MH-beskrivning

Nebraska

Trådstartare
Jag skulle vilja veta lite mera om hur det går till,och vart man änmäler sin hund för ett test.
 
Sv: MH-beskrivning

Tack!två frågor dyker upp genast.Får man lov att vara medlem i brukshundsklubben?och två;ser at hunden ska vara lös i en del moment,har inkallningen sen någon påverkan på testet?
 
Sv: MH-beskrivning

Jag skulle tro att brukshundsklubben som ordnar vill att du skall vara medlem, dock vet jag att dom i mån av plats tar in hundar "utifrån" så det är säkert inget krav alla har. Det är ju inte heller bara BHK som ordnar, uppfödare ordnar ibland för sina kullar och kan då ha platser att fylla också.

Mentalbeskrivningen är bara en beskrivning av hur hunden reagerar i vissa situationer. Om du har lydnad på hunden tror jag inte spelar så stor roll. Dock kan det ju bli problem om hunden drar iväg och du inte kan kalla in den sedan. I momenten där hunden skall vara lös skall du ju heller inte påverka hunden, inte i nått av de andra heller för den delen. Det är hunden som skall agera, utan stöd eller instruktioner från dig. Du får bara locka på hunden då testledaren säger åt dig, tex för att få fram den till "Dumpe".
 
Sv: MH-beskrivning

han sticker inte.Är vi ensamma är han 100% på inkallning med.Men med publik är en annan sak :o .Dvs han kan gå och hälsa på andra människor.Finns andra hundar i närheten vid testen oxå?
 
Sv: MH-beskrivning

Det finns inte andra hundar med vid testet. Publiken ska inte ha med sig hundar eftersom det kan påverka bedömningen. Att du inte har helt befäst inkallning påverkar inte bedömningen. Det är inte lydnaden som bedöms utan hur hunden uppför sig. Det är inget du behöver oroa dig för. Under bedömningen kan du alltid fråga testledaren som går med dig om du är osäker på vad du ska göra.

Och nej, du ska inte träna på momenten. Det är en bedömning av hunden, ingen tävling.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 689
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 957
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 288
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp