Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst har känslig mun, eller ja, jag tror hon gillar det raka för att det blir still i munnen. Å andra sidan blir det ju även mer "stelt" vilket jag ogillar. Efter vad alla skriver här om Sprenger Dynamic blir jag supersugen på att prova ett. Bra idé om att man kan få låna i butik. Men hur är det med storlek ni som har detta bett, ska man tänka samma stlk som annars, kortare eller längre?
Säger också prova! Min går på ett WH Ultra med gummikula i mitten och det är egentligen en stl för stort, men hon är jättefin i munnen på det.
Håller också med! Min store 172 cm häst skulle ha MAX 11 enligt tandläkarens utprovning. Testade detta hemma och hästen flippade totalt! Inte så konstigt då bettringarna var halvägs in i munnenDet håller jag med om, PANG BOM skulle ALLA hästar ha 11,5 ännu hellre 11 eller 10,5 det var grejer det!
Jag har haft två hästar med 11,5 men de var ruskigt näpna över nosen.
Haft en ponny med 12, en stor med 13,5 och nuvarande har typ 11,5-12 beroende på själva bettet.
Tittade på ett Spenger Dynamic med rörliga ringar, finns här bla: http://www.marietorpridsport.se/horse/bett2.htm men jag kollade irl. Detta bett är ju ingen risk att man vänder fel, det blir allt för uppenbart, men en-dum-fråga-kanske måste det vara åt rätt håll när det gäller den ena ringen ska vara åt vänster. När jag vände och vred tyckte jag lixom det blev olika beroende på om den ena eller andra ringen var åt vänster resp höger. Shit vad svårt att förklara, men förstår ni hur jag menar
Vad anser ni är fördel resp nackdel med rörliga resp fasta ringar? I butiken menade de att de fasta ringarna ligger mer still men å andra sidan blir det skarpare pga att det blir en viss hävstångseffekt. Jag vill förstås ha det omöjliga, det mildaste som ligger still ....
Första gångerna jag red på det tyckte jag att hon blev lite seg i munnen. Men den känslan har jag inte alls längre, hon är fin oh tar numera tag i bettet istället för att fippla och lägga sig bakom.
Precis vad jag märkt också. Hade 11,5 på min, men när jag gick upp till 12,5 så går han mkt bättre på det.Jag är av den åsikten att det gått mode i FÖR korta bett. Min häst borde enligt alla nymodigheter kanske ha 11-11,5 cm men hon gillar det inte alls, lätt att se. 12-12,5 är perfekt enligt henne