T

trip

Hästen min har blivit ordinerad metacam som smärtstillande.
Får inte tag på det idag, finns inte på jouröppna apoteket.
Men har en flaska hemma, men den öppnades för ca. ett år sedan...
Står på flaskan att den ska förbrukas inom 6månader efter öppnandet.
Vågar jag använda den ändå, så hästen kan få idag, eller ska jag vänta till i morgon tro...?
Hur mycket ska hästen ha eg.? Enligt receptet till 500kg häst, förra gången fick den 20ml i febernedsättande syfte, enligt fass så är det rätt dos oavsett...

Någon välbevandrad inom veterinärmedicinens värld som kan råda?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Metacam?

Hej vi har metacam till våran när den nu fått ett par sprutor med cirtison i kotled och du ska inte använda den efter sex månader sa våran vet. Men vänta till i morgon finns på vanliga apotek. När du får en ny metacam så finns det doseringsspruta i den som står graderad med 100kg intervaller så det är lätt att ge rätt mängd man vert ju ca hur mycket en häst väger.

Har för mig att det inte är farligt att ge gammal medicin, men den kan vara utan verkan.

en del mediciner blir verkningslösa eller mindre verksamma efter utgånget datum. men det finns även mediciner som blir giftiga när dom blir för gamla

Jag fick tag på djursjukhuset i går kväll och de sa att jag utan fara kunde ge från den äldre flaskan, det kunde vara att den inte riktigt hade samma effekt men bättre än inget.

Tack alla, för era svar!

Annars kanske du kan använda butta om du har det hemma, det är ju i princip samma sak.

Jag hade haft hemma en nyöppnad flaska med mer än hälften kvar.. men nu har du ju fått tag på de =P

Lägger in en extra fråga: är de helt harmlöst att bara släga flaskan och innehållet, då vissa "medeciner" måste man ju föra tillbaka till apoteket??

Liknande trådar

Hästvård Kastrerade en 2,5 årig hingst i tisdags, ståendes i stallet. Han blödde mer än vanligt efteråt och fick därför stå inne över första...
Svar
8
· Visningar
3 033
Senast: Muninn
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 815
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30