MH - hur går det till rent praktiskt?

canine

Trådstartare
Jag vet på ett ungefär hur momenten går till. Men hur brukar det gå till under själva dagen? är det som en tävling där alla kommer samtidigt och det först är information och man sen får vänta på sin tur. Eller brukar det vara så att man får varsina tider under dagen man ska komma till klubben? hur har det varit när ni gjort MH? :)

Min uppfattning är att det inte är gemensam samling utan man brukar få uppskatta när man behöver vara där beroende på vilket startnummer man får. Man får information/instruktioner inför varje moment så man vet vad man ska göra.

man kan dessutom alltid komma tidigare och följa med någon av de tidigare hundarna för att se hur allt går till

Kallas man som kull brukar man komma samtidigt. Sen går man banan i den turordningen beskrivaren kallar ut. Tiden mellan ekipagen kan variera väldigt så det kan vara svårt att hålla en tid.
vi har alltid fått en tid när ekipagen skall samlas. Där vi gör MH är det en gemensam samling innan.

Jag har fått en starttid och en rekommendation om hur tidigt men bör vara där innan för att anmäla sig. Har man aldrig gått ett MH innan tycker jag man bör vara där så tidigt som möjligt för att gå med minst ett ekipage innan, särskilt om man av någon anledning är nervös.
Testledaren eller beskrivaren förklarar exakt för dig hur du ska bete dig vid de olika momenten, var du ska stå etc så du behöver inte vara orolig för det.

Fick en individuell cirka-starttid (gick kull-MH men där två andra hundar fyllde ut platserna). Ingen gemensam samling men beskrivaren mfl kom ner till parkeringen mellan varje ekipage. Gick med ett ekipage innan. En grupp publik följde med längs banan, stod på angiven plats. Nödvändig info kom för varje individuellt ekipage (och skriftligt innan).

Jätteviktigt med stamtavla och vacc. intyg med. Chip kollas också, till skillnad från vanlig tävling. Dessutom- till skillnad från tävling: hunden ska bedömas så som den är och så "ursprungligt" som möjligt. Det är inte uppfostran/träning som bedöms så känn ingen press där (gör iaf jag ofta annars).

Det är jättebra om du går med på en av de tidigare hundarna. Då vet du lite bättre vad testledaren faktiskt säger, kan vara svårt att höra om man är nervös med sin egen hund. Dock är ju detta inget prov, du ska därför inte vara nervös! Det är en kul dag där hunden ska få möjlighet att visa lite av sina naturliga fallenheter. :)
Något som du ska tänka på är att om du följer med på en tidigare hund så måste du följa med hela banan. Man får inte komma och gå under beskrivningen, hunden ska ha med sig en flock som inte förändras. Så om du vill rasta din egen hund ordentligt före din egen runda så gå inte med hunden direkt före, då får du bara bråttom och blir stressad.
Kom också ihåg att ha rätt typ av halsband, du får inte ha något strypande. Bra också att ha en väst eller liknande med plats att stoppa undan en stor kampstock, för det kommer du att få göra under banan.
Ha kul och lyssna på testledaren! /Dorro - mentalfigurant :)

Det är jättebra om du går med på en av de tidigare hundarna. Då vet du lite bättre vad testledaren faktiskt säger, kan vara svårt att höra om man är nervös med sin egen hund. Dock är ju detta inget prov, du ska därför inte vara nervös! Det är en kul dag där hunden ska få möjlighet att visa lite av sina naturliga fallenheter. :)
Något som du ska tänka på är att om du följer med på en tidigare hund så måste du följa med hela banan. Man får inte komma och gå under beskrivningen, hunden ska ha med sig en flock som inte förändras. Så om du vill rasta din egen hund ordentligt före din egen runda så gå inte med hunden direkt före, då får du bara bråttom och blir stressad.
Kom också ihåg att ha rätt typ av halsband, du får inte ha något strypande. Bra också att ha en väst eller liknande med plats att stoppa undan en stor kampstock, för det kommer du att få göra under banan.
Ha kul och lyssna på testledaren! /Dorro - mentalfigurant :)

Jag har aldirg varit med om att man behöver gå runt med bitstocken, det är alltid testledaren som tagit den.

Jag har aldirg varit med om att man behöver gå runt med bitstocken, det är alltid testledaren som tagit den.
Nej, du behöver inte ha den mellan momenten, men vid skotten så får du stoppa undan den innan tredje och sedan ta fram den efter fjärde. Då har man oftast bitstocken själv för att kunna ta fram den fort.

Nej, du behöver inte ha den mellan momenten, men vid skotten så får du stoppa undan den innan tredje och sedan ta fram den efter fjärde. Då har man oftast bitstocken själv för att kunna ta fram den fort.

Jag har alltid lämnat ifrån till testledaren, aldrig stoppat på mig den själv.

Jag har alltid lämnat ifrån till testledaren, aldrig stoppat på mig den själv.
Och alla jag figgat på så vill beskrivaren hellre att föraren själv tar lekgrejen så slipper man blanda in testledaren när du ska ta fram den igen. Det ska gå lite fort där och om hunden är tryckt av skotten så är det bättre om bara du och hunden gör detta än om testledaren ska in i ekvationen också.

Och alla jag figgat på så vill beskrivaren hellre att föraren själv tar lekgrejen så slipper man blanda in testledaren när du ska ta fram den igen. Det ska gå lite fort där och om hunden är tryckt av skotten så är det bättre om bara du och hunden gör detta än om testledaren ska in i ekvationen också.

Det håller jag med om!

Intressant hur olika uppläggen kan vara banor emellan. Jag harbara varit på en å samma för MH och MT och då med samma beskrivare och nästan samma figge utom i ett fall :)

Jag har varit på tre olika banor med mina två hundar (två MH och ett MT) och utöver det varit åskådare på en fjärde bana :)
Det finns definitivt för och nackdelar med alla olika banor, som kan påverka resultaten.
På en bana behövde hunden till exempel springa över en träbro över en liten å för att komma fram till "haren", vilket gjorde att många hundar den dagen stannade upp/saktade ned eller till och med tvekade att springa över.

På en bana behövde hunden till exempel springa över en träbro över en liten å för att komma fram till "haren", vilket gjorde att många hundar den dagen stannade upp/saktade ned eller till och med tvekade att springa över.

Man ska fråga sig om hunden hade tvekat att gå över den om man var på vanlig promenad. Om svaret är nej så påverkar det inte resultatet. Om svaret är ja så tror jag inte hunden har tillräckligt driv att dra på lilla bytet heller. Förvånande få hundar gör det och om de springer fram så tar de sällan trasan.
Det ska inte vara banans upplägg och utseende som ger resultatet. Idealiskt så såg alla banor exakt likadana ut och att allt klaffar likadant med figgar och teknik, för då vet man att de olika resultaten faktiskt beror på hunden. Man kan alltid fråga beskrivaren om man tycker något ser konstigt eller avvikande ut.

Jag vet på ett ungefär hur momenten går till. Men hur brukar det gå till under själva dagen? är det som en tävling där alla kommer samtidigt och det först är information och man sen får vänta på sin tur. Eller brukar det vara så att man får varsina tider under dagen man ska komma till klubben? hur har det varit när ni gjort MH? :)

När mina hundar har gjort MH har det av PM framgått startordningen och ungefärliga tider. Det har varit 6-8 deltagande hundar och kanske tre olika samlingstider. Du har med dig stamtavla, vaccinationsintyg och medlemskort och hundens chip kontrolleras med chipläsare så att man är säker på att det är rätt hund. Ej stryphalsband på hunden, och om det är sommar och varmt kan du ha med vatten för det tar ju c:a 45 minuter att gå igenom hela banan.

Det brukar kunna finnas "publik" alltså ett tiotal personer som går med på banan, dessa ska i så fall vara med hela tiden så att inte hunden behöver hålla koll på folk som kommer och går.

Det är jättebra att ha gått med och sett hur allt går till, för det är mycket olika saker som händer även om du får instruktion av testledaren vad du ska göra inför varje moment. Om du är lite förberedd kan du njuta mer av en trevlig stund tillsammans med din hund, då du får se hur den reagerar av sig själv på olika saker som händer. Det är roligt om någon filmar.

Ha så kul och lycka till!

• Gilla
Reactions: Is
Så många svar det har blivit i tråden, tack för all info ni delar med er av :) är inte nervös man behöver ju inte prestera som på tävling, det som dock alltid är jobbigt är ju när man kommer själv till en helt ny grej och inte har en susning hur allt går till och vad man ska göra och inte göra ;) :o *önskar jag hade åtminstone en hundkompis att ha sällskap med på sånthär*

Måste man vara medlem i en brukshundsklubb för att hunden ska få gå ett MH? Måste man vara medlem i SKK (hunden är naturligtvis reggad)?

Nej, man försöker ju få så många hundar som möjligt bedömda. Dessutom finns det olika arrangörer, jag gjorde MH på goldenklubben och då deltog även ett par "utfyllnadshundar" av andra raser.

Jag har varit med på en del MHn genom åren på åtminstone 5 olika banor med varierande kvalitet.

Någon exakt tid tror jag aldrig delats ut däremot har man alltid fått startordning och en planering för vilka som går före och vilka som går efter lunch sedan har det varit två (eller fler) samlingar tillexempel en på morgonen och en på eftermiddagen.
På samlingen informeras det vart starten på banan ligger och vart de vill att man ska stå och vänta med sin hund när sin tur börjar närma sig (Det brukar vara utom synhåll för banan men tillräckligt nära för att man ska se när föregående hund går av banan samt att en funktionär/testledaren snabbt ska kunna vinka till en att de är redo för nästa hund.), domaren brukar också vilka säga några ord under samlingen.

Under banans gång kommer testledaren informera dig ordentligt inför varje moment om vad som kommer och hända och vad som förväntas av dig som hundförare. Blir det fel som rättar dom dig snabbt. Men grundregel är att du ska stå still ochförhålla dig neutral, inte prata med din hund först hunden löst problemet alt att du får nya instruktioner från testledaren (exempelvis gå fram och prata med overallen och kalla på hunden om hunden inte själv löser problemet)

Som någon skrev kan det vara bra att ha typ en hundförarjacka med stora fickor så det går fort att stoppa undan koppel och kampleksak när det efterfrågas. Har du inte sådan jacka så brukar det gå fint att lämna ifrån sig grejorna till testledaren.

Sedan är det dags för redovisande av resultatet. Där har jag varit med om två versioner. Den vanligaste är nog att domaren direkt efter avslutad bana går igenom och redovisar för vad hen har sett. Men jag har även varit med om där domaren samlat alla och redovisat exempelvis alla som gått innan lunch i en klump. Det senare tyckte inte jag var att föredra eftersom domaren då kanske måste hålla 5hundar i färskt minne och det blev svårare att ställa frågor.

Ett annat tips är att du har med dig en kompis som filmar hela ert MH, det händer så mycket så det kan ibland vara roligt att kunna kolla tillbaka på vad det var som faktiskt hände speciellt om domaren säger sig sett något som man själv inte uppfattat sig se. Man kan ofta se nått helt annat som förare Vs som åskådare.
Kom då bara ihåg att vissa enstaka domare inte vill att man filmar när de redovisar resultatet (av olika anledningar, men tror det bruka motiveras med att orden kan klippas ur sitt sammanhang och vara till domarens nackdel i en ev. Diskussion) så jag brukar numera fråga om det är okej att filma resultatredovisning.

Lycka till och hoppas ni får en fantastiskt rolig dag :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat