Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Men, back to business. Jag tittade igenom gårdagens röstning, och det här inlägget skavde igår och skaver än mer idag:

Vi vet nu att KD var god. Sant, hon skrev ett par halvskumma saker igår men som jag påpekade igår inte värre än vanligt. Hedinn vet hur KD brukar skriva. Ändå känner hon sig ganska säker på var hon ska rösta, så säker att hon röstar tidigt och påpekar det, även om hon slänger in att hon visst kan ändra sig. Det känns verkligen inte bra. KD är ofta ett "lätt byte", vilket Hedinn också är medveten om. Att hon ändå inte tar hänsyn till det tycker jag är märkligt - ok om hon hade haft extra info om karamellen genom en sia eller liknande, men uppenbarligen så hade hon inte det. Det är så ruskigt enkelt för en ulv att slänga in en misstanke mot KD tidigt och sedan se om folk hakar på.

Sedan har vi resonemanget mot dramatik, som vi nu vet var missionär. Hedinn teoriar mot dramatik, men det är en typisk svagare teori som ändå ingen skulle rösta efter - ganska typiskt för ulvar som ska alibiteoria mot kollegor utan att för den delen misstänka dem så hårt att någon hakar på teorin och röstar ut dem.

För att sammanfatta: jag tycker att det var konstigt att Hedinn reagerade så starkt på KD. Övriga röster på KD är också misstänkta, men eftersom Hedinn lade grunden till en teori som jag har svårt att se att en god Hedinn skulle rösta efter så är Hedinn min huvudmisstänkta.

Fast jag vet inte om den formuleringen är särskilt konstig alls? Om man reagerar på att rösterna på Paddi trillar in lite för lätt kanske man anar att det kan finnas ulvar där. Alltså vill man rösta någon annanstans men ändå göra skillnad=röstar på en annan som fått några röster. Kanske att det haltar lite, men för att vara förstadagen kan jag inte se problemet. Det fanns många andra spelare med liknande strömmar och formuleringar som du hade kunnat välja, så varför just KD? Jag håller inte med dig om att man inte ska ta hänsyn till hur spelare brukar uttrycka sig - om man vill få ut de onda är det i allra högsta grad viktigt att fundera kring om spelaren bara uttrycker sig lite klumpigt eller om denne har en ulvig baktanke med uttrycket. Det tycker jag inte att du har verkat reflektera kring i den här leken, varken med KD eller med dramatik, vilket får mig att undra om du inte letar efter teorier mot spelare snanare än att leta efter ulvar.

Och som sagt, din tidiga röst skaver. Jag har väldigt svårt att förstå att du valde att rösta tidigt efter en så svag teori, i stället för att vänta och se om diskussionerna skulle leda till något starkare. Känslan jag får är att du ville att spelare (kanske främst de nya?) skulle haka på.

Jag måste tyvärr rösta tidigt idag - det var inte min helg för att hinna leka heller. Om jag är kvar imorgon kommer jag att bli mer aktiv. Förhoppningsvis kan jag titta in från tåget efter åtta, men vi får se. Därför röstar jag efter det jag har hittat som sticker ut mest, nämligen Hedinns röstande och förklaringar till rösten.

Vira röstar på Hedinn.

Vira

Jag har gått igenom allt du ifrågasatt med Hedinn och är helt inne på ditt spår. Det låter ulvigt.
Men jag är fortfarande misstänksam mot TeamLundVer. Hon kan ju följt med på din röst på Hedinn?

Så dom som sitter på min lista är Hedinn, TLV, AskoII och Paddington.

Efter ditt inlägg så börjar jag känna mig allt mer säker på att min "gut feeling" i början hade rätt. Jag misstänkte (som mina röstningar har visat) Paddi mest pga någon känsla i början, men sen dess har känslan växt sig lite starkare.

Jag hoppas att jag kan visa det på ett par citat - tar dock inte upp hennes citat om mig då jag inte vill basera min teori på bara det (även om jag funderar över hennes röst på mig i #110).

Blir ju lite misstänksam när du skriver första inlägget tidigt i tråden och sedan kommer in strax efter att någon nämnt dig - känns som du har kikat i tråden å haft bevakning men valt att smyga i bakgrunden.... :cautious:

Är det förflyttning av fokus du försöker dig på? ;)

Habina frågar visserligen med en smiley men Paddi svarade inte på det.

Helt plötsligt inser jag att det ju faktiskt finns en chans att inte åka idag.
Paddington ändrar röst till Soffiproppi eftersom jag tycker LV mfl har en poäng i sina teorier och som LV skriver om nu Soffiproppi är misstänksam mot Habinas teori - varför rösta på samma person som denne.

Även om jag kan förstå en god rösta på en annan för att rädda sig själv så känns det lite ulvigt i den här leken.

Dramatik som visade sig som ond försvarade ju också Paddi lite väl intensivt i början av leken (som andra har visat i sina citat), känns som att det kunde lika gärna vara en missionär som försvarar sin missionärskollega.

Och sen hennes röster:

Paddington -> Soffi (Asko först) - Karamell - Habina

Soffi var ju god, KD var god och Habina var också god.

Visst det är möjligt att en god råkar rösta på tre andra goda men å andra sidan så skulle det kunna vara en listig ulvtaktik för att se ut som en oskyldig god som råkar rösta på tre andra goda, så det känns som något att tänka på.

Märkte nu att det var lite svårt att hitta infon på hur resultaten såg ut från röstningarna, kan någon göra någon slags lista?

Verkar som att mina små grå celler tänker lite bättre om nätterna :D ses imorgon(idag) om jag inte blir uppäten!

Senast ändrad:

Jag hade AskoII som låg snäppet efter Habina, men eftersom hon inte varit aktiv idag så hade jag inget mer att gå på. Sedan baserade jag mycket av mina tankar utifrån dina citat, så jag vet inte om jag ska känna mig grundlurad. Isf gjorde du det bra :crazy:

Nu känner jag mig dessutom grundlurad av Paddington eftersom jag gick en del efter hennes tankar på Habina, och hade det inte varit för dom så hade jag röstat på AskoII igen men hon var aldrig aktiv idag så jag hade inte mer att gå på.

Ursäkta, men grundlurad? På vilket sätt har jag lurat dig att rösta? Det är väl du som utifrån det du läst och tolkar i leken som väljer vem du röstar på? Att jag misstänker någon behöver ju inte betyda att jag sitter på facit och att jag har rätt eller att jag tvingar er andra att rösta på den, eller?

Om du nu är misstänksam mot Asko varför är det inte denne du väljer att rösta på?

Tycker det känns väldigt skumt att försöka skylla på någon annan för att du valde att rösta på en person...

Senast ändrad:

Jag skrev fel. Jag menade: Är Padd ond och vet Asko om detta dvs är Asko god. Eller är Padd god och vet Asko om detta dvs är Asko ond.

Det är lika underligt. Det som avgör är om du är ond eller god. Kan du vara så söt och tala om hur det ligger till för mig så slipper jag få sånt huvudbry med var jag ska placera folk? ;):p

Finns faktiskt ytterligare ett alternativ - vi är bägge två goda men Asko misstänker mig iaf...

Vet inte om du tror på mig om jag säger att jag är god.....;)

För övrigt så sätter jag nog Mumorsan lite åt det godare hållet. Kollar man på hur hon gick på Dramatik i början av leken med dennes ändrade spelsätt så låter det inte så troligt att de två skulle vara i lyan samtidigt. Även att Dramatik röstade på Mumorsan dag2 tycker jag lutar lite i dennes favör – det låter konstigt att denne skulle lägga första rösten på Mumorsan och lägga upp en ev kollega för lynchning. Jag håller även med Mumorsan i ifrågasättandet av TLVs inlägg, det enda jag inte hänger med på är hur hon tänker m Ottilias sk räddningsröst..

När det gäller just TLV, så har jag egentligen inte hittat ngt, det enda som skaver är väl just dennes inlägg om Mumorsan, annars tycker jag de är mestadels ganska så innehållslösa – kan förklaras m tidsbrist men gör det väldigt svårt att teoria om denne. Kan någon berätta varför de tycker TLV är misstänkt?

Paddan har ju också bara röstat ut goda. Och gjorde en sen röständring - vilket skulle kunna försvaras med "så skulle en ulv ALDRIG göra". Men precis så gjorde t.ex. Niyama i förra leken och hon visade sig vara ond. Dessutom var det ju en guldchans för Paddan att rädda sig själv.

En skillnad mellan mig och Niyama är att jag gjorde röständringen för att rädda mig själv, inte för att rädda någon annan..

(btw - korrigerade det inkopierade så det står att Niyama var ond i förra leken)

Kan kanske vara med Dramatik som med mig. Jag har tid att skumma tråden ibland, men så länge det inte finns något att svara på så låter man bli. Jag skrivet på mobilen och det tar evigheter. :crazy:

Är det förflyttning av fokus du försöker dig på? ;)

Habina frågar visserligen med en smiley men Paddi svarade inte på det.

Kanske för att jag inte tyckte det var värt att besvara?

Sedan känns det väldigt konstigt att du drar upp detta just nu, speciellt som vi vet att Dramatik var ond.. Varför skulle jag om jag också var i lyan vilja sätta fokus på en kollega det första jag gör i leken???

Uppdatering!

LindgrenV och Matmissbrukaren var vid gott mod efter Habinas omvändelse. Svearna var trots allt inte omöjliga. De var öppna för att anta kristendomen, bara de fick de rätta argumenten. De skålade glatt i mjöd med varandra.
”Så här sitter ni!” Hedinn slog sig ner bredvid dem. Hon fyllde på deras bägare och lyfte sin egen.
”Vi får väl skåla för att uppdraget ser ut att lyckas. Och låt oss göra det efter traditionen i det här landet. Vi sätter inte ner bägarna förrän de är tomma.”
”Något gott har ju de här barbarerna i alla fall”, skrockade Lindgren. ”De vet hur man dricker. Och äter för den delen. Den här spädgrisen är det bästa jag någonsin smakat måste jag säga. Så låt oss dricka till deras traditioner som kan behållas efter att de fördömda asarna och vanerna är utrotade. Själv kan jag tänka mig att bli Uppsalas första biskop. Det…”
”Vad du snackar”, suckade Matmissbrukaren. ”Drick nu!”
Alla tre tömde sina bägare och högg sedan in på det knapriga fläsket. Men efter endast en tugga kände både Matmissbrukaren och LindgrenV att de började se lite suddigt. Var det mjödet? Ja, men så mycket hade de ju inte… Båda två föll ihop över bordet. Hedinn lyfte försiktigt en av sina forna vänners handled. Ingen puls. Hon reste sig, drog av huvudduken och skakade ut håret. Så skönt att få det fritt! Aldrig mer skulle hon dölja håret. Nej, den tiden var förbi.

LindgrenV och Matmissbrukaren var missionärer. Hedinn var förrädare i lyan efter att vapensmeden omvandlat henne. Och passande nog råkade hon samma natt få ett paket med ett extra käk av drottningen, som valde att spela på missionärernas sida.

Grattis goda! Tack vare er slipper vi skriva om historien. Det som vi nu kallar Sverige blev inte kristet förrän på 1000-talet och så fortsätter det att vara.

Spelsammanfattning och roller kommer strax.

Deltagare

Cirkus – völvan
Niyama - tjuven
Hedinn - missionär
Karamelldrottningen - bybo
Dramatik - missionär
Vira - spion
Lillelorden/LindgrenV - missionär
Mumorsan - drottningen
Glömmerallt/Soffiproppi - bybo
Bumpo/karamelldrottningen - bybo
Paddington - Sveakungen
LindgrenV - tvilling
Matmissbrukaren – missionär
TeamLundVer - vapensmeden
AskoII - bybo
Soffiproppi - hirdmannen
Habina - tvilling
Ottilia – völvans arvtagare

Dag 1
Soffiproppi (ängel) lynchas
Glömmerallt kickas, ersätts av Soffiproppi

Natt 1 (i sammanställningen räknar jag allt som sker dolt till natten för enkelhetens skull)
Völvan siar Paddington
Missionärerna käkar dramatik LindgrenV

Dag2
Karamelldrottningen (bybo) lynchas
Bumpo kickas, ersätts av karamelldrottningen

Natt 2
Tjuven stjäl nattkäket från Hedinn
Drottningen väljer att spela som ond
Völvan siar Vira
Tjuven käkar Dramatik

Dag 3
Habina (tvilling) lynchas
Lillelorden hoppar av, ersätts av LindgrenV

Natt 3
Tjuven stjäl spioninfon från Vira
Drottningen ger ett paket med ett extra käk till Hedinn
Vapensmeden omvänder Hedinn som blir förrädare i lyan
Hedinn käkar LindgrenV och Matmissbrukaren

Sista missionären död - vinst för de goda!

Skulle jag blivit käkad redan första natten också?:eek:

Neeej, så går det när man får efterkonstruera. Jag har sammanställningen hemma så nu skrev jag den ur minnet.

EDIT: Fast vänta nu, hur menar du? Det står ju att ni käkade LV första natten och det stämmer väl?

Som sagt, jag har mitt dokument hemma (för jag hade inte räknat med att slutet skulle komma nu) och gjorde sammanställningen ur minnet. Så det kan finnas något fel.

EDIT 2: NU ser jag! Haha, ska se om jag hinner ändra!

EDIT 3: Nej, det gjorde jag inte. Ja, som ni vet käkades ENDAST Lindgren första natten!

Senast ändrad:

Nämen för i hela håvete! Vilken otur jag hade. samma natt som hon får extra käk så blir hon god! Helvete, helvete.... *muttrar hur grymt livet kan vara*.

;)

Sorry onda, min och TLV's gemensamma insats förlorade oss spelet.

Nämen för i hela håvete! Vilken otur jag hade. samma natt som hon får extra käk så blir hon god! Helvete, helvete.... *muttrar hur grymt livet kan vara*.

;)

Sorry onda, min och TLV's gemensamma insats förlorade oss spelet.

Ja, det var faktiskt osannolika sammanträffande vid flera tillfällen i den här leken!:D

Japp. Jag var drottning och gav en extra käkning till Hedinn som jag tyckte var mest ulvig. Synd bara att hon lyckades omvändas under samma j*vla DL.... :p

Fast alltså.. Om Hedinn blev omvänd innan hon fick min gåva, borde inte hon ha fått bevittningsgåvan istället då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 006
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 455
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 368
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar