Milersättning deklaration

Är det inte lite onödigt att vara så dryg? Vi har redan fått veta via driva eget hur resekostnader ska bokföras och att det är de kostnader utöver de 18, 50 per mil som ska skattas för. Det tolkar jag som att de 18,50 som jag gör avdrag för i deklarationen inte får tas ut även från kund. Visst, jag kan ha gjort fel tolkning, men det är i alla fall så jag har uppfattat saken och som skatteverkets handläggare också har påpekat i samband med granskning. Vem tror du jag lyssnar på? Någon anonym dryg typ på Buke eller handläggaren på skatteverket?
Och påpekar gång på gång, att ngt förbud att ta ut mer inte existerar. Att du naturligtvis får skatta för överskottet, vi har ju tidigare påtalat att man ska vara ärlig.
Så om drygheten ligger i den som klämde det eller den som blir skylld för det kan man ju fråga sig.
Och för att ytterliga dryga till det. Diskussionen rörde från början om att en företagare inte fick ta mer än 18 kr milen i ersättning för att köra. Vilket jag åtskilliga gånger pekat på att det var fel, Jag frågade efter källa, och det enda du gjorde var att länka till en källa som bekräftade min ståndpunkt. Att jag påpekade detta känns naturligtvis surt så då är jag väl riktigt dryg då:cool:
 
Nops, den kommentaren var inte riktad till dig. Jag hade fasta paketpris där resorna ingick utan spec. Sedan gjorde jag avdrag med 18,50 efyersom det var privat bil
Men när du gjorde din kalkyl för vad du skulle debitera kunden, räknade du med faktisk resekostnad minus 18,50 eller hur räknade du ut påslaget för resor?
 
Kommer flytta men behålla min anställning. Så kommer pendla till jobbet.
Pratar då om 18 mil enkel resa så 36 mil tor ... Kollade nu vad de skulle ge i skatteavdrag på deklarationen.
Jobbar ca 168 dgr om året och 18,50 kr milen ger 111888 kr (sen kommer det obligatoriska avdraget på 10 000 kr) så 101888 kr...

Nån mer som gör såna här stora avdrag ? Har skatteverket haft åsikter ?

Du funderar inte på att istället behålla din bostad så du kan övernatta vid behov och som lite trygghet i början? Eller hyra ut den?
Vi har de på jobbet som flygpendlar GBG-STHLM och det är inget problem bara de har underlag.
 
Men när du gjorde din kalkyl för vad du skulle debitera kunden, räknade du med faktisk resekostnad minus 18,50 eller hur räknade du ut påslaget för resor?
Jag räknade med ett genomsnitt för antal mil till kund och drog av 18,50 per mil. De flesta paketkunderna låg på 5 mils avstånd ca. Var det riktigt långt blev det offerterat pris men fortfarande avdrag med 18,50 per mil. Funkade bra för mig i alla fall.
 
Och påpekar gång på gång, att ngt förbud att ta ut mer inte existerar. Att du naturligtvis får skatta för överskottet, vi har ju tidigare påtalat att man ska vara ärlig.
Så om drygheten ligger i den som klämde det eller den som blir skylld för det kan man ju fråga sig.
Och för att ytterliga dryga till det. Diskussionen rörde från början om att en företagare inte fick ta mer än 18 kr milen i ersättning för att köra. Vilket jag åtskilliga gånger pekat på att det var fel, Jag frågade efter källa, och det enda du gjorde var att länka till en källa som bekräftade min ståndpunkt. Att jag påpekade detta känns naturligtvis surt så då är jag väl riktigt dryg då:cool:
Det var inte vad jag sade. Om du nu uppfattade det så förklarar ju ett och annat.
 
Jag räknade med ett genomsnitt för antal mil till kund och drog av 18,50 per mil. De flesta paketkunderna låg på 5 mils avstånd ca. Var det riktigt långt blev det offerterat pris men fortfarande avdrag med 18,50 per mil. Funkade bra för mig i alla fall.

För mig låter det som att du missat en intäkt på 18,50 per mil, vilket är ungefär 9,30 per mil efter skatt (33%) och avgifter.

Du får skatteminskning genom avdraget med 9,20, men vem var det tänkt skulle stå för resten? Kunden gör det ju inte.
 
För mig låter det som att du missat en intäkt på 18,50 per mil, vilket är ungefär 9,30 per mil efter skatt (33%) och avgifter.

Du får skatteminskning genom avdraget med 9,20, men vem var det tänkt skulle stå för resten? Kunden gör det ju inte.
Kan så vara, och det finns säkert bättre sätt. I och med paketpriserna blev det förstås så att det man förlorade på gungorna vann man på karusellen vilket vägde upp en del.
 
Det var inte vad jag sade. Om du nu uppfattade det så förklarar ju ett och annat.
Jag ber om ursäkt, jag trodde ärligt talat att du verkligen menade att det var förbjudet för företagare att dra sina resekostnader , när du skrev:"Fortfarande är det inte tillåtet att dra av kostnader för arbetsresor för en företagare." Ledsen att jag missförstod en så enkel text:(


:rofl:
 
Lånar tråden lite!
Om man studerar heltid, har man rätt att dra av på deklationen? Enkel resa 6 mil.
Kommer arbeta på sommarlovet, så kommer ju att skatta då. För CSN är väl skattefritt?
 
Jag ber om ursäkt, jag trodde ärligt talat att du verkligen menade att det var förbjudet för företagare att dra sina resekostnader , när du skrev:"Fortfarande är det inte tillåtet att dra av kostnader för arbetsresor för en företagare." Ledsen att jag missförstod en så enkel text:(


:rofl:
Nej för det är inte tillåtet att dra arbetsresor i näringsverksamhet, eller ja då uppstår en förmån om man skulle göra det. Resor till och från arbete är privata kostnader, alltid och för alla. Allt hänger på var det fasta tjänstestället är. Resor till och från fasta tjänstestället är arbetsresor och inte tjänste-/företagsresor. Det är bara tjänste-/företagsresor som är avdragsgilla i näringsverksamhet.
 
Du funderar inte på att istället behålla din bostad så du kan övernatta vid behov och som lite trygghet i början? Eller hyra ut den?
Vi har de på jobbet som flygpendlar GBG-STHLM och det är inget problem bara de har underlag.

Kommer hyra ut min lgh... Men kommer nog kunna bo hos mamma så de blir nog inte varje dags pendling... Men betydligt fler mil ändå när jag kör till och från jobbet ändå...
Ursprungsinlägget är hårddraget OM jag skulle pendla... men som många skriver är det nog inte hållbart då de skulle innebära 12 h jobb + 4 timmars resa... Och lämnar ju då bara 8 timmar att sova på kvar...
 
Nej för det är inte tillåtet att dra arbetsresor i näringsverksamhet, eller ja då uppstår en förmån om man skulle göra det. Resor till och från arbete är privata kostnader, alltid och för alla. Allt hänger på var det fasta tjänstestället är. Resor till och från fasta tjänstestället är arbetsresor och inte tjänste-/företagsresor. Det är bara tjänste-/företagsresor som är avdragsgilla i näringsverksamhet.
Och ändå är det lagligt och riktigt att dra kostnaderna för fordonets drivmedel, underhåll, fordonsskatt, försäkring samt ev. nedskrivning...Alltså är det i praktiken lagligt att dra de fulla kostnaderna för resor som företaget/företagaren gör. I tjänsten, för inkomstens förvärvande...och då detta nu är klargjort.. Varför denna orättvisa gentemot dem som arbetar mot lön..de betalar ju med samma kr för sina fordons kostnader. Och bör då i rättvisans namn för göra de faktiska avdragen för sina resor i samban med inkomstens förvärvande.

Förmån uppstår bara i de fall där tjänstebilen även nyttjas privat.
 
Och ändå är det lagligt och riktigt att dra kostnaderna för fordonets drivmedel, underhåll, fordonsskatt, försäkring samt ev. nedskrivning...Alltså är det i praktiken lagligt att dra de fulla kostnaderna för resor som företaget/företagaren gör. I tjänsten, för inkomstens förvärvande...och då detta nu är klargjort.. Varför denna orättvisa gentemot dem som arbetar mot lön..de betalar ju med samma kr för sina fordons kostnader. Och bör då i rättvisans namn för göra de faktiska avdragen för sina resor i samban med inkomstens förvärvande.

Förmån uppstår bara i de fall där tjänstebilen även nyttjas privat.
Men alltså, arbetsresor är PRIVATA resor även med en tjänstebil/företagsbil, DÅ uppstår förmån. Och den förmånen uppstår just pga att du med en tjänstebil/företagsbil drar ALLA kostnader för den. Det är så förmånsbeskattningen fungerar. Antingen har du en privatbil till arbetsresorna (för vilken du betalar alla kostnader privat) och åker ENBART tjänsteresor med företagsbilen (för vilken företaget betalar alla kostnader) ELLER så betalar du förmån för att du använder företagsbilen privat, tex för arbetsresor. Förstår du logiken?

Skattereglerna är VÄLDIGT tydliga på den punkten. Man får i näringsverksamhet BARA dra av kostnader som man behöver för näringsverksamheten, där ingår INTE arbetsresor, arbetsresor är privata resor både för företagaren själv och den anställde.
 
Men alltså, arbetsresor är PRIVATA resor även med en tjänstebil/företagsbil, DÅ uppstår förmån. Och den förmånen uppstår just pga att du med en tjänstebil/företagsbil drar ALLA kostnader för den. Det är så förmånsbeskattningen fungerar. Antingen har du en privatbil till arbetsresorna (för vilken du betalar alla kostnader privat) och åker ENBART tjänsteresor med företagsbilen (för vilken företaget betalar alla kostnader) ELLER så betalar du förmån för att du använder företagsbilen privat, tex för arbetsresor. Förstår du logiken?

Skattereglerna är VÄLDIGT tydliga på den punkten. Man får i näringsverksamhet BARA dra av kostnader som man behöver för näringsverksamheten, där ingår INTE arbetsresor, arbetsresor är privata resor både för företagaren själv och den anställde.
Men alltså...om en rörkrökare tar sin tjänstebil, den med rör, svetstuber och muffar till en arbetsplats..å får han dra hela kostnaden för den resan om han är egen. det är ju en kostnad för inkomstens förvärvande eller hur?
Använder han den bilen sedan privat så åker han på ett förmånsvärde.
Vad jag anser orättvist är att en anställd som gör samma resa till en arbetsplats,,inte fär göra samma avdrag för sin inkomsts förvärvande.


Om jag som egen drar 100% av kostnaderna för ett fordon måste jag ha ett privat fordon och kunna ställa i bevis att det fordon som kostnaderna dras på inte brukas privat.
Det kan göras på flera sätt. varav körjournal är ett.
 
Men alltså...om en rörkrökare tar sin tjänstebil, den med rör, svetstuber och muffar till en arbetsplats..å får han dra hela kostnaden för den resan om han är egen. det är ju en kostnad för inkomstens förvärvande eller hur?
Använder han den bilen sedan privat så åker han på ett förmånsvärde.
Vad jag anser orättvist är att en anställd som gör samma resa till en arbetsplats,,inte fär göra samma avdrag för sin inkomsts förvärvande.


Om jag som egen drar 100% av kostnaderna för ett fordon måste jag ha ett privat fordon och kunna ställa i bevis att det fordon som kostnaderna dras på inte brukas privat.
Det kan göras på flera sätt. varav körjournal är ett.
Fast alltså IGEN, det är ingen skillnad på om du är företagare eller löntagare. Det är det fasta tjänstestället som avgör vad som är PRIVATA resor och inte. En rörmokare som ju är i byggbranschen och byter arbetsplats (byggen) ofta har sitt fasta tjänsteställe i BOSTADEN.

Detta gäller LIKA oavsett om det är företagaren själv eller en anställd rörmokare som åker med företagsbilen till olika byggen. DET kanske är orättvist att rörmokare och snickare inte behöver betala sina privata resor själv som tex banktjänstemannen och kommunalarbetaren måste göra, men DET är en helt ANNAN diskussion. DET har ingenting å göra med om det är en företagare eller en löntagare som gör dessa resor. Utan handlar bara om fasta tjänstestället. Reglerna är LIKA där. Rättvist? JA.

Du blandar äpplen och päron om du blandar privata inkomster (lön) med näringsinkomster (intäkter) i ditt tänk om vad som är avdragsgillt och jämför på det sätt du gör. Om jag som företagare säljer datorer så vill jag ju inte skatta för intäkterna jag har för datorerna, eller hur? Skulle vi ha ett sånt system skulle INGEN vilja (kunna) vara företagare.

Lön är det som blir över efter att företagets kostnader är avdragna, gäller lika föra alla, även löntagare för dom kan också vara företagare. Reglerna kring hur detta ska fungera har vi kommit fram till på demokratisk väg.

Hur privata inkomster och utgifter ska hanteras skattemässigt gäller ju lika för alla, även företagaren har privata inkomster från företaget som regelmässigt hanteras på samma sätt som för en löntagare.

Du gör helt enkelt en tankevurpa i ditt tänk.
 
Men alltså...om en rörkrökare tar sin tjänstebil, den med rör, svetstuber och muffar till en arbetsplats..å får han dra hela kostnaden för den resan om han är egen. det är ju en kostnad för inkomstens förvärvande eller hur?
Använder han den bilen sedan privat så åker han på ett förmånsvärde.
Vad jag anser orättvist är att en anställd som gör samma resa till en arbetsplats,,inte fär göra samma avdrag för sin inkomsts förvärvande.


Om jag som egen drar 100% av kostnaderna för ett fordon måste jag ha ett privat fordon och kunna ställa i bevis att det fordon som kostnaderna dras på inte brukas privat.
Det kan göras på flera sätt. varav körjournal är ett.
Om den görs i tjänsten så tas kostnaderna för den av arbetsgivaren om du är anställd, av ditt företag om du är enskild. Kostnaderna ligger då i bokföringen och kommer då att automatiskt "kvittas" mot de inkomster företaget har som redovisas i samma bokföring

Om den görs utanför tjänsten så ska den betalas privat och då förmånsbeskattas ifall den sker med företagets/AGs bil, dvs. om du inte betalar den helt själv.
Ifall en privat resa går till eller från arbetet så görs den "för inkomstens förvärvande" och då får man göra avdrag i den privata inkomstdeklarationen (oavsett om man är anställd eller egen)

Rörkrökaren kan göra antingen en resa i tjänsten eller en resa till arbetet i ditt exempel. Det kan vi inte veta utan mer info om förutsättningarna. Det är där reglerna om tjänsteställe kommer in för att bedöma just det.
Under samma förutsättningar så blir det samma kostnader och avdrag för dig privat oavsett om du är anställd eller inte. Precis som kostnaderna i bokföringen blir lika oavsett om det är ditt eget företag eller en AG.

En egenföretagare har oftare (men inte alltid!) sitt tjänsteställe i bostaden än en anställd (som också KAN ha det). Om man har det så behövs inga arbetsresor. Vilket innebär lägre privata kostnader.
Men det är inte en beskattningsfråga. Och det beror inte på om du är anställd eller egen. Vissa människor har långa och dyra arbetsresor, vissa har inte det. Det beror bara på vilket jobb du har och hur långt från din bostad det ligger.
 
Fast alltså IGEN, det är ingen skillnad på om du är företagare eller löntagare. Det är det fasta tjänstestället som avgör vad som är PRIVATA resor och inte. En rörmokare som ju är i byggbranschen och byter arbetsplats (byggen) ofta har sitt fasta tjänsteställe i BOSTADEN.

Detta gäller LIKA oavsett om det är företagaren själv eller en anställd rörmokare som åker med företagsbilen till olika byggen. DET kanske är orättvist att rörmokare och snickare inte behöver betala sina privata resor själv som tex banktjänstemannen och kommunalarbetaren måste göra, men DET är en helt ANNAN diskussion. DET har ingenting å göra med om det är en företagare eller en löntagare som gör dessa resor. Utan handlar bara om fasta tjänstestället. Reglerna är LIKA där. Rättvist? JA.

Du blandar äpplen och päron om du blandar privata inkomster (lön) med näringsinkomster (intäkter) i ditt tänk om vad som är avdragsgillt och jämför på det sätt du gör. Om jag som företagare säljer datorer så vill jag ju inte skatta för intäkterna jag har för datorerna, eller hur? Skulle vi ha ett sånt system skulle INGEN vilja (kunna) vara företagare.

Lön är det som blir över efter att företagets kostnader är avdragna, gäller lika föra alla, även löntagare för dom kan också vara företagare. Reglerna kring hur detta ska fungera har vi kommit fram till på demokratisk väg.

Hur privata inkomster och utgifter ska hanteras skattemässigt gäller ju lika för alla, även företagaren har privata inkomster från företaget som regelmässigt hanteras på samma sätt som för en löntagare.

Du gör helt enkelt en tankevurpa i ditt tänk.
Om jag säljer datorer så är dels inköpskostnaden avdragsgill, även de transportkostnader jag har i samband med dem.
För en företagare så är företagets intäkter - de kostnader man har, den inkomst han skattar för, eller hur.
För en lönearbetare är hans intäkter - en liten del av de kostnader han har för inkomstens förvärvande, den inkomst han skattar för.
Jag anser att avdragsrätten för kostnader i samband med inkomstens förvärvande ska vara likvärdiga.

Privata utgifter ska naturligtvis inte ha med saken att göra.

Men jag har ett företag, jag har gjort och fått godkänt, avdrag för den fulla kostnaden för det fordon jag använder när jag kör till o från de platser som har med min inkomst att göra.

Naturligtvis drar jag inte ett öre för min privata bil.

Men kör en kille 5000 mil, dokumenterat till o från sin arbetsplats , årligen och bilen körs totalt 7500 så vore det rimligt att han skulle få dra 2/3 av bilens totala kostnader, och då täcker de 18 bara en bråkdel av kostnaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp