Milano 717 Vem är han?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fredrik Gustafsson
  • Startdatum Startdatum
F

Fredrik Gustafsson

Snälla ni som vet berätta så mycket ni vet om han, jag hittar inget om honom på nätet. Hopp eller dressyr?
Tack

Sv: Milano 717 Vem är han?

Hittar inte så mycket, vet heller inte så mycket, men det verkar vara en allround hingst, möjligen lite åt dressyr om man kikar på stammen,

Milano

Milano var brun med bläs, vtvfrf, vtbff. Mätte 161-21,5 cm och var AB-premierad. Född 1983 hos Jeanette Thygesen i Staffanstorp och uppväxt hos Jan Marttorp, Trelleborg.

e. Maraton 600 u. Inka II 14421 ue. Illum 527 u. Inka 8705 e. Abbé 435 - Faruk 328. I avel 1986-2001.

Exteriörpoäng: 88987=40
Gångarter: 667
Hopp: 8

Har egna tävlingsresultat i hoppning 1.10, dressyr MSV B och lätt fälttävlan.

tack, vet du någon avkomma till han också?

Fram till 2000 hade han betäckt 173 ston.

T o m 2000 hade han 5 avk i 1,10-hopp, 5 i 1,20 och en i 1,30 samt 2 i LB dressyr, 1 i MB dressyr och en i lätt fälttävlan.

hur många av avkommorna är med i den där statistiken egentligen? tvivlar på att ridskolehästen vi har på ridskolan (som gått 110 är en av de där 5.. )

ja, och den här hästen tävlades år 2000 i 1.10..

Görel skrev:
Fram till 2000 hade han betäckt 173 ston.

T o m 2000 hade han 5 avk i 1,10-hopp, 5 i 1,20 och en i 1,30 samt 2 i LB dressyr, 1 i MB dressyr och en i lätt fälttävlan.

Lite spinn off, men det där är en sak som gör mig lite konfunderad. Jag tycker man väldigt ofta hör att "ja, alla hästar ska kunna gå minst L:A/1,20, det är väl att räkna som grundutbildning", el, som jag har hört här på forumet "ja, upp till 1,30 så rör det sig ju om utbildningsklasser", eller "Upp till 1,10 kan vilken sopa som helst rida på vilken häst som helst, det är därutöver man behöver ha lite talang". Alltså får man ju lätt intrycket att det normala är att man tävlar LA/1,20.

Men när man tittar på avkommerstatistiken för hingstarna ser det ju inte alls ut så. Nu kanske inte just Milano är nån toppförärvare, men förutom en del topphingstar så är det ju ungefär så där det brukar se ut. Alltså att ungefär 5% av våra halvblod är "normala". :crazy: Även om man räknar med att en del av avkommorna vid mättillfället var unghästar, och kommer prestera mer sen, så har jag svårt att tänka mig att man kommer upp i några högre siffror.

Och om det är så, att det bara är 5% av halvbloden som är "normala", och normen således är en myt, varifrån kommer den då? Varför hålls den vid liv? Hur kan en föreställning som egentligen inte har bäring på verkligheten leva kvar såpass?

Min tanke om det är:
Är det verkligen så att alla ryttare ens försöker utnyttja sina hästars kapacitet?
Jag tror inte det!
Så därför ser inte hingststatistiken ut som den borde.

Mvh
Camilla

Jo, men i så fall är det ju snarare så att "alla hästar ska kunna gå 1,20/LA, förutsatt att de hamnar hos en proffsryttare som kan ta ut hela hästens kapacitet" Och då blir det ju lite snett, för så ser ju inte normalryttare ut heller. Det är möjligt att alla hästar kan kravla sig över 1,20 om de rids av RGB hela livet (för att ta ett exempel), men ryttare av den kalibern vill ju inte ägna 7-8 år åt en häst vars maxkapacitet ligger på 1,20. Likaväl kan man ju tänka sig att alla ryttare skulle kunna rida 1,20 med optimal träning och superfina hästar, men det hör ju inte heller till vanligheterna.

Jag tänker som du!

Jag har en häst med mer kapacitet än vad jag själv har, men jag har henne som avelssto och inte tävlingshäst.

Är det du Fredrik gustafsson som brukar tävla i Gislaved ? :idea:

Hej! Min kompis har ett sto efter Milano. Hon är en toppentyp på häst, kanske lite liten. Men med en superkapacitet. Vi har också försökt hitta mer bilder på Milano men de är svårt att hitta..=(

/Emmeli

Milano dog 2006. Han var en väldigt trevlig hingst. Snäll och lätthanterlig och perfekt vid betäckning.

De avkommor jag träffat har alla haft mycket bra temprament, varit lätta att rida in och utbilda. Vi har haft många på ridskolan. Passar förstås perfekt för medelryttaren. Har inte behövt utbildas av proffs så många har nog inte fått den chans som mer svårridna hästar kanske fått.

Appropå vad som är normalt....

En frisk, korrekt häst med en kapabel ryttare ska kunna gå minst LA. Det är grunden. Det handlar om att bära sig själv och ryttare i balans i en något friare form och hoppa en bana på 120. De flesta vuxna stora hästar börjar inte hoppa förrän hinderhöjden når 90-110. När det är lägre gallopperar de i regel. Hästar som inte kan nå den nivån är inte korrekta efter den mall som vi använder för sporthästar.

Och ja, lätta klasser är MENADE som utbildningsklasser - att de flesta av oss ryttare inte förmår nå längre är inget argument för att avla på de illa ansatta, rakhasiga, ganaschtrånga, toppkorsade eller parallell förskjutna.

Detta är ett avelsforum. I regelrätt avel bör man inte sätta hästar som inte uppnår grundkraven, dvs inte stämmer överens med mallen. Att en ko kan hoppa 140 brukar användas som argument när nick visar bilder som bevis på sina hästars kvaliteer (och då får vi se en bild på en get på hack som biter sig i bringan eller en lerig myra i utkanten på bilden som just hoppat en stock på 40 cm.) eller urbota korkade uttalande om att min häst kan visst hoppa, en gång hoppade han 160...

PS jag skulle påstå att åtminstone 70% av halvbloden borde kunna prestera hyfsat upp till och med LA i hoppning och dressyr. Att de inte når dit beror nog mer på ryttarna. Jag har faktiskt aldrig mött en ridskolehäst som av fysiska skäl inte skulle kunna gå en godkänd LA-dressyr (en och annan skulle nog hispa ur :angel:) - jag har däremot mött få ryttare som rider ridskolehäst och som kan rida ett korrekt LA-program.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023