Klaralg03

Trådstartare
Hej jag tänkte köpa ett micklem träns till min C ponny med hyfsat grovt huvud. Det är inte så jätte långt men ganska brett, så jag undrar vilken storlek jag ska ha. Han har Cob vanligtvis men det kan bli pågränsen till för stort i längden, och jag undrar om micklem kommer ligga dåligt. Han är en C ponny på 1,37. Och han är en irish cob så kraftig är han

De är väldigt små i storlekarna. Min Herr Häst (av modell grovt halvblod) ligger normalt sett mellan full/x-full i träns. Full funkar oftast om man knäpper ut det lite. På mitt Micklem har jag x-full. Och det är nästan utspänt så långt det går, på samtliga remmar :grin:

De är väldigt små i storlekarna. Min Herr Häst (av modell grovt halvblod) ligger normalt sett mellan full/x-full i träns. Full funkar oftast om man knäpper ut det lite. På mitt Micklem har jag x-full. Och det är nästan utspänt så långt det går, på samtliga remmar :grin:
Okej, jag funderar på cob eller full. Men är rädd för att full kan sitta dåligt. Vad tycker du annars om det? :)

Okej, jag funderar på cob eller full. Men är rädd för att full kan sitta dåligt. Vad tycker du annars om det? :)

Ta full, det kommer sitta bra! :)
Det är jättebra! Har bara haft det i 2 veckor, men har märkt stor skillnad på Herr Häst sedan dag 1! Han kan lätt bli tung/stum i hand, alternativt "hugga tag" i bettet, men det har han inte gjort en enda gång med Micklem. Han är en helt annan häst med detta träns (i positiv bemärkelse alltså!). Min teori till varför han gillar sitt Micklem så mycket är för att han dessförinnan gillade pullar- och remontnosgrimma bäst. Och Micklem är ju som en "korsning" av de 2, så bra+bra=jättebra. Om jag själv får gissa alltså.

Min häst har storlek Standard horse. Han har full i vanliga träns men på de tre innersta hålen beroende på märket. Full på Micklem passar honom perfekt. Om hela din ponnys huvud är grovt kan du nog ta full men om den har en mule åt det mindre hållet skulle jag kika på en mindre storlek, annars blir vinkeln lustig på den nedre remmen.

Jag hade turen att kunna låna av en kompis innan köp.

Min häst har storlek Standard horse. Han har full i vanliga träns men på de tre innersta hålen beroende på märket. Full på Micklem passar honom perfekt. Om hela din ponnys huvud är grovt kan du nog ta full men om den har en mule åt det mindre hållet skulle jag kika på en mindre storlek, annars blir vinkeln lustig på den nedre remmen.

Jag hade turen att kunna låna av en kompis innan köp.
Han har stor överdel på huvudet, det är både brett och grovt. Men under ganasherna (stav) så är det litet och kort haha :) Så jag kör nog på en cob och ställer om det.

Jag har två små stora hästar, en cobkorsning.
Den har full vanligtvis full men kan ha cobträns helt utspänt. På den blir fullstorlek micklem helt ok.
Den andra är typisk cobstorlek och ganska nätt. Den kan ha fullstorlek micklem också men det blir mycket remmar 'över' då det behöver spännas in mycket.
JAg kommer nog köpa cob till båda vad det lider. Tror även nosdelen kommer sitta bättre med cob.

Min häst är "normal" full, har ett micklem i storlek full på 3e sista hålet sen varierar det också beroende på vad jag har för bett. Men längst in på remmarna runt nosen och "käkremmen".
temporary-image1446666028876_563a5f2e9606ee340e083053.jpg

Vår ena häst gillar inte alls sitt Micklem, kastar med huvudet och är irriterad. Med sitt PS träns händer inte detta alls. Får väl sälja det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka