MH - hur går det till rent praktiskt?

Måste man vara medlem i en brukshundsklubb för att hunden ska få gå ett MH? Måste man vara medlem i SKK (hunden är naturligtvis reggad)?

Som ägare/förare måste du vara med i en klubb inom SKK-organisationen, alternativt en utländsk organisation som är godkänd av SKK.
Hunden ska vara registrerad i SKK, detta gäller även utländska hundar. Du kan alltså inte delta med en oreggad hund eller en blandras, men en icke-bruksras går bara fint.

Som ägare/förare måste du vara med i en klubb inom SKK-organisationen, alternativt en utländsk organisation som är godkänd av SKK.
Hunden ska vara registrerad i SKK, detta gäller även utländska hundar. Du kan alltså inte delta med en oreggad hund eller en blandras, men en icke-bruksras går bara fint.
Måste jag vara med i en brukshundsklubb eller räcker det med SKK? Kan någon annan, som hunden känner och är med i lämplig klubb, handha hunden under testet?

Måste jag vara med i en brukshundsklubb eller räcker det med SKK? Kan någon annan, som hunden känner och är med i lämplig klubb, handha hunden under testet?
Det räcker fint med SKK! Det är inte så lämpligt att hunden går med någon annan än dig om det inte är typ sambon eller någon annan som brukar ha hunden, leka med den och allmänt vara dess flockledare. Den kommer att behöva stöd och hjälp under banan och det är det du som är bäst på om det är din hund. Har sett några hundar som gått med annan än föraren av olika anledningar och det är sällan jättelyckat.

Vi har fortfarande inte gjort MH:t (den är snart) :D, alltså när man ska prata med overallen eller spöket, vad säger man? har konstigt nog blivit nervös inför detta moment kommer ju kännas jättekonstigt :o

Vi har fortfarande inte gjort MH:t (den är snart) :D, alltså när man ska prata med overallen eller spöket, vad säger man? har konstigt nog blivit nervös inför detta moment kommer ju kännas jättekonstigt :o
Man brukar bli instruerad att prata med overallen/spöket och att blanda in hundens namn. Så man kan tex säga "Titta Elvis vilken fin overall, den är ju jättesnäll. Kom och hälsa på den snälla grejen Elvis!" eller liknande ;)
Spelar ju inte så jättestor roll vad man säger, huvudsaken är att man hjälper hunden att våga komma fram och kolla läget. Och det kanske inte ens kommer behövas, om hunden går fram självständigt behöver du inte prata med overallen/spöket :)

Man brukar bli instruerad att prata med overallen/spöket och att blanda in hundens namn. Så man kan tex säga "Titta Elvis vilken fin overall, den är ju jättesnäll. Kom och hälsa på den snälla grejen Elvis!" eller liknande ;)
Spelar ju inte så jättestor roll vad man säger, huvudsaken är att man hjälper hunden att våga komma fram och kolla läget. Och det kanske inte ens kommer behövas, om hunden går fram självständigt behöver du inte prata med overallen/spöket :)

Ok hehe, jag får hoppas att han vågar sig fram & hälsa självmant då fast det tror jag ju inte :angel: Tanken är alltså att man ska locka på hunden fast man står mot spöket och pratar? :idea:

Precis, spelar ingen roll vad du säger, bara du låter som att overallen är den gulligaste, roligaste du träffat någonsin i skogen. Tänk älskad fyraåring, där har du känslan. Samma med spökena, låt som om dom är supergulliga och snälla!

Precis, spelar ingen roll vad du säger, bara du låter som att overallen är den gulligaste, roligaste du träffat någonsin i skogen. Tänk älskad fyraåring, där har du känslan. Samma med spökena, låt som om dom är supergulliga och snälla!

haha bra liknelse :p får göra mitt bästa iaf men prata sk glatt bebisspråk (inte samma som dalta) med min hund kan jag :p :o Jag uppfattade det som att man skulle prata med själva spöket och mer ignorera hunden för att den själv ska våga fram utan att jag lockar, knas att bara stå och snacka med sig själv utan att personen svarar men då kanske det inte är så farligt :angel: Har ni någon koll på om man får vissla (själv inte visselpipa) och använda andra ljud som vid inkallning eller är det enbart prat och lock? :)

Trådkap.
Kan vem som helst gå med hunden? Jag har anmält till MH men riskerar nu att operera vänster handled innan dess. Eller kan man gå enarmad? jag vet inte ens om jag kommer med än.
Behöver man båda händerna till någonting?

Trådkap.
Kan vem som helst gå med hunden? Jag har anmält till MH men riskerar nu att operera vänster handled innan dess. Eller kan man gå enarmad? jag vet inte ens om jag kommer med än.
Behöver man båda händerna till någonting?
Under leken i början och slutet av mh:t, bollar provledaren och föraren trasan/leksaken emellan sig några gånger innan hunden får en chans att vara med och ta den. Om du är högerhänt borde det inte vara något problem. Under resten av beskrivningen räcker det med att du kan hålla hunden med en hand, och det ska väl heller inte vara något problem om det är en dvärgschnauzer(?) du har.

Under leken i början och slutet av mh:t, bollar provledaren och föraren trasan/leksaken emellan sig några gånger innan hunden får en chans att vara med och ta den. Om du är högerhänt borde det inte vara något problem. Under resten av beskrivningen räcker det med att du kan hålla hunden med en hand, och det ska väl heller inte vara något problem om det är en dvärgschnauzer(?) du har.
Jo jag är högerhänt och har dvärgschnauzer :D så alltså borde det inte vara något problem :)

Har ni någon koll på om man får vissla (själv inte visselpipa) och använda andra ljud som vid inkallning eller är det enbart prat och lock? :)
Fråga beskrivaren innan ni börjar! Det man inte vill är att det blir "lydnad" i banan, men om hunden är van vid den inkallningen så kan det mycket väl vara så att beskrivaren tycker det är OK, fråga som sagt. Du kommer i momenten först att få prata med overallen, eller med spökena och hunden har chans att komma själv. Efter en viss tid får du börja locka på hunden, testledaren kommer att tala om när. Här bygger beskrivningen på hur mycket hjälp hunden behöver för att ta sig fram. Spökena kommer att prata tillbaka med dig och även de prata med hunden så småningom ifall den inte tar sig fram i tid. Overallen pratar av naturliga skäl inte tillbaka ;)

Jag som aldrig gått ett mh undrar en sak (ursäkta om frågan varit uppe tidigare) men det är inte okej att de som tittar har hund med sig va? Nu när jag ställer frågan så ser jag ju det orimliga i att åskådare har hundar med vid exempelvis spökena men det är inte okej vid något moment va?

Jag som aldrig gått ett mh undrar en sak (ursäkta om frågan varit uppe tidigare) men det är inte okej att de som tittar har hund med sig va? Nu när jag ställer frågan så ser jag ju det orimliga i att åskådare har hundar med vid exempelvis spökena men det är inte okej vid något moment va?

Nej, inga andra hundar med när en hund går i banan :)

Värt att tänka på om man låter någon annan gå med hunden är att det kanske inte är så smart att gå med själv i publiken.
Många hundar blir rätt splittrade av att hålla koll på var matte/husse är, förutom föraren, så fråga i så fall om ni får gå tillsammans med föraren eller skippa det helt.

Jaha, nu har jag fått operationstid för handen den 11 maj och MHt är den 29 maj. Frågan är om jag kan vara med eller inte. Får man igen pengarna om föraren har läkarintyg eller måste jag gå ändå.

Jag får väl prova lite hemma och se om jag kan kampa och kasta leksaken bara med höger hand innan jag bestämmer mig. :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat