Uppvärmning av hus/villa

När jag och sambon slog våra påsar ihop installerade vi en luft/vatten pump. Först gick den på våra gamla element sen rev vi ur alla radiatorer och installerade vattenburen golvvärme i hela huset:love: Kan inte tänka mig att bo i ett hus som inte har golvvärme....Vi gick från 28 kwh med fjärrvärme och radiatorer till 8,3 kwh (lägst hittils). Vår pump klarade köldknäppen som var i vintras helt utan stöd av elpatron.
Det är ju ett väldigt bra betyg på en luft-vatten-värmepump.
Jag klarar dock inte av att ha golvvärme.
Det blir för varmt om fötterna för mig.
Min trivsel-temperatur är litet lägre än andras.
Runt 17 grader sådär eller mindre, så kalla golv gör att jag kan ha tillräckligt varmt inne så att andra människor inte fryser.
Och så går jag barfota.

Så jag hoppas ju att det skall bli lika bra effekt även med radiatorer.
 
Jag har inte lyckats att komma på hur det skulle installeras i det gamla huset.
Sätter man det i stället för köksfläkten då?
Ventilation finns det faktiskt från kök, badrum och bastu.
Hur stor är den?
Kanske att jag får plats med den i en kattvind?
Frånluftsvärmepump innebär en hel del rördragning, med tillhörande stök och höga installationskostnader.

Vill man inte, så att säga, renovera huset invändigt, så välj annan lösning.
 
Vi valde luft-vatten och bor i norra Västerbotten. Det var en vecka den här vintern som var lite tuff, så vi använde ett element som vi flyttade runt. Nen då hade vi också -30 i en hel vecka, det har jag inte upplevt på säkert 15-20 år. Vi är jättenöjda och räknade på bergvärme och kostnaden för installation och tänkte att det tar många år att tjäna igen skillnad. (Vi klarade av att installera luft-vatten helt själva). Vi ska sätta in en liten kamin för komfortvärme i vardagsrummet, men vi har haft pumpen i säkert fem år och den fungerar klockrent, vi är jättenöjda.
 
Frånluftsvärmepump innebär en hel del rördragning, med tillhörande stök och höga installationskostnader.

Vill man inte, så att säga, renovera huset invändigt, så välj annan lösning.
Tack.
Det hjälper mig definitivt med mina beslut.
Huset ska egentligen vara så mycket ifred som det går då det är ganska så konstigt konstruerat.
Det finns en risk att man råkar rycka grundbulten om man bökar för mycket med det.
Jag funderar också på en köksfläkt med värmeåtervinning eller den enkla och billiga lösningen med en kolfilterfläkt.
I stället för att blåsa ut värmen på vintern.
 
Vi valde luft-vatten och bor i norra Västerbotten. Det var en vecka den här vintern som var lite tuff, så vi använde ett element som vi flyttade runt. Nen då hade vi också -30 i en hel vecka, det har jag inte upplevt på säkert 15-20 år. Vi är jättenöjda och räknade på bergvärme och kostnaden för installation och tänkte att det tar många år att tjäna igen skillnad. (Vi klarade av att installera luft-vatten helt själva). Vi ska sätta in en liten kamin för komfortvärme i vardagsrummet, men vi har haft pumpen i säkert fem år och den fungerar klockrent, vi är jättenöjda.
Ah, det är som musik i mina öron.
Det avgjorde saken.

Det får bli en luft-vatten-värmepump med vedspis och pelletskamin som komplement.
Och så en luftvärmepump för att ge kyla på sommaren.
 
Att tänka på är att en del värmepumpar ger lite klent med varmvatten, så om man behöver en spetsberedare för att kunna bada är värt att tänka på.
Jag skall komma ihåg att jag vill ha en värmepump som ger just mycket varmvatten.
För oss är varmvatten något som drar mycket energi.
Särskilt på sommaren när det är varmt ute och jag producerar egen el.
Att då få varmvatten med flera hundra % verkningsgrad vore mycket värdefullt.
 
Pelletspannor, eller snarare brännarna kan strula en del, och är inte alltid så tillförlitliga som man skulle kunna önska. Många av mina bekanta har ledsnat både på själva den strulande brännare och dess automatik, och bytt till andra lösningar. Dessutom har pellets blivit dyrt.
Vi kommer visserligen att i framtiden tillverka egen pellets men det där med trasslande brännare verkar inte så kul.
Nu så har jag landat i en pelletskamin av typen braskamin, så husets värme kommer inte att vara beroende av den.
Det är trevligt med en brasa som sköter sig själv och fyller på även när man själv är upptagen med annat.
Dessutom så är den skorstenspipan för liten för en vedkamin. 110 mm.
Jag har inte lyckats lista ut vad de har haft anslutet där förut.
Huset är byggt 1940.
 
Vi har en luft-vatten-värmepump sedan 2018 och den fungerar bra, den klarar av att värma huset även när det är nedåt -20 (vilket det iofs inte är några längre perioder, men det förekommer). Varmvattnet går på elpatron av nån anledning som jag inte minns.
 
Tror att du skrev att du inte hade mycket plats men jag kan berätta hur vi tänkte/gjorde när vi slängde ut oljepannan ( vi har dock ett hyfsat stort pannrum).

Vi borrade för bergvärme, installerade bergvärmepump och solvärmepaneler och en stor vedeldad panna.
Bergvärmen kör vi på vintern, kompletterar med att elda med ved de kallaste perioderna. Från ca maj månad fram till slutet av september så värmer solpanelerna allt varmvatten vi behöver samt trycker ner överskottet i borrhålet för att som @Inte_Ung säger så behöver värme fyllas på i hålet. Solvärmepanelerna är fristående och står i en slänt bakom huset ( i närheten av borrhålet) då vi inte vill lägga för mycket pengar på att förstärka takstolar. Vi har vattenburna element.

För oss blev detta en lösning som funkar utmärkt, och som vi räknar att vi tjänat in innan vi flyttar.

/B
 
Frånluftsvärmepump innebär en hel del rördragning, med tillhörande stök och höga installationskostnader.

Vill man inte, så att säga, renovera huset invändigt, så välj annan lösning.
Mnja, inte nödvändigtvis. Det finns ju ett vattenburet system som går att koppla dit annan värmekälla på. Däremot behöver ju ventilation i t.ex badrum dras till systemet för att kunna återanvända luften. Har du bara paxfläktar där behöver man ju justera. Det är dock möjligt att göra relativt smidigt i många planlösningar (kattvindar o.dyl). Provade lägga ftx i tidigare hus och vi hade totalt 2 "kilar". En i vardagsrummet och en i köket. Resten kunde dras via kattvindarna. Då var det som sagt ftx, dvs tilluften också.

Personligen anser jag att det är värt att använda frånluftsvärmepump av flera anledningar. Ffa för bra ventilation, nedkylningsläge (den vi har tömmer huset på varmluft när det blir en viss tempskillnad ute/inne) och energieffektiv värme. Hade jag satt in en ny idag hade jag kollat om det finns någon med inbyggd AC men då kan jag tänka mig att det kan behövas lite nya rördragningar i vårt hus pga placeringen.
 
Jag har pellets, solpaneler och elpatron. Alltså inte solceller som ger el, utan bara värmer upp vattnet. Normalt sätt så eldar jag med pellets typ november-april, sen kör solen med hjälp av elpatron. Som nu när det varit mulet och regn ganska mycket så behöver ju patronen gå in, men är det soligt några timmar dagligen så räcker det att värma upp pannan.

Däremot så är det ju skitdrygt med pelletsen. Det ska sotas, och vi har bara småsäck, så det ska bäras och tömmas in i förrådet. Jag får in en pall per gång, så EGENTLIGEN så är det bara 4-5 ggr per år jag behöver ta tag i det, men sååå drygt när det väl är dags. Nu har pelletsen dessutom gått upp så mycket i pris så det känns inte så värt längre. Förr kunde jag köpa en pall för 2500kr, nu ligger dom på 4800kr ca. Så från 12,500kr/år till 24,000kr/år, det blir en rejäl skillnad.

Elräkningen brukar ligga på runt 150kr nu på sommaren och kanske 5-600kr på vintern.

Jag skulle vilja ha något som sköter sig mer själv, typ bergvärme. Men jag trooooor jag kommer flytta inom några år så jag vill inte plöja ner dom pengarna.
 
Nu har pelletsen dessutom gått upp så mycket i pris så det känns inte så värt längre. Förr kunde jag köpa en pall för 2500kr, nu ligger dom på 4800kr ca. Så från 12,500kr/år till 24,000kr/år, det blir en rejäl skillnad.
Oups, det är ju mer än oljeeldningen kostar för mig.
Huset gör av med en kubikmeter olja som motsvarar 10 000kWh och kanske 7 000 kWh el för uppvärmning per år.
Hushållsel tillkommer på det.
147 kvm.
 
Oups, det är ju mer än oljeeldningen kostar för mig.
Huset gör av med en kubikmeter olja som motsvarar 10 000kWh och kanske 7 000 kWh el för uppvärmning per år.
Hushållsel tillkommer på det.
147 kvm.

Ja, pellets är inte alls billigt längre. Plus allt jobb som tillkommer med det. Jag tror många med pellets kommer byta ut sitt system framöver om priserna ligger kvar så här. Det är ju trots allt bara spån (skräp). Vi gör av med ca 3000 kWh per år, då är det hushållsel och när patronen går för uppvärmning.
 
Vi valde luft-vatten för ca 6-7 år sedan och är halvnöjda. Den drar en hel del el när det blir kallt ute eftersom effektiviteten minskar. Vid köldknäppar växlar den gärna över på elpatronen och då drar det iväg. Vi eldar en del i köksspisen för att komplettera, men det räcker inte. Den låter en del, vilket stör maken eftersom den sitter utanför sovrummet, jag bryr mig inte.
Utedelen har isat igen vid köldknäppar ett par gånger. Då har vi kunnat tina den med varmluftspistol snabbt och den har fungerat igen. Men kanske inget man är jättesugen på att göra just när elen kostar 7:90 + extra allt.
Såhär i efterhand hade nog bergvärme varit ett bättre alternativ för vår del. Kostnaden skiljde inte så himla mycket då i alla fall.
I vårt avtal stod det att man ska ta ut en servicetekniker en gång om året för att garantin första åren ska gälla, kan också vara bra att ha i åtanke. Märke IVT.
 
Senast ändrad:
Vi valde luft-vatten för ca 6-7 år sedan och är halvnöjda. Den drar en hel del el när det blir kallt ute eftersom effektiviteten minskar. Vid köldknäppar växlar den gärna över på elpatronen och då drar det iväg. Vi eldar en del i köksspisen för att komplettera, men det räcker inte. Den låter en del, vilket stör maken eftersom den sitter utanför sovrummet, jag bryr mig inte.
Utedelen har isat igen vid köldknäppar ett par gånger. Då har vi kunnat tina den med varmluftspistol snabbt och den har fungerat igen. Men kanske inget man är jättesugen på att göra just när elen kostar 7:90 + extra allt.
Såhär i efterhand hade nog bergvärme varit ett bättre alternativ för vår del. Kostnaden skiljde inte så himla mycket då i alla fall.
I vårt avtal stod det att man ska ta ut en servicetekniker en gång om året för att garantin första åren ska gälla, kan också vara bra att ha i åtanke. Märke IVT.
Sambon placerade vår utedel cirka 10 meter från huset under tak så vi varken hör den eller har några problem med isbildning heller, så det behöver inte bli ett problem. 😊
 
Sambon placerade vår utedel cirka 10 meter från huset under tak så vi varken hör den eller har några problem med isbildning heller, så det behöver inte bli ett problem. 😊
Med facit i hand hade vi placerat den lite längre bort, eller vid något annat rum, men försäljaren intygade att den inte skulle låta så mycket...
Smart med taket :up: Det kan vi ju också komplettera med.
Igenisningen har hänt mest när det kommit tung blöt snö som sen frusit, vi hade lite sånt knepigt väder i vintras, några träd gick också åt av snömängderna som sen frös fast.
 
Sambon placerade vår utedel cirka 10 meter från huset under tak så vi varken hör den eller har några problem med isbildning heller, så det behöver inte bli ett problem. 😊
En annan åtgärd är att inte montera utedelen på allra enklaste vis, på konsoler direkt på fasad, utan låta den stå på markstativ. Då minimerar man irriterande stomljud i huset, ibland kan det göra tydlig skillnad. I många fall går den ändringen att göra utan att förlänga eller lossa utedelens anslutningar; den behöver bara ut några cm från väggen och vila på markstativet istället.
 
En annan åtgärd är att inte montera utedelen på allra enklaste vis, på konsoler direkt på fasad, utan låta den stå på markstativ. Då minimerar man irriterande stomljud i huset, ibland kan det göra tydlig skillnad. I många fall går den ändringen att göra utan att förlänga eller lossa utedelens anslutningar; den behöver bara ut några cm från väggen och vila på markstativet istället.
Vi har den numera på markstativ, men den låter en hel del ändå, typ 45-50 dB. Gissar att våra väggar där inte är så himla välisolerade (gammalt hus).
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi)...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 764
Senast: skiesabove
·
Hemmet Köpt hus med oljeuppvärmning. Pannan kan göras med både olja och el. Jag är totalt nybörjare och har aldrig i mitt vuxna liv bott i hus...
Svar
11
· Visningar
945
Senast: vinkelina
·
T
IT & mobiler Hej! Nu vänder jag mig till er allvetare här på Buke för i mitt huvud står det still... Jag har ett hus på 120kvm, som värms med...
Svar
18
· Visningar
7 862
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp