Middagsdilemma - hur skulle ni göra?

tott

Trådstartare
Bjöd två vänner (ett par) på middag inkommande lördag. Vi har inte setts på ett bra tag "på det sättet" och jag tyckte det verkligen var dags. De svarade på inbjudan att det lät trevligt och tackade ja. Igår fick jag ett låångt meddelande om att mannen hade glömt att han skulle på fest på fredag och förmodligen är trött och knappast vinsugen på lördag, att de har program på söndag och att de hade sett fram emot en helg utan program varje dag, vilket det inte blir om de kommer på middag på lördag. Kvinnan, som skrev meddelandet, föreslog att hon och jag träffas på fredag istället och lagar mat tillsammans.
Jag skrev bara "Äsch vad synd att ni inte vill komma på lördag. Fredag passar tyvärr inte, så vi får ta det nångång i framtiden."
En bra stund senare skriver hon "Vi kan komma på lördag, det var bara det att det hade passat bättre på fredag. Så om erbjudandet kvarstår så kommer vi båda på lördag som planerat, sedan kan jag inte "garantera i vilket skick"..."
Jag svarade bara "Ok. Välkomna!" Tänkte att jag skulle vara okänslig och rakryggad ...men känner nu NÄ - jag vill inte att de kommer om de inte vill komma. Jag vill bjuda hem folk som gärna kommer och som inte känner sig tvingade, eller kommer "långa tänder". Jag hade sett fram emot att fixa och bjuda, men nu känns det inte roligt.
Hur tänker ni? Hur skulle ni göra? Strunta i trasslet eller ställa in?

Jag hade kört på, om det var vänner som jag faktiskt ville träffa. :)
(Sen kan man förstås vara litet seg om man varit på fest dagen innan, men då finns ju faktiskt möjligheten att inte gå 110% all-in på fredagsfesten.)
Ja jag tycker att det är en dålig ursäkt att man ska på fest på fredag och därför skulle vilja ställa in middagen man tackat ja till på lördag. Man kan ju, som du skriver, justera intaget lite...eller ta konsekvenserna av sitt drickande och vara lite seg på lördagsmiddagen.

Om jag bjuder in mina vänner så vill jag förstås att de ska vilja komma och att de ska känna att de har möjlighet. Om jag fått svaret "garantera i vilket skick" då hade jag svarat något om att de ska självklart prioritera fredagens kalas (som ju uppenbarligen går före här) och att jag gärna träffar dem en annan gång. Aldrig att jag skulle vilja ha två trötta bakfulla vänner på middag.

Ja jag tycker att det är en dålig ursäkt att man ska på fest på fredag och därför skulle vilja ställa in middagen man tackat ja till på lördag. Man kan ju, som du skriver, justera intaget lite...eller ta konsekvenserna av sitt drickande och vara lite seg på lördagsmiddagen.

Ja, men de har ju tackat ja till inbjudan.
Du skulle framstå som lite konstig om du först bjuder, och sedan drar tillbaka inbjudan. Även om återtagningen skulle bero på att de tvekat.

Ja, men de har ju tackat ja till inbjudan.
Du skulle framstå som lite konstig om du först bjuder, och sedan drar tillbaka inbjudan. Även om återtagningen skulle bero på att de tvekat.

Nja... Jag tycker nog att man kan dra tillbaka inbjudan utifrån de förutsättningarna utan att verka konstig. Att tacka ja med brasklappen att man inte kan garantera sitt skick är ännu konstigare.

Är det bara jag som tolkar de som att de gärna vill träffas eftersom de tackar ja till Lördagen även om den dagen inte passar dem perfekt.
De tackade ja först, och kom sedan med en lång radda bortisar varför de skulle vilja ändra så att bara damen kommer - och då på fredag.

Håller med @Viva ovan. De vill ju ses - även om de gärna hade velat ha en dag själva.
Jag tycker inte att det är jättekonstigt att man vill ha en dag som är lite lugnare än de andra på helgen, utan mest skönt.
Dåligt planerat av dem att komma på det i efterhand, men kvinnan försökte ju styra upp det, och när inte du kunde på fredag vill de ju ändå komma på lördag?

Såhär skrev hon:
"Hej!
XXX kom just på att han skall på XXX nästa fredag...det innebär att han är helt slut på lördag
1f60f.png
och inte heller så vinsugen.

Nu förstår jag att det är du som bjuder och du skall naturligtvis ordna det så att det passar dig bäst. Men jag tänkte bara komma med ett förslag/alternativ, och det är att du och jag kanske kunde träffas på fredag istället. Vad tror du om det?

Vi hade också sett framemot en helg där det inte var program varje dag, vilket fallet skulle bli om vi kommer till dig på lördag...
För sedan på söndag är det ju XXX och då har vi även planer.

Säg vad du tycker, vi kan ju hjälpas åt med maten annars då det är fredag och arbetsdag. Det behöver inte heller vara så avancerat, kul att träffas bara
263a.png
"

@tott - jag hade nog känt mig lite lågprioriterad och tjurig men sen hade jag ruskat av mig det och kört på, det blir antagligen trevligt när ni väl sitter där. :)
Så har jag också tänkt - att det nog blir bra då vi är i gång...men just nu känns det inte kul att anstränga mig med att fixa gott och fint då jag vet att gästerna hellre skulle vara hemma.

Såhär skrev hon:
"Hej!
XXX kom just på att han skall på XXX nästa fredag...det innebär att han är helt slut på lördag
1f60f.png
och inte heller så vinsugen.

Nu förstår jag att det är du som bjuder och du skall naturligtvis ordna det så att det passar dig bäst. Men jag tänkte bara komma med ett förslag/alternativ, och det är att du och jag kanske kunde träffas på fredag istället. Vad tror du om det?

Vi hade också sett framemot en helg där det inte var program varje dag, vilket fallet skulle bli om vi kommer till dig på lördag...
För sedan på söndag är det ju XXX och då har vi även planer.

Säg vad du tycker, vi kan ju hjälpas åt med maten annars då det är fredag och arbetsdag. Det behöver inte heller vara så avancerat, kul att träffas bara
263a.png
"
Jag tycker inte de där var ett otrevligt svar, bara ärligt? Jag tycker inte de låter som att de inte vill träffa dig. Så kör och var glad. :)

Jag tycker inte de där var ett otrevligt svar, bara ärligt? Jag tycker inte de låter som att de inte vill träffa dig. Så kör och var glad. :)
Inte otrevligt, nej. Ärligt, ja. ...men tydligt att de inte vill komma enligt mig. Tydligt att middagen hos mig "är i vägen" och stör deras helgplaner.

Vaaa, jag tycker det är jättegulligt och trevligt formulerat, det känns som hon veerrkligen vill träffas. Personligen har jag gärna fullbokat varje dag på helgerna men jag brukar bara tänka att alla inte är lika aktiva och att det inte är nåt fel med det, alla är ju olika och kan ju vara kul att umgås med ändå :) jag hade tvärtom känt mig väldigt högprioriterad för att de ändå vill komma och träffas fast de behövt en slappardag :)

Vaaa, jag tycker det är jättegulligt och trevligt formulerat, det känns som hon veerrkligen vill träffas. Personligen har jag gärna fullbokat varje dag på helgerna men jag brukar bara tänka att alla inte är lika aktiva och att det inte är nåt fel med det, alla är ju olika och kan ju vara kul att umgås med ändå :) jag hade tvärtom känt mig väldigt högprioriterad för att de ändå vill komma och träffas fast de behövt en slappardag :)
Tänk vad olika man kan tolka text.

Jag hade nog tyckt att svaret var helt okej om hon undvikit att skriva det sista stycket. Just det stycket signalerar att de hellre hade varit lediga än kommit till dig, att din middag innebär ett visst besvär för dem. Det känns oartigt och onödigt ärligt att ta med det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 275
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 194
Senast: lundsbo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
Relationer Har tagit paus från dejtade och tog bort min tinder för jag kände jag föll för fel killar och mådde dåligt i en period. Åkte till stan i...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
19 674
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar