Metacam och känsliga magar

Alexandra_W

Trådstartare
Hanen (10 år i år) har senaste tiden börjat visa lite ålderstecken i form av stela leder när han reser sig och lägger sig. Dock fortfarande glad och aktiv och springer och så, men ibland gör det nästan ont i en att se när han lägger sig och reser sig. Jag har tänkt slå veterinären en pling och fråga om det inte är ide att sätta vovven på Metacam (som jag råkar ha hemma) och vilken dos. Dock har jag missat telefontiden etc så det har inte blivit ringt än.

Idag har ju läget ändrats lite och nu vet jag varken ut eller in. Hunden har flera gånger idag gnäll/gnytt när han ligger i korgen och ska byta ställning. Så imorgon ska jag pricka telefontiden om så huset brinner.

Sen sitter jag och läser en gammal hundsport (nov 02 tror jag det var) och där finns en artikel om Metcam och Rimadyl. Och vad de kan göra med magen. Och jag ÄR ju medveten om att Metacam kan ge magtarmstörning, MEN det jag inser att jag INTE varit så medveten om är HUR allvarliga magtarmstörningar det kan ge (hunden kan förlora livhanken, blodiga diarrer och så vidare).

Och nu blev det problem här. Min herre har en VÄLDIGT känslig mage. Alltid haft. Dessutom har han sommaren 2004 haft ett anfall av riktigt otäck blodig diarre (nästan rent blod) som vi aldrig kom fram till någon orsak till (han låg på klinik och de bukröntgade, tog en massa blodprover, tog bakterieprov från avföringen etc utan att hitta någon förklaring). Det var inte självklart att han skulle klara livhanken men gjorde det (bevisligen).

Så, det känns ju inte som så 'lättlöst' med herrns ledproblem längre attd et 'bara' är att ge Metacam.

Han har dock fått Metacam tidigare. Dels efter kastraktionen och tandsaneringen i maj 04 fick han i fem dagar (den blodiga diarren kom i juni 04). Och sen fick han i två dagar i samband med multipla tandextraktioner nu i januari. Och han har ju överlevt det iaf, men det har ju varit KORT period (och nojalex HAR tänkt tanken att den blodiga diarren kanske på något långsökt sätt hängde ihop med metacambehandlingen en månad lite drygt innan?)

Så frågan är HUR vanligt är det med magbiverkningar egentligen?

Det börjar likna ett pest eller koleraval just nu..

Sv: Metacam och känsliga magar

Ser inte problemet som särskilt stort men låter som du måste ta risken!
Ev är metacam säkrare än rimadyl. står han på glucosamin? Det finns även ett glukosaminliknade preparat för injektion på hund.
PL

rimadyl är ju uppe i en classact lawsuit som lär bli intressant

jag håller med PL(vem håller INTE med en veterinär;)), jag funderar på om du kan prova glucosamin oralt eller adeqaun(på hundPL?) inan du tar till medel som kan s töra ut magen

reaumatikerförbundet har publicerat undersökningar på naturmedel som faktskt visade sig ha effekt på RA patienter..det var ett musseloljepreparat o ett nyponpreparat och så kom fårgan upp ang fiskolja(se upp med A-vitamininnehållet där!) och det kudne tydligen ocks hjälpa

kanske kan dte vara värtatt prova först?

Jag har ju en10 årig tjänstehund hund med carpaltunnelproblem samt viss aryggproblem och jag fixade bla orthoser till henne

behandlar ledproblem o muskleproblemen manuellt med värme,massage och stretching och dte har hjälpt mycket

i samband med ,om än liten,men ädnå,viktnedgång samt uppträning av musklerna med orthoser på så har jag nu en hund som är tokig som vanligt(är dne inet helknäpp på morgonen så mår dne inet bra) och ffa,klarar att gå utan orthoser utan att få ont och det -långa-stunder med häst.

simning skal jag börja med så fort som möjligt nu.

På mänskliga RA patienter har det ju visats ig att lätt motion minst 20 min/ dag under två månader gav samma smärtlindrand effekt som piller.

jag har haft min på mycket låg magnecyldos(enl vetrekommendation),oftast runt 100 gr / dag(kvällsdos) och det har hjälpt under uppträningen

med gamla hundar får man lindra där man kan

jag ärockså rädd för lever/magproblem,men tänkt kolla(under medicinerig långvarigt) blod var tredje månad samt att jag nu har veterinärkoll på alla djuren var tredje månad ca
Thina

Han står på valackens Flexijoint :devil: (Det finns till hund med, men same shit bara mer utspätt och dyrare) och det gav skillnad mot hur det är innan. Men tydligen räcker det inte. Och jag har ju sett ålderstecknen krypa på ett tag nu (sen i höstas) men det har varit inom gränsen för vad 'man kan stå ut med', dvs han har sett stel ut när han lagt sig och rest sig, men inte själv verkat berörd av det (och inte haft problem att lägga sig eller komma upp) och han springer fortfarande och busar etc. Däremot så står han numera på alla fyra och kissar, det behöver dock inte vara 'ont' det kan vara andra saker med (hänga ihop med kastreringen t ex).

Men nu verkar han själv vara besvärad av det soms agt, även om han fortfarande är pigg och glad ute så just det att han fått svårare att lägga sig/resa sig (även om det jmf med en schäfer med höftledproblem t ex är väääldigt smidigt för den här herrn) och just det att han gnyr (och han brukar inte vara så pipig).

Har tid hos vet på måndag dock får allmän genomkoll och genomklämning och diskussion om smärtstillande/antiinflammatoriskt att sätta in. Så får vi vad vet anser om riskerna.

Det jag är rädd för är ju att förlora honom i kraftiga magtarmbiverkningar av medicinen. Som jag uppfattat den innan så har magbiverkningarna mer varit att de kan få diarre och så sätter man ut medicinen och så är det bra, inte att de kan få sådana biverkningar och (inre) blödningar att man riskerar att förlora dem. Sen förlorar jag ju honom ganska snart om man inte får hjälp åt hans små leder i alla fall för såhär ska han ju inte behöva ha det.

Fiskolja/omge3 får han för päls sen ganska länga men det verkar inte ha någon effekt på lederna alls, men vad är de där andra preparaten för något (namn?) Thina?

T.Alsterfeldt skrev:
det var ett musseloljepreparat

Lyprinol? Har haft flera nöjda hundägare som gett det till sina hundar. Är dock DYRT!

T.Alsterfeldt skrev:
o ett nyponpreparat

Vad är det verksamma där? C-vit eller vad? Iså fall är det bara inflamationshämmande.

T.Alsterfeldt skrev:
och så kom fårgan upp ang fiskolja(se upp med A-vitamininnehållet där!)

Skilj på fiskolja och fiskleverolja!! Fiskolja är preparat med Omega-3, fiskleverolja (tran) är A- och D-vitamin.

hur mycket flexi får han..du kan ju öka på dosen bara...min gamla tik går på 2 dryga krm....lite stel är hon ju men stor skillnad mot förut...hon är ju trots allt 13,5 och att dom blir gamla kan man ju inte ändra på.....

Cartrophen är medel för hund som kan liknas vid adequan. Dock varnas att använda det på hundar som stått på NSAID eftersom det kan förvärra skador på magtarmkanalen!
Men som sagt jag skulle inte tveka särskilt länge att NSAID-behandla en gammal hund med såna problem o ser risken som liten.
PL

jaja,är man trött så är man

fiskleverolja och fiskolja är olika saker,men dte får manleta rätt på själv..nyponpulvret var så vitt jag förstod faktiskt inet C-vit verksamt,då är de väl frågan om tveksam effekt,utan det var någon anan betsåndsdel..mer info går tat få via reumatikerförbundet.

Dte brd eju i rimlighetens namn fgå att mildra biverkningarna från mag o tarmkanal gm att ge med mat,skydda slemhinnorna osv likande man gör på änniskor

jag hade inet helelr tvekat på NSAID,med tanke på att jag vet hur jävelusiskt ont ledvärk gör..
Icke mina hundar skall få ha ont på dte sättet..kan jag inet lindra utan medicin så får dte bli på medicin,ochde får betsämma själva om de tyckerd et funkatr

det värsta jag vet är övergödda,gamla hundar som knappt kan sitta pga smärtor

synd ibland att djur inte kan tala och attde inet skriker ofta

Thina

Svarar flera i samma tråd samt lite mer info..

Martha - han står på hög dos Flexi, får ungefär en tesked.

Peter - Jo, är alternativet att ta bort honom för att han ska slippa ha ont i lederna och prova NSAID så såklart. Men jag vill/e iaf veta mer om hur stor risken är och om det finns andra vägar att gå.

Sen - jag är INTE längre så säker på att ynkandet och gnällandet kommer från lederna! (Stelheten är ju därifrån, men där är en väldig avvägningsfråga om jag anser det tillräckligt 'stelt' för att vilja NSAIDbehandla). Iaf, ang gnällandet och gnyende. Jag gick ut från toa igår och råkade lätt knuffa till hunden. Som lät som jag försökt mörda honom. Jag råkade stöta till honom på halsen, och då började jag fundera. Jag HAR ju klämt och bänt och böjt och vridit på hans leder utan att få en enda smärtreaktion whatsoever, klämt på varenda muskel och inte ett pip etc. Men just eftersom han är stel när han reser sig och lägger sig ochd et där gnällandet bara kommit när han bytt sovställning så har jag ju antagit det var lederna.

MEN.. när jag började försöka komma på vad det var med min lilla knuff som fick honom att gny och gläfsa sådär så upptäckte jag att om jag håller mot med en hand på 'ytterbogen' (så han inte bara flyttar undan) och lägger en hand på sidan av nosen och försiktigt för nosen (och huvudet etc då) mot bogen så åt ena hållet är det aj, aj och gnäll, gny och gläfs. Åt andra hållet går det bra. Så det verkar som han gjort något där som ger smärtan när han ändrar ställning i korgen?

Det går förstås inte att ställa en diagnos så här men det första jag kommer att tänka på är ett halsdiskbråck.
PL

peter_lundin skrev:
Det går förstås inte att ställa en diagnos så här men det första jag kommer att tänka på är ett halsdiskbråck.
PL

Nej, självklart går det inte att diagnosticera 'via nätet'. Men du får gärna berätta mer vad halsdiskbråck är?

Vovven har vettid på måndag, så då får jag (föroppningsvis svar) men alltid bra att veta vad halsdiskbråck är, innebär (prognos etc), även om det inte skulle vara det nu på herrn här så vem vet vad man drabbas av i framtiden...

Min första hund fick diskbråck i nacken. Hon var så illa därann så hon kunde inte röra på huvudet utan att hon skrek rakt ut.

Hon var då 11år så det var inte mycket att göra... :cry:

Hoppas att jag inte skrämt upp dig, för det kanske är olika hur allvarligt det är.

Hoppas att det går bra med vovven på måndag. *håller tummarna*

Senast ändrad:

prinsessfeminist skrev:
Min första hund fick diskbråck i nacken. Hon var så illa därann så hon kunde inte röra på huvudet utan att hon skrek rakt ut.

Hon var då 11år så det var inte mycket att göra... :cry:

Hoppas att jag inte skrämt upp dig, för det kanske är olika hur allvarligt det är.

Hoppas att det går bra med vovven på måndag. *håller tummarna*

Du behöver inte vara orolig att du 'skrämde upp mig', även om det nu skulle vara ett halsdiskbråck min herre har så lär det i nuläget inte innbära någon fara för hans liv efter som det bara är i visst läge det bekymrar honom. MEN, om det nu skulle vara det han har så är jag en sådan person som vill veta hur illa det kan vara/bli i slutänden iaf. Så tack för ditt svar =)

peter_lundin skrev:
http://tommy.lundgren.com/jakt/veterinar/diskbrack.html
Det finns mkt mer om du söker på diskbråck hund.
PL

Sökte på diskbråck igår kväll men stod ju mest om ryggen. Och då sådana saker som att hunden skriker till/gnäller till om man lyfter den, den ska hoppa upp/ner från saker etc. Läste även länken du skickade, men det stämmer ju inte på min hund, han både hoppar och springer utan problem, därför jag tänkte om det var annorlunda med just halsen.

Men tack för länken ändå =)

Nu har gammelherrn varit hos veterinären. Fast om jag är *så* mycket klokare än vet jag inte riktigt ;)

Det första veterinären misstänkte var precis som P_L ett halsdiskbråck. Fast asymptomatiskt nog så är det bara ena sidan av halsen som han är stel och öm (men REJÄLT stel och öm). Diskuterades lite kring diskinflammation med men då han inte har eller har haft feber så.

I övrigt så har han extremt god ledrörlighet i framdelen men stela och ömma leder i bakdelen. Han reagerar också kraftigt i ryggen, nu har jag glömt exakt var (övergången mellan vilka kotor) men bak i länden strax bakom höftbensknölarna tror jag. Han är också öm och spänd i musklerna där.

Så, han KAN ha dubbla diskbråck 'light', ett i halsen och ett i ländryggen. Men han BEHÖVER inte ha det. Hemmavet har ingen röntgen på sin klinik men kan skriva remiss till djursjukhuset (där han råkar jobba deltid *s*) för röntgen, men efter att vi diskuterat det en stund så tyckte han att vi provar att sätta in smärtstillande och muskelavslappnade först och ser vad det ger. Enda nyttan han såg med röntgen just nu var för att utesluta diskinflammation, men eftersom hunden inte visar typiska symptom för det och inte har feber, så.

Så, han ska gå på Paraflex Comp i 14 dagar (sedan ska vi utvärdera och diskutera fortsatt medicinering och isf med vad). Om han inte är betydligt bättre om en vecka så kommer vi röntga, samma sak om han skulle bli sämre eller få feber, då är det röntgen pronto.

Pajar magen så blir det otrevligt :crazy: då måste vi nämligen ta en rejäl diskuterare om vad det finns, eller kanske snarare inte finns att göra för hunden..

Noterade förresten idag när jag stod och kikade kritiskt på herrn att han tappat rätt ordentligt med muskler i bakdelen..

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 273
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Vaknade imorse av ett helt hus fullt av hunddiarré. Mysigt värre *INTE* Städade upp det och försökte förklara för Bork att han inte...
Svar
15
· Visningar
8 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka