Milersättning deklaration

Det jävliga är väl att man inte får dra de faktiska kostnaderna. En modern mellanklassbil tangerar väl närmare 50 kr milen om man räknar med allt.
Skulle en egen företagare köra samma sträcka för ett jobb så får han ju dra hela kostnaden...varför då inte en löntagare?
Det är skillnad på arbetsresor och tjänsteresor. Även en löntagare kan ha en tjänstebil och göra tjänsteresor som då betalas 100% av arbetsgivaren. Det är ingen skillnad på reglerna bara för att man är företagare. Resor till och från arbete (arbetsresor) är aldrig 100% avdragsgilla, varken för företagare eller anställda, men man kan ha förmånsbil (både som löntagare och företagare), dvs då får man åka med bilen även privat (även arbetsresor), då får man betala för detta via skatten istället (förmånsbeskattning, gäller även privat bensinförmån). Oftast om man börjar räkna på det så är det förmånligare att använda sin privata bil och dra 18,50 milen, både vad gäller arbetsresor och tjänsteresor, då den extra beskattningen är ganska oförmånlig för dom flesta.
 
Till TS, som flera andra skrivit, om du bara har tillräckligt med grund så borde det inte vara något problem. Du kan göra ett "öppet yrkande*" i deklarationen, dvs under övriga upplysningar skriver du att du gör detta avdrag och på vilka grunder, då kan du i alla fall aldrig få skattetillägg om det sen skulle visa sig att du inte får det godkänt.
 
Det är skillnad på arbetsresor och tjänsteresor. Även en löntagare kan ha en tjänstebil och göra tjänsteresor som då betalas 100% av arbetsgivaren. Det är ingen skillnad på reglerna bara för att man är företagare. Resor till och från arbete (arbetsresor) är aldrig 100% avdragsgilla, varken för företagare eller anställda, men man kan ha förmånsbil (både som löntagare och företagare), dvs då får man åka med bilen även privat (även arbetsresor), då får man betala för detta via skatten istället (förmånsbeskattning, gäller även privat bensinförmån). Oftast om man börjar räkna på det så är det förmånligare att använda sin privata bil och dra 18,50 milen, både vad gäller arbetsresor och tjänsteresor, då den extra beskattningen är ganska oförmånlig för dom flesta.
De flesta som använder bilen i jobbet är personer som kör till och från sin fasta, permanenta arbetsplats. Dessa har inte och kommer inte att få tillgång till tjänstebil.
Rent principiellt är det väl så, att en företagare får dra 100% av de kostnader han har för den inkomst han har. Ex en bonde för utsäde, diesel maskinkostnader o transporter. En tandläkare för lokaler o utrustning och för alla även de resor jobbet innebär. För en löntagare borde det rent principiellt vara samma sak. Jag är tvungen att köra 10 mil om dagen för att tjäna pengarna, dvs kostnader i samband med inkomstens förvärvande. Och lika principiellt ska det ju vara den verkliga kostnaden och inte en schablon som storebror höftar till med.
Nu är jag medveten om att det ligger miljöaspekter och skatteinkomster bakom storebrors beslut. Men rent principiellt så är detta ju fel.
 
De flesta som använder bilen i jobbet är personer som kör till och från sin fasta, permanenta arbetsplats. Dessa har inte och kommer inte att få tillgång till tjänstebil.
Rent principiellt är det väl så, att en företagare får dra 100% av de kostnader han har för den inkomst han har. Ex en bonde för utsäde, diesel maskinkostnader o transporter. En tandläkare för lokaler o utrustning och för alla även de resor jobbet innebär. För en löntagare borde det rent principiellt vara samma sak. Jag är tvungen att köra 10 mil om dagen för att tjäna pengarna, dvs kostnader i samband med inkomstens förvärvande. Och lika principiellt ska det ju vara den verkliga kostnaden och inte en schablon som storebror höftar till med.
Nu är jag medveten om att det ligger miljöaspekter och skatteinkomster bakom storebrors beslut. Men rent principiellt så är detta ju fel.
Storebror är ju faktiskt vi själva, genom våra politiska val så kan vi vara med och påverka hur "storebror" agerar.

Även en företagare är en privatperson och beskattas på samma sätt privat, som vilken annan privatperson som helst. Det är bara i näringsverksamhet som man får dra av 100% på kostnader som hör till näringen, men inga andra kostnader, alltså inga privata kostnader får dras av i ett företag.

Även företagare är privatperson och åker privata arbetsresor till och från jobbet. En lantbrukare har ju inte så långt till jobbet och behöver kanske ingen bil för det. Men en tjänsteföretagare kan ju ha ett tjänsteställe långt hemifrån och då är dennes resor till och från arbetet (tjänstestället) privata kostnader som ska betalas privat och så får man göra avdrag på samma sätt som alla andra i deklarationen. Har man då en tjänstebil så får man antingen parkera den på tjänstestället och åka sin privata bil till och från jobbet, eller så får man betala bilförmån (+drivmedelsförmån), vilket oftast blir ganska mycket dyrare än att ha en privatbil och dra 18,50 milen i deklarationen.

Man kan tycka vad man vill om systemet, men det är lika för alla, det var hela poängen.
 
Storebror är ju faktiskt vi själva, genom våra politiska val så kan vi vara med och påverka hur "storebror" agerar.

Även en företagare är en privatperson och beskattas på samma sätt privat, som vilken annan privatperson som helst. Det är bara i näringsverksamhet som man får dra av 100% på kostnader som hör till näringen, men inga andra kostnader, alltså inga privata kostnader får dras av i ett företag.

Även företagare är privatperson och åker privata arbetsresor till och från jobbet. En lantbrukare har ju inte så långt till jobbet och behöver kanske ingen bil för det. Men en tjänsteföretagare kan ju ha ett tjänsteställe långt hemifrån och då är dennes resor till och från arbetet (tjänstestället) privata kostnader som ska betalas privat och så får man göra avdrag på samma sätt som alla andra i deklarationen. Har man då en tjänstebil så får man antingen parkera den på tjänstestället och åka sin privata bil till och från jobbet, eller så får man betala bilförmån (+drivmedelsförmån), vilket oftast blir ganska mycket dyrare än att ha en privatbil och dra 18,50 milen i deklarationen.

Man kan tycka vad man vill om systemet, men det är lika för alla, det var hela poängen.
Principiellt, vad är det för skillnad när Kalle kör 10 mil om dagen för att jobba som kamrer på en bank och Janne kör 10 mil om dagen för att köra sin skogsmaskin?
Båda körningarna är ovillkorliga för deras beskattningsbara inkomst.
Förmån? som ensamföretagare så behöver jag inte ens hålla körjournal, om jag har 2 bilar i familjen, en privat och en på företaget.

Men vad jag vänder mig emot är att inte alla får dra de kostnader de har för inkomstens förvärvande. Oavsett om jag är företagare eller löneanställd.
 
Principiellt, vad är det för skillnad när Kalle kör 10 mil om dagen för att jobba som kamrer på en bank och Janne kör 10 mil om dagen för att köra sin skogsmaskin?
Båda körningarna är ovillkorliga för deras beskattningsbara inkomst.
Förmån? som ensamföretagare så behöver jag inte ens hålla körjournal, om jag har 2 bilar i familjen, en privat och en på företaget.

Men vad jag vänder mig emot är att inte alla får dra de kostnader de har för inkomstens förvärvande. Oavsett om jag är företagare eller löneanställd.
Skillnaden är ju tjänstestället. Kalle (kamreren) har sitt arbete på samma ställe (oftast) medans Janne (skogsmaskinföraren) åker till olika ställen var och varannan dag/vecka. Då har Janne sitt fasta tjänsteställe hemma, och alla resor till och från "skogen" är då tjänsteresor. Skulle gälla samma om Janne (skogsmaskinföraren) var en anställd.

Detta gäller alla. Många snickare/byggnadsarbetare har sitt tjänsteställe hemma, oavsett om dom är företagare eller anställda löntagare, för dom åker ut på olika arbetsplatser hela tiden. Det har inte med huruvida det är ett företag eller eller en löntagare att göra. Det har med reglerna om arbetsresor och fasta tjänstestället att göra.

En intäkt som ett företag har är inte en lön, lön blir det först när alla kostnader som hör till näringsverksamheten är avdragna. Dessa kostnader är ju också utgifter, så det finns liksom inga andra pengar kvar än överskottet. Överskottet ska sedan beskattas, med alla avgifter och skatter. Det som sen blir kvar, det är vad företagaren har kvar i "fickan", det som löntagaren också får ut i nettolön. Det finns ingen principiell skillnad. Systemet är lika för alla. Även löntagare jobbar ju åt företag som gör samma avdrag för sina kostnader.

Det finns inga krav på körjournal för någon, inte för löntagare heller. Men du måste kunna bevisa att du inte kört med firmabilen privat (om du inte betalar förmån), alltså är körjournal nödvändigt. Har du ingen körjournal, då är det kört, och du blir förmånsbeskattad oavsett hur det egentligen är. Du måste kunna bevisa att du inte åker med firmabilen privat helt enkelt. Däremot, så är det inte lika hårda krav för en löntagare som gör avdrag för arbetsresor, där brukar det räcka med att man kan visa att man kört med privatbilen tillräckligt många mil under perioden, samt att man kan visa, tex via vägbeskrivningen på hitta.se, hur många km arbetsresorna är....

Som jag sa, man kan tycka vad man vill om systemet som sådant, men det gäller lika för alla...
 
Skillnaden är ju tjänstestället. Kalle (kamreren) har sitt arbete på samma ställe (oftast) medans Janne (skogsmaskinföraren) åker till olika ställen var och varannan dag/vecka. Då har Janne sitt fasta tjänsteställe hemma, och alla resor till och från "skogen" är då tjänsteresor. Skulle gälla samma om Janne (skogsmaskinföraren) var en anställd.

Detta gäller alla. Många snickare/byggnadsarbetare har sitt tjänsteställe hemma, oavsett om dom är företagare eller anställda löntagare, för dom åker ut på olika arbetsplatser hela tiden. Det har inte med huruvida det är ett företag eller eller en löntagare att göra. Det har med reglerna om arbetsresor och fasta tjänstestället att göra.

En intäkt som ett företag har är inte en lön, lön blir det först när alla kostnader som hör till näringsverksamheten är avdragna. Dessa kostnader är ju också utgifter, så det finns liksom inga andra pengar kvar än överskottet. Överskottet ska sedan beskattas, med alla avgifter och skatter. Det som sen blir kvar, det är vad företagaren har kvar i "fickan", det som löntagaren också får ut i nettolön. Det finns ingen principiell skillnad. Systemet är lika för alla. Även löntagare jobbar ju åt företag som gör samma avdrag för sina kostnader.

Det finns inga krav på körjournal för någon, inte för löntagare heller. Men du måste kunna bevisa att du inte kört med firmabilen privat (om du inte betalar förmån), alltså är körjournal nödvändigt. Har du ingen körjournal, då är det kört, och du blir förmånsbeskattad oavsett hur det egentligen är. Du måste kunna bevisa att du inte åker med firmabilen privat helt enkelt. Däremot, så är det inte lika hårda krav för en löntagare som gör avdrag för arbetsresor, där brukar det räcka med att man kan visa att man kört med privatbilen tillräckligt många mil under perioden, samt att man kan visa, tex via vägbeskrivningen på hitta.se, hur många km arbetsresorna är....

Som jag sa, man kan tycka vad man vill om systemet som sådant, men det gäller lika för alla...
Sorry, för några år sedan arbetade jag en hel vinter på ett och samma ställe. Som egenföretagare och jag drog 100% av de kostnader jag hade för att ta mig dit, parkera och hem igen.
Det har alltså inget att göra med var man arbetar utan bara om man är anställd eller egen.

Just det, visar man att man kört privatbilen så många mil per år att det motsvarar normala mil så är det ok. Även om det nu för vår del är så att milen körs mestadels på sommarens långturer i Europa. Service på privatbilen, tankning på densamma, allt går över ett konto. Det för pick-upen går över ett annat.
Sedan blir det ju ibland så att jag privatbilen till ett "vit skjortejobb och lastbilen till ett skitigt fritidsnöje..men det jämnar ju ut sig i längden
När du förklarar kostnader...där gäller ju samma sak för båda, de kan ju bara konsumera nettoinkomster. Företagaren får dra kostnaderna men inte löntagaren Rättvist?
 
Plus att man ju kan fråga sig hur det skulle bli om alla fick dra av dom "faktiska" kostnaderna för arbetsresor? Hur ska man reglera det? Skulle det bli rättvist?

Kalle som har råd att köra stora tunga dyra bensinslukande bilar och Janne som bara har råd med en liten lätt billig bensinsnål bil? Eller Pelle som inte har råd med bil alls utan åker kollektvit?

Tanken med systemet är ju att man ska åka med det billigaste alternativet. Endast om man tjänar mer än 2 timmar per dygn i restid och/eller inte kan sköta sitt jobb och arbetstider med kollektiva transportmedel, får man dra av för körda mil (18,50). Det tycker jag är ett ganska rättvist system även om just 18,50 skulle kunna höjas något.
 
Sorry, för några år sedan arbetade jag en hel vinter på ett och samma ställe. Som egenföretagare och jag drog 100% av de kostnader jag hade för att ta mig dit, parkera och hem igen.
Det har alltså inget att göra med var man arbetar utan bara om man är anställd eller egen.

Just det, visar man att man kört privatbilen så många mil per år att det motsvarar normala mil så är det ok. Även om det nu för vår del är så att milen körs mestadels på sommarens långturer i Europa. Service på privatbilen, tankning på densamma, allt går över ett konto. Det för pick-upen går över ett annat.
Sedan blir det ju ibland så att jag privatbilen till ett "vit skjortejobb och lastbilen till ett skitigt fritidsnöje..men det jämnar ju ut sig i längden
När du förklarar kostnader...där gäller ju samma sak för båda, de kan ju bara konsumera nettoinkomster. Företagaren får dra kostnaderna men inte löntagaren Rättvist?
Vad du har dragit av och vad du får dra av enligt reglerna är ju inte samma sak. Jag vet många företagare som åkt på rejäla skattesmällar när sån här missuppfattningar har uppdagats vid revision. Man har ett stort ansvar som företagare att känna till regelverket. Gör man fel får man rätta och betala, även straffavgifter i form av skattetillägg. Detta oavsett om felet varit uppsåtligt eller ej.

Det är inte ok att bara visa att man kört privatbilen ett visst antal mil per år. Det räcker inte. Du måste kunna bevisa, var när och hur (vilka sträckor) du kört bilen i tjänsten/företaget för att du ska slippa förmån vid en eventuell revision. Då måste antal km enligt detta "bevis" (körjournal eller annat) också stämma med hur många mil företagsbilen gått under samma period.

Vill påtala att jag diskuterar personbilar nu, inte lastbilar, lastbilar är inte personbilar och granskas inte som personbilar/förmånsbilar av skatteverket eftersom en lastbil (mer än 3500 kg totalvikt) inte anses vara eller användas privat då det krävs C-kort för att köra dessa.

Företagaren måste rätta sig efter samma regler som en löntagare när det gäller privata kostnader. En företagare får alltså inte heller dra av ALLT bara för att han är en företagare. Rättvist? JA!
 
Jag behövde bara uppge var jag bor, var jag arbetade och vilka tider jag arbetade när skatteverket undrade (20 mil om dagen blir rätt mycket). Inga frågor om kvitton och mätarställning osv. Det finns kollektivtrafik ända från ytterdörr till arbetsställe men jag började jobba ca 2.5h innan första bussen passerade hållplatsen.
 
Jag behövde bara uppge var jag bor, var jag arbetade och vilka tider jag arbetade när skatteverket undrade (20 mil om dagen blir rätt mycket). Inga frågor om kvitton och mätarställning osv. Det finns kollektivtrafik ända från ytterdörr till arbetsställe men jag började jobba ca 2.5h innan första bussen passerade hållplatsen.
Jag antar att du då har dragit av för arbetsresor i deklarationen. Då är bevisbördan mindre. Men jag har varit med om löntagare som fått avslag för arbetsresor pga att skatteverket anser att dom samåkt med andra. Skatteverket hade i det fallet tagit reda på att flera personer i samma familj (samma bostadsadress) jobbade på samma ställe/för samma företag och då krävde dom in mer bevis vilket inte kunde uppvisas och därför gick inte arbetsresorna igenom. Det handlar också väldigt mycket om vilken handläggare man får hos skatteverket.

Delvis kl
Men när det gäller företagare som drar av för firmabil (även företagare/löntagare som får reseersättning 18,50 milen när dom kör med sin privata bil i tjänsten/för företaget) så är bevisbördan större eftersom det då handlar om avdrag i näringsverksamhet, dvs avdrag på intäkter (inte lön). Då är körjournal det bästa och säkraste sättet att bevisa. Men det finns inget direkt krav på just körjournal, bara att du ska kunna visa, sträcka/km, var, när och i vilket ärende du kört för företagets räkning. Men även här handlar det väldigt mycket om vilken handläggare man får hos skatteverket. En del är mer nitiska än andra.
 
Jag antar att du då har dragit av för arbetsresor i deklarationen. Då är bevisbördan mindre. Men jag har varit med om löntagare som fått avslag för arbetsresor pga att skatteverket anser att dom samåkt med andra. Skatteverket hade i det fallet tagit reda på att flera personer i samma familj (samma bostadsadress) jobbade på samma ställe/för samma företag och då krävde dom in mer bevis vilket inte kunde uppvisas och därför gick inte arbetsresorna igenom. Det handlar också väldigt mycket om vilken handläggare man får hos skatteverket.

Delvis kl
Men när det gäller företagare som drar av för firmabil (även företagare/löntagare som får reseersättning 18,50 milen när dom kör med sin privata bil i tjänsten/för företaget) så är bevisbördan större eftersom det då handlar om avdrag i näringsverksamhet, dvs avdrag på intäkter (inte lön). Då är körjournal det bästa och säkraste sättet att bevisa. Men det finns inget direkt krav på just körjournal, bara att du ska kunna visa, sträcka/km, var, när och i vilket ärende du kört för företagets räkning. Men även här handlar det väldigt mycket om vilken handläggare man får hos skatteverket. En del är mer nitiska än andra.

Ja det var ju det tråden handlade om från början. Resor till och från arbetet.
 
Mamma drog i den ordningen och blev granskad ett år. De ville ha mätarställning, se att det förutom arbetsresor fanns "extra mil på mätaren", intyg från AG att hon varit på arbetet när hon sagt, inte fått ersättning för arbetsresor av AG osv.

Hon visade mätarställning, intyg från AG samt logg från personalmatsalen att hon varit där och ätit alla dagar hon drog av för. tror det räckte. Kollektivtrafik saknas och det visste de så de ville mest få bevisat att det inte drogs för dagapendling och egentligen veckopendlades och övernattades t ex.

Jag har i enormt många år dragit för 7-8 mil enkel resa. Aldrig granskad.
 
Vad du har dragit av och vad du får dra av enligt reglerna är ju inte samma sak. Jag vet många företagare som åkt på rejäla skattesmällar när sån här missuppfattningar har uppdagats vid revision. Man har ett stort ansvar som företagare att känna till regelverket. Gör man fel får man rätta och betala, även straffavgifter i form av skattetillägg. Detta oavsett om felet varit uppsåtligt eller ej.

Det är inte ok att bara visa att man kört privatbilen ett visst antal mil per år. Det räcker inte. Du måste kunna bevisa, var när och hur (vilka sträckor) du kört bilen i tjänsten/företaget för att du ska slippa förmån vid en eventuell revision. Då måste antal km enligt detta "bevis" (körjournal eller annat) också stämma med hur många mil företagsbilen gått under samma period.

Vill påtala att jag diskuterar personbilar nu, inte lastbilar, lastbilar är inte personbilar och granskas inte som personbilar/förmånsbilar av skatteverket eftersom en lastbil (mer än 3500 kg totalvikt) inte anses vara eller användas privat då det krävs C-kort för att köra dessa.

Företagaren måste rätta sig efter samma regler som en löntagare när det gäller privata kostnader. En företagare får alltså inte heller dra av ALLT bara för att han är en företagare. Rättvist? JA!
Det hela har reviderats. och godkänts. beroende på en enda sak. Min sambos årskort hos länstrafiken. Vilket bevisade att jag hade tillgång till privatbil hela tiden. Och den privatbilen hade körts ett lagom antal mil mellan besiktningarna. + att de mil som lastbilen rullat rymdes i den dieselräkning den delar med de andra maskinerna i företaget.


Men nu är det ju inte det , det handlar om. Utan orättvisan i att en löntagare inte får dra de kostnader som uppkommer i samband med inkomstens förvärvande. Och att jag som företagare får göra det.
 
Det hela har reviderats. och godkänts. beroende på en enda sak. Min sambos årskort hos länstrafiken. Vilket bevisade att jag hade tillgång till privatbil hela tiden. Och den privatbilen hade körts ett lagom antal mil mellan besiktningarna. + att de mil som lastbilen rullat rymdes i den dieselräkning den delar med de andra maskinerna i företaget.


Men nu är det ju inte det , det handlar om. Utan orättvisan i att en löntagare inte får dra de kostnader som uppkommer i samband med inkomstens förvärvande. Och att jag som företagare får göra det.

Du som företagare är hårdare beskattad än du som privatperson med. Jag förstår inte vad du ser för orättvisa faktiskt?
 
Du som företagare är hårdare beskattad än du som privatperson med. Jag förstår inte vad du ser för orättvisa faktiskt?
På vilket vis är jag som företagare hårdare beskattad?
När jag dragit bort de kostnader jag har för företaget så tar jag ut resten som lön. Den lönen fördelas grovt sett på 1/3 i egenavgifter, 1/3 i skatt och 1/3 som inkomst efter skatt.
En löntagare har ungefär detsamma 1/3 i egenavgifter(som arbetsgivaren betalar åt dig, men det ingår i din lön), 1/3 i skatt och 1/3 som inkomst efter skatt.

Det är väl snarare så att jag som företagare har större valmöjligheter och lösare tyglar vilket i sin tur betyder rätt mycket. Naturligtvis finns där ett pris, mer arbete och högre risker.

Men det ändrar ju inte det orättvisa i att om jag som företagare pendlar så får jag dra den faktiska kostnaden. Privatpersonen får dra max 18 kr milen. Vilket inte täcker kostnaden för bilen.
 
På vilket vis är jag som företagare hårdare beskattad?
När jag dragit bort de kostnader jag har för företaget så tar jag ut resten som lön. Den lönen fördelas grovt sett på 1/3 i egenavgifter, 1/3 i skatt och 1/3 som inkomst efter skatt.
En löntagare har ungefär detsamma 1/3 i egenavgifter(som arbetsgivaren betalar åt dig, men det ingår i din lön), 1/3 i skatt och 1/3 som inkomst efter skatt.

Min lön är enligt avtal Y kr per månad. På den betalar jag 32-35% skatt. Resten av pengarna landar på mitt konto. Sociala avgifter, pension mm ingår inte i min avtalade lön. Den är en kostnad utöver min lön och en kostnad min arbetsgivare.

Dvs som AG = företaget betalar precis som du säger skatt och sociala avgifter mm och i runda slängar 1/3 av en ev vinst blir kvar. Som AT betalar jag skatt på min avtalade lön och i runda slängar 2/3 blir kvar till mig.

As said - du är hårdare beskattad och får behålla mindre pengar som Företag än som AT. Dessutom har du som AT "mer för skatten" än som företag om du vill dra in det.
 
Gör inte längre men har gjort (25 mil per dag och 220 arbetsdagar per år). Blev granskad två gånger. Inga konstigheter, bara att kunna visa att bilen verkligen gått så långt, att en jobbat de dagar en säger, att en bor där en säger och jobbar där en säger. Samt att det inte går att åka kollektivt. Typ så. Granskningen gör att skattepengarna kommer senare, kan vara bra att veta.
Min nära släkting pendlade 12 mil/dag och jobbade fyra timmar/dag. Skatteverket ansåg då att hon bara fick dra av hälften. Att sträckan var 12 mil oavsett anställningprocent tänkte de inte på :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp