Om Kalle kör 5000 mil om året till sin arbetsplats, där han är anställd. Han får dra 18 kr milen - ett standardbelopp.Fast alltså IGEN, det är ingen skillnad på om du är företagare eller löntagare. Det är det fasta tjänstestället som avgör vad som är PRIVATA resor och inte. En rörmokare som ju är i byggbranschen och byter arbetsplats (byggen) ofta har sitt fasta tjänsteställe i BOSTADEN.
Detta gäller LIKA oavsett om det är företagaren själv eller en anställd rörmokare som åker med företagsbilen till olika byggen. DET kanske är orättvist att rörmokare och snickare inte behöver betala sina privata resor själv som tex banktjänstemannen och kommunalarbetaren måste göra, men DET är en helt ANNAN diskussion. DET har ingenting å göra med om det är en företagare eller en löntagare som gör dessa resor. Utan handlar bara om fasta tjänstestället. Reglerna är LIKA där. Rättvist? JA.
Du blandar äpplen och päron om du blandar privata inkomster (lön) med näringsinkomster (intäkter) i ditt tänk om vad som är avdragsgillt och jämför på det sätt du gör. Om jag som företagare säljer datorer så vill jag ju inte skatta för intäkterna jag har för datorerna, eller hur? Skulle vi ha ett sånt system skulle INGEN vilja (kunna) vara företagare.
Lön är det som blir över efter att företagets kostnader är avdragna, gäller lika föra alla, även löntagare för dom kan också vara företagare. Reglerna kring hur detta ska fungera har vi kommit fram till på demokratisk väg.
Hur privata inkomster och utgifter ska hanteras skattemässigt gäller ju lika för alla, även företagaren har privata inkomster från företaget som regelmässigt hanteras på samma sätt som för en löntagare.
Du gör helt enkelt en tankevurpa i ditt tänk.
Om jag kör , som företagare 5000 mil, dokumenterat, med tjänstebilen. Då får jag dra hela den bilens kostnad. Under förutsättning att jag inte använder den privat.
Både Kalles och mina mil är för att vi ska tjäna pengar.
Bådas inkomst beskattas.
Varför har vi då inte likvärdiga avdrag.
Om kalle använder bilen privat, så kan han dokumentera 5000 mil för inkomstens förvärvande, resten privat (2500 mil) Då skulle han få dra 2/3 av bilens totala kostnader (värdeminskning, UH o drift)
Jag är fullt på det klara med att det inte fungerar så..det är ju därför jag påpekar den orättvisan