Metod för häst som reser sig?

mathilhill

Trådstartare
Rider en häst som när hon inte får som hon vill reser sig rakt upp.. :crazy: hästen är 5 år.
Hon gör det med ägaren också alltså. Så det är inte bara att hon testar nya ryttare.
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort denna dumma olaten?

Sv: Metod för häst som reser sig?

jag har hört att man ska ha en påse med is i handen och dänga den i skallen på hästen när den reser sig.......verkar lite opraktiskt tycker jag....

man kan ta ett spö och ge hästen ett rapp mellan öronen när den är dum och reser sig...

men fundera först över varför hästen reser sig, kanske har det med ryttaren/arna att göra?

Böj halsen, då kan inte hästen resa sig lika lätt. Gå runt på en liten volt om det är så att hästen inte vill gå framåt. Gör det obekvämt att stegra och bekvämt att gå fram.
Platspåsar med vatten och dyligt tror jag inte på. :mad:

mathilhill skrev:
Rider en häst som när hon inte får som hon vill reser sig rakt upp.. :crazy: hästen är 5 år.
Hon gör det med ägaren också alltså. Så det är inte bara att hon testar nya ryttare.

Jag hade en häst en gång som gjorde så pga av statyg bara.. hade fått tips från hästpsykolg att det enda som kan göras när du hamnat så långt ut i makt kampen är att damma till hästen mellan öronen precis när den reser sig.. jag anser att våld föder våld, men i den här situationen hade jag testat ALLT (sadel satt bra, jobbad för hand-lydde perfekt, huvudlag utpassat, inga skador, inget annat...) så jag smällde faktiskt till när han reste sig *duckar för alla som kommer att hata mig för de* MEN det hjälpte, han gjorde aldrig mer om det...

Men du måste först se över alla andra eventualliteter som kan göra ont/irritera hästen. Samt ta gärna hjälp av häst psykolig som jag fick göra i det fallet...

Senast ändrad av en moderator:

...ett annat beprövat och fungerande tips är att när hästen reser sig "dunka" ett rått ägg i pannan... (på hästen :p !!) den hästen tänkte aldrig mer tanken på att resa sig.

En häst som stegrar sig är farlig och kan man inte klara av den själv bör man ta hjälp.

Att slå saker i huvudet på den är en lösning som kan funka, men den kan oxå skrämma hästen att gå högre eller kasta sig bakåt och det hela kan sluta med en bakåt volt, vilket inte är att rekommendera *har testat* :crazy:

Det bästa sättet är väl att göra det omöjligt för hästen att stegra, antigen via att böja halsen eller med olika hjälpmedel. jag har använt springrem på hästar med fallenhet för att gå på två ben och de har inte kunnat gå högt, men det har inte hindrat arbetet med hästen på andra sätt.. Vilket gör att de i slutänden slutar stegra sig... förhoppningsvis :smirk:

Man ska absolut INTE slå en häst som reser sig i huvudet! Det bästa sättet är att försöka få den att förlora balansen på något sätt så att den är tvungen att "landa", t.ex. att dra den runt i ena tygeln.

Såklart skall du först och främst ta reda på varför hästen reser sig. Är det bara en ful ovana/knep eller har den ont någonstans? Kommer du fram till att det bara är ett sätt att "jävlas" så kan ni pröva metoden jag beskrev ovan.

hannacecilia skrev:
...ett annat beprövat och fungerande tips är att när hästen reser sig "dunka" ett rått ägg i pannan... (på hästen :p !!) den hästen tänkte aldrig mer tanken på att resa sig.

Har oxå hört den... just att det skall bli "obehag" när hästen reser sig...

mathilhill skrev:

Av tipsen du fått så håller jag på den att du skall böja hästen. Inga slag i huvudet, det skapar bara en häst som känner sig otrygg med ryttare.

Träna hästen först från marken att ge efter för ett sidförande tygeltag med att böja sig i halsen. Så långt, att om du är uppsutten, så nosar den på din fot. Försöker hästen sedan resa sig så böjer du bara in den. Då kan den inte resa sig och du får kontroll över situationen. Sedan håller du den inböjd en stund och är mjuk och fin mot hästen. Det skall inte vara obehagligt för hästen att du tagit kontrollen, det skall kännas tryggt för den - men tråkigt.

Hälsning Maja

Peach skrev:
Man ska absolut INTE slå en häst som reser sig i huvudet! Det bästa sättet är att försöka få den att förlora balansen på något sätt så att den är tvungen att "landa", t.ex. att dra den runt i ena tygeln.

Såklart skall du först och främst ta reda på varför hästen reser sig. Är det bara en ful ovana/knep eller har den ont någonstans? Kommer du fram till att det bara är ett sätt att "jävlas" så kan ni pröva metoden jag beskrev ovan.

Så att den tappar balansen? haha, du menar så att man får hästen över sig? (AOUCH) :smirk:

*S* trodde att jag var den enda som hört den! Men jag har också hört att det ska funka...

Miaaa skrev:
*S* trodde att jag var den enda som hört den! Men jag har också hört att det ska funka...

Det var nån som förklarade som att vid slaget med ägget så tror hästen att den blivit skadad när ägget rinner ner o nån sorts psyk-faktor så fick man komandot o den gjorde inte samma sak igen.. Jag har inte testat själv, bara hörsägnen...

_SaintTropez_ skrev:
Så att den tappar balansen? haha, du menar så att man får hästen över sig? (AOUCH) :smirk:

Du löper större risk att få hästen över dig om du slår den i huvudet då den kan få för sig att resa sig ännu högre.
Det jag menar är att dra runt den så att den inte har något annat val än att ställa sig på alla fyra igen för att inte ramla.

Peach skrev:
Du löper större risk att få hästen över dig om du slår den i huvudet då den kan få för sig att resa sig ännu högre.
Det jag menar är att dra runt den så att den inte har något annat val än att ställa sig på alla fyra igen för att inte ramla.

Det beror väl på VARFÖR hästen reser sig. Du måste ju säga ifrån på något sätt, så att den förstår att det är "färdig lekt!"

Hade en som jag försökte styra men han vred bara på huvet 180grader o reste sig ännu en gång o då högre tills jag fick göra en ofrivillig avsittning då han var på väg att gå över :eek: Har vart med om det en gång o hafthästen övermig då så jag behöver inte uppleva det en gång till...

Men det är intressant att läsa vad det finns för metoder då jag ibland får ena små j*klar som vill dra allt till sin spets då det gäller makt/lek...

tack så mycket för alla intressanta svar! :) jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga eftersom det inte är min häst liksom..det är svårt o veta..men nästa gång jag rider ska jag försöka att få henne på andra tankar!

Jag tar för givet att hästenb är genomgångenb av kotknackare och veterinär och har välpassande utrustning.
Att slå dem i huvudet funkar ibland men känns som en grym teknik. Har hört om westernryttare som slår dem på magen med ett mjukt rep om de ställer sig upp. men jag brukar mest försöka få dem att undvika det... Om de brukar resa sig pga att de tycker att något är svårt så kasnke man ska sänka kraven och hålla dem i rörelse. Böja ion halsen är kasnke ingen dum idé heller... Böjer man in halsen så har de svårt att få sats och komma upp...

Jag är absolut inget proffs men skulle aldrig rekommendera att överhuvudtaget utöva något våld mot huvudet (eller annanstans). Prova böja hästen, släpp yttertygeln, ta innertygeln och ta tag i manen om så behövs - då kan hästen inte resa sig. MEN tycker att du ska kolla om hästen gör på detta sätt för att på något vis tala om för dig att något besvärar den eller till och med gör ont!

Montéryttare skrev:
Jag hade en häst en gång som gjorde så pga av statyg bara.. hade fått tips från hästpsykolg att det enda som kan göras när du hamnat så långt ut i makt kampen är att damma till hästen mellan öronen precis när den reser sig.. jag anser att våld föder våld, men i den här situationen hade jag testat ALLT (sadel satt bra, jobbad för hand-lydde perfekt, huvudlag utpassat, inga skador, inget annat...) så jag smällde faktiskt till när han reste sig *duckar för alla som kommer att hata mig för de* MEN det hjälpte, han gjorde aldrig mer om det...

Men du måste först se över alla andra eventualliteter som kan göra ont/irritera hästen. Samt ta gärna hjälp av häst psykolig som jag fick göra i det fallet...

Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!

Mahogney skrev:
Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!

Aldså man känner sig så vidrigt elak, men vad 17 ska jag göra. Tänk om den går över o bryter nacken istället bara för att jag alltid ville vara "snäll"... Nä man måste se helheten att man nångång under livets resa kanske måste säga ifrån lite hårdhänt även fast det inte är vad man önskat...

Skönt att din häst slutat, är ett elände när dom håller på!

Montéryttare skrev:
Aldså man känner sig så vidrigt elak, men vad 17 ska jag göra. Tänk om den går över o bryter nacken istället bara för att jag alltid ville vara "snäll"... Nä man måste se helheten att man nångång under livets resa kanske måste säga ifrån lite hårdhänt även fast det inte är vad man önskat...

Skönt att din häst slutat, är ett elände när dom håller på!

Ja verkligen! dom fattar ju att det blir mycket enklare att ställa sig på bakbenen istället för att göra som man vill!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka