Milano 717 Vem är han?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fredrik Gustafsson
  • Startdatum Startdatum
Sv: Milano 717 Vem är han?

Jag tror inte kapaciteten eller exteriören varit några problem för Milanos avkommor. Däremot kanske de inte hamnat hos satsande tävlingsryttare så ofta. Det är t ex inte många ridskolor som har möjlighet att låta sina hästar tävla på annat än klubb- och kanske lokal nivå. Oavsett hästens kapacitet.

Hoppas detta är ett brett avelsforum som inte låser sig fast vid resultat i svår klass utan ser till hästar för medelbra ryttare, till ridskolor etc också.

Vet ni något om Avkomman Casper E.Milano står på Storvik Ovansjö Ridklubb i kungsgården:)

Jag gillar Milano:s stam faktiskt! jag skulle vilja få tag i ett sto med bra stam från moderns sida oxå!

Att kunna går dressyr motsvarande rörelserna i LA och att kunna hoppa en bana på 1.00 anses vara minikravet för att en häst ska betraktas som en ridhäst, är väl egentligen ingen som motsäger. Men det betyder inte att hästen ska kunna vinna alla LA på typ 80% eller vinna alla klasser på 1.00 som den ställer upp i. Det handlar om att hästen ska kunna bära en ryttare på ett korrekt sätt, d v s använda sin rygg och därmed få en bra form för att minska slitaget på kroppen. Den ska med sitt temperament kunna genomföra en dressyrtävling på ett trevligt sätt där den villigt och med framåtbjudning genomför rörelserna. Likaså när det gäller att hoppa en bana på 1.00. Den ska med någorlunda teknik kunna ridas runt en bana i ett normalt tempo och visa att den kan öka och minska sin steglängd och kunna vända i balans. Vissa hästar kan inte mer men får väl då ändå betraktas som goda ridhästar. Det finns ju många ryttare som är helt nöjda med det och finner stor glädje i sin häst.

Vad jag vänder mig mot är snarast detta att det verkar finnas en utbredd uppfattning bland människor som själva tävlar i eliten att det är normalt för hästar att tävlas L:A/1,20 med placeringar, när så knappast är fallet. Det är en liten minoritet av alla hästar som går de klasserna, och vad en minoritet gör kan knappast kallas "normalt". Om 1,20 är grundutbildning, så är den stora majoriteten halvblod inte ens grundutbildade.

Det ligger rätt mycket jobb bakom en häst som går 1,20, att kalla det grundutbildning som vilken kossa som helst kan klara tycker jag är nedlåtande och nedvärderande.

Med det inte sagt att man ska avla på vad skräp som helst, men det har väl heller ingen sagt?

Jag håller med Mabuse. Det är mycket arbete att få en häst att gå 1.20-banor - om man har krav på teknik, balans och rytm d v s. Du kan få i stort sett vilket häst som helst med hjälp att pisk och sporrar att hoppa ett hinder på 1.20. Men att hoppa en bana med krav på ovanstående är något helt annat. För mig är en bra genomförd 1.20-ritt betydligt över grundutbildning. Men ribban har höjts enormt de senaste 10 - 15 åren. Säger man idag att man tävlar på LC-LB-nivå fnyser folk och undrar vad det är för stelbent krake man har. Tyvärr syns det också på tävlingsbanorna, särskilt ponnyhoppning, där ryttarna absolut inte är redo för de klasser de rider. Inte heller för de ponny de har. Är det där också grunden till de hemska olyckorna inom fälttävlan de senaste åren?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023