Mildaste tillåtna bett?

Sv: Mildaste tillåtna bett?

Säger också prova! Min går på ett WH Ultra med gummikula i mitten och det är egentligen en stl för stort, men hon är jättefin i munnen på det:).

Min häst har känslig mun, eller ja, jag tror hon gillar det raka för att det blir still i munnen. Å andra sidan blir det ju även mer "stelt" vilket jag ogillar. Efter vad alla skriver här om Sprenger Dynamic blir jag supersugen på att prova ett. Bra idé om att man kan få låna i butik. Men hur är det med storlek ni som har detta bett, ska man tänka samma stlk som annars, kortare eller längre?

Min häst har känslig mun, eller ja, jag tror hon gillar det raka för att det blir still i munnen. Å andra sidan blir det ju även mer "stelt" vilket jag ogillar. Efter vad alla skriver här om Sprenger Dynamic blir jag supersugen på att prova ett. Bra idé om att man kan få låna i butik. Men hur är det med storlek ni som har detta bett, ska man tänka samma stlk som annars, kortare eller längre?

Om man mäter Sprengerbetten så är de faktiskt 0,5 cm kortare än vad märkningen anger. Alla mina (ja, har några stycken bl a Dynamic RS) 12,5 är i realiteten 12 cm mellan mätpunkterna.

Min häst gillar Sprenger RS Dyamic, tredelat med lösa ringar. Hon hänger sig som en ångvält på eggbett eller andra fasta ringar. Varvar detta med Pessoa Macic System, 3-delat med lösa ringar även det. Det som är mest likt ett helt rakt bett då det låser sig i rakt läge vid tygeltag eller motstånd.

Jag är av den åsikten att det gått mode i FÖR korta bett. Min häst borde enligt alla nymodigheter kanske ha 11-11,5 cm men hon gillar det inte alls, lätt att se. 12-12,5 är perfekt enligt henne :)

Säger också prova! Min går på ett WH Ultra med gummikula i mitten och det är egentligen en stl för stort, men hon är jättefin i munnen på det:).

Det där är jag himla sugen på att testa. Jag är lite av en bett-fetischist :)

Första gångerna jag red på det tyckte jag att hon blev lite seg i munnen. Men den känslan har jag inte alls längre, hon är fin oh tar numera tag i bettet istället för att fippla och lägga sig bakom.

Det håller jag med om, PANG BOM skulle ALLA hästar ha 11,5 ännu hellre 11 eller 10,5 det var grejer det!
Jag har haft två hästar med 11,5 men de var ruskigt näpna över nosen.
Haft en ponny med 12, en stor med 13,5 och nuvarande har typ 11,5-12 beroende på själva bettet.

Det håller jag med om, PANG BOM skulle ALLA hästar ha 11,5 ännu hellre 11 eller 10,5 det var grejer det!
Jag har haft två hästar med 11,5 men de var ruskigt näpna över nosen.
Haft en ponny med 12, en stor med 13,5 och nuvarande har typ 11,5-12 beroende på själva bettet.
Håller också med! Min store 172 cm häst skulle ha MAX 11 enligt tandläkarens utprovning. Testade detta hemma och hästen flippade totalt! Inte så konstigt då bettringarna var halvägs in i munnen :crazy:

Jag har slutat lyssna på sådant, jag provar på hästen och det som den trivs på får den gå på.
Det gör som sagt att mina hästar väljer rakt bett eller ett WH ultra varje gång, haha.

Tittade på ett Spenger Dynamic med rörliga ringar, finns här bla: http://www.marietorpridsport.se/horse/bett2.htm men jag kollade irl. Detta bett är ju ingen risk att man vänder fel, det blir allt för uppenbart, men en-dum-fråga-kanske måste det vara åt rätt håll när det gäller den ena ringen ska vara åt vänster. När jag vände och vred tyckte jag lixom det blev olika beroende på om den ena eller andra ringen var åt vänster resp höger. Shit vad svårt att förklara, men förstår ni hur jag menar :o :)

Vad anser ni är fördel resp nackdel med rörliga resp fasta ringar? I butiken menade de att de fasta ringarna ligger mer still men å andra sidan blir det skarpare pga att det blir en viss hävstångseffekt. Jag vill förstås ha det omöjliga, det mildaste som ligger still ....

Senast ändrad:

beror kanske på ryttaren där, om man är väldigt stilla och mjuk i handen kanske fasta är mildare (för att man inte utnyttjar hävstångseffekten)?

Vi har alltid haft rörliga ringar fram till denna häst som föredrar att tränsbett ligger stilla = vi provade bettet med fasta ringar. Och peppar, peppar så trivs hästen med det.

Tittade på ett Spenger Dynamic med rörliga ringar, finns här bla: http://www.marietorpridsport.se/horse/bett2.htm men jag kollade irl. Detta bett är ju ingen risk att man vänder fel, det blir allt för uppenbart, men en-dum-fråga-kanske måste det vara åt rätt håll när det gäller den ena ringen ska vara åt vänster. När jag vände och vred tyckte jag lixom det blev olika beroende på om den ena eller andra ringen var åt vänster resp höger. Shit vad svårt att förklara, men förstår ni hur jag menar :o :)

Vad anser ni är fördel resp nackdel med rörliga resp fasta ringar? I butiken menade de att de fasta ringarna ligger mer still men å andra sidan blir det skarpare pga att det blir en viss hävstångseffekt. Jag vill förstås ha det omöjliga, det mildaste som ligger still ....

På Dynamicen finns en liten trekant på ena sidan, denna ska sita på vänster sida och peka framåt, annars blir mellandelen på bettet felvinklad. Vad som är "mildast" varierar från häst till häst. Min ena häst är extremt känslig i munnen, på honom är det klart "mildast" med fasta ringar. Det är det enda bett som han tar ordentligt stöd på. Har även ett dynamic med rörliga ringar men där släpper han bettet och vill gärna slicka sig om munnen.Testade även ett gummibett som min tränare rekommenderat för att det var så mildt, men effekten på min häst var ungefär som att jag satt in ett rakblad i munnen...Så testa dig fram till vad din pålle vill ha.

Senast ändrad:

Första gångerna jag red på det tyckte jag att hon blev lite seg i munnen. Men den känslan har jag inte alls längre, hon är fin oh tar numera tag i bettet istället för att fippla och lägga sig bakom.

Nu har jag lånat hem ett sådant bett. Skall testas på onsdag - för i kväll är det ridning för tränare och i morgon håller hoppgalningarna igång på banan :) Skall bli spännande att se hur min häst reagerar på gummikulan och detta relativt tjocka bett.

Uppdatera gärna när du provat! :) Har precis beställt hem ett sådant och väntar med spänning..

Jag är av den åsikten att det gått mode i FÖR korta bett. Min häst borde enligt alla nymodigheter kanske ha 11-11,5 cm men hon gillar det inte alls, lätt att se. 12-12,5 är perfekt enligt henne :)
Precis vad jag märkt också. Hade 11,5 på min, men när jag gick upp till 12,5 så går han mkt bättre på det.
Är det tillåtet att tävla med gummikulan?

Ja, det skall vara godkänt. Så här skrivs i TR:

"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledatbett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial,och kan även vara täckt med gummi."

Själva formen är ju godkänd om man tittar på bilderna på godkända bett :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat