igen, måste vara oslagbart! :)

Halmpelletsen suger som attan och halmen ger hästen något att pilla med! (Samt att min häst älskar att gossa i halmen :love:)
 
Sv: Miljövänligaste stallströt?

när vi hade halm så togs allt ut varje dag...sedan kalkade man under. ibland lite spån under där dom kissade. men fy...det luktade ändå.

men jag gillar halm just för att hästarna kan pilla i det. Men bönderna ville ej ta emot längre.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 249
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
920
Juridik & Ekonomi Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna. Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
17 560
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 967
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp