Fortfarande är det inte tillåtet att dra av kostnader för arbetsresor för en företagare. Om det är sant det du skriver, vilket jag betvivlar, men du kan ju ha haft "turen" att få en mindre nitisk/kunnig handläggare på skatteverket, oavsett så är det inte tillåtet. Du har i sånt fall lurat systemet, vilket jag inte tycker är OK. Varken som företagare eller som privatperson och löntagare tycker jag det är OK. Du kan inte ha uppgett att det är frågan om arbetsresor som du gjort avdrag för helt enkelt.Det hela har reviderats. och godkänts. beroende på en enda sak. Min sambos årskort hos länstrafiken. Vilket bevisade att jag hade tillgång till privatbil hela tiden. Och den privatbilen hade körts ett lagom antal mil mellan besiktningarna. + att de mil som lastbilen rullat rymdes i den dieselräkning den delar med de andra maskinerna i företaget.
Men nu är det ju inte det , det handlar om. Utan orättvisan i att en löntagare inte får dra de kostnader som uppkommer i samband med inkomstens förvärvande. Och att jag som företagare får göra det.
Därför ifrågasätter jag din syn på "rättvisan", eftersom du inte har rätt att göra dom avdrag du påstår att du gör och dom flesta företagare jag känner betalar förmån om dom använder företagsbilen som du gör. DET är inte rättvist, att vissa kan fuska sig till att slippa betala denna förmånsskatt. Därför är skatteverket (oftast) mycket hårdare i sin granskning med avseende på just bevisen för hur man använder företagsbilar. Dom FÅR inte användas privat om man inte betalar förmånsskatt. Såna är reglerna. Men ja man kan fuska, men det är ju inte det vi diskuterar här.