mild fång???

95johsv

Trådstartare
Efter att ha varit motsträvig att lyfta frmhovarna på i ett par dagar så var hovslagaren ute och tittade på min häst i måndags. Han konstaterade puls på alla fyra benen och värst var det för höger fram. Hovis föreslog att ringa vetrinär och att kyla hovarna och att begränsa gräset så mycket som möjligt. Vi har hö som är två år gammalt som han nu får att äta. I princip fri tillgång. Han har problem med magen till och från och ville därför inte begränsa stråfodret.

Ringde vetrinär och och eftersom min häst inte är halt på grusväg i varkan skritt eller trav så skulle vi hålla ögonen på det men inte göra mer än vad hovis sa.

Har nu varit ute och tittat till honom igen, satt hans hagkompis på att beta ner en liten hage (100 x 70 meter i trekant ca) så att de kan gå ihop där. Det är lite bergshällar men mest mjukt underlag.

Han är precis lika som förut. Hur stor risk är det när han ändå är såpass bra att han glatt skrittar på grusväg för hovbensrotation? Är det så att även fast han har så lite ont kan det vara stora inre skador? Hoven som är "värst" har han alltid haft problem med. Bla flera hovbölder...

Det enda som jag kan hitta som inte är som vanligt med honom är att han har lite skum runt munnen. Kan det betyda förgiftningsfång?

Tacksam för lite guidning i denna djungeln! :bow:

Sv: mild fång???

Har nu kollat och skummet runt munnen började c:a en vecka efter fånget troligtsvis börjat. Det har också varit skum bara två gånger så det är nog inte något. Har precis kommit hem från kvällskollen och nu var det inget skum alls.

Är det dock ingen som har en aning om en så "mild" fång som min häst har kan ge permanenta problem? Jag vet ju att det inte går att säga med säkerhet men en liten fingervisning?

Eller tror ni att det blir problem att han går i den hagen? Det är inte mycket gräs där alls...

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 711
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar