Skillnaden är ju tjänstestället. Kalle (kamreren) har sitt arbete på samma ställe (oftast) medans Janne (skogsmaskinföraren) åker till olika ställen var och varannan dag/vecka. Då har Janne sitt fasta tjänsteställe hemma, och alla resor till och från "skogen" är då tjänsteresor. Skulle gälla samma om Janne (skogsmaskinföraren) var en anställd.
Detta gäller alla. Många snickare/byggnadsarbetare har sitt tjänsteställe hemma, oavsett om dom är företagare eller anställda löntagare, för dom åker ut på olika arbetsplatser hela tiden. Det har inte med huruvida det är ett företag eller eller en löntagare att göra. Det har med reglerna om arbetsresor och fasta tjänstestället att göra.
En intäkt som ett företag har är inte en lön, lön blir det först när alla kostnader som hör till näringsverksamheten är avdragna. Dessa kostnader är ju också utgifter, så det finns liksom inga andra pengar kvar än överskottet. Överskottet ska sedan beskattas, med alla avgifter och skatter. Det som sen blir kvar, det är vad företagaren har kvar i "fickan", det som löntagaren också får ut i nettolön. Det finns ingen principiell skillnad. Systemet är lika för alla. Även löntagare jobbar ju åt företag som gör samma avdrag för sina kostnader.
Det finns inga krav på körjournal för någon, inte för löntagare heller. Men du måste kunna bevisa att du inte kört med firmabilen privat (om du inte betalar förmån), alltså är körjournal nödvändigt. Har du ingen körjournal, då är det kört, och du blir förmånsbeskattad oavsett hur det egentligen är. Du måste kunna bevisa att du inte åker med firmabilen privat helt enkelt. Däremot, så är det inte lika hårda krav för en löntagare som gör avdrag för arbetsresor, där brukar det räcka med att man kan visa att man kört med privatbilen tillräckligt många mil under perioden, samt att man kan visa, tex via vägbeskrivningen på hitta.se, hur många km arbetsresorna är....
Som jag sa, man kan tycka vad man vill om systemet som sådant, men det gäller lika för alla...