Mera lastproblem...

Lillsillen

Trådstartare
Det verkar finnas en del här inne som har kläm på detta med lastning, så jag provar:

Efter att ha tränat o tränat på egen hand, så anlitade jag ett antal "experter". De första 3 gick bet....och gav upp :(

Därefter tog jag 4 dar i veckan i 4 veckor och tränade på egen hand.
Visst, hon går in. Helst om jag skickar in henne, men även genom att jag går före. Problemet är att hon kastar sig ut i panik rätt vad det är. Och hon bara letar anledningar till att få kasta sig ut, någon rider förbi, hästen i hagen får en stöt av stängslet 20 m bort, katten jamar...osv...

Och efter varje gång hon slängt sig ut, så är vi tillbaka på 0.
Vill inte ens gå i närheten av släpet alltså. Träna vidare, bakslag, tillbaka på 0, träna vidare, bakslag, tillbaka på 0.
Så har jag hållt på i 4 veckor....Så nu har jag "expert" nr 4 + 5 till min hjälp. Och nu håller jag emot när hon slänger sig, och då börjar det hända grejer!!

hon har rest sig o tappat balansen o ramlat på sida, hon har rest sig för högt och slagit över på rygg, hon har provat att hänga sig fast på bommen inne i släpet, hon har försökt klättra upp på taket utifrån, hon har lagt sig ner när hon inte kommit undan tryck i grimman...vilka mera dumheter finns det?? Har hon klarat av alla?

Kan tillägga att det inte existerar ett enda ont ord, inte en ond blick och inga hårda tag alls i övrigt. Bara en himla massa tålamod och beröm.

När hon väl går in kan hon stå kvar så pass länge (2-15 minuter) att jag hinner stänga bakom henne, utan något som helst stress.
MEN, det verkliga problemet är egentligen när vi väl har åkt, och kommer fram o hästen ska ur!! Så fort hon hör att vi öppnar bildörrarna blir det highlife där inne.

SÅ med andra ord, jag kan lasta henne själv, jag kan åka med henne men när hon ska ut så slår hon sönder hela sig själv och även släpet.

Vad har ni för teorier om denna häst??

Sv: Mera lastproblem...

kanske inte den lättaste lösningen, men har du provat frontutlast? kanske, om du lyckas få tag på ett sånt släp, låna det ett tag tills hon lär sig att man kan gå ut där framme också och sen börja variera?
Hur blir hon om hon har mat? alltså om man kanske provade att (när väl framme) öppna lilla luckan, ge mat, låta henne äta tills hon är lugn och sen öppna lämmen, mat igen eller nåt liknande schema?nä äsch.. jag vet faktiskt inte, har aldrig råkat ut för liknande situaton så mest lite spånande detta ;)

Hade en häst för många år sedan som var precis lika dan. Vi gjorde problemet större genom att "mata på" hans tendenser att slänga sig ut, dvs vi kastade oss ur bilen så fort vi stannat och började fälla ner luckan osv. Han sprängde snören och kedjor och slog närapå kullerbyttor ut ur transporten, det var INGET kul.

det var på den tiden då det inte var så vanligt med bom bak, så vi hade bara vanlig kedja. Tillslut fick pappa nog och fixade en metall bom. det tog en gång, som hästen kände att det inte gav när han tryckte bakåt. efter det var det aldrig några problem. det låter som din häst dock har ärlig panik och inte rättar sig pga en bom bak... så jag är nog ingen bra person att hjälpa dig med mitt exempel, ville dock ge dig en "sympati" historia och att jag vet hur hemskt det är med häst som kastar sig ut....

Fronturlastning är inget alternativ, då jag vet att hon kommer att hitta nya vägar att trassla på. Dessutom har hon åkt mycket i detta släp tidigare så jag vet att hon "kan". Att låna ett sådant släp kan dessutom bli VÄLDIGT dyrt, då vi i nuläget får reparera lite här o där efter hennes attacker. Möjligtvis kan jag köpa ett sådant SEN, när hon lärt sig att åka. Det räcker med att hon saboterar det jag har nu......

Mat/mutor intresserar inte ett dugg!

VIsst, känner igen mig!! Det blev ju jättebråttom där ett tag att få ut henne INNAN hon blev galen....Å mycket riktigt har jag kedja bakom, som bara flög i luften. Så gubben fixade en bom så vi hade både och, men den krökte hon rejält och kom under.
"Vanliga" hästar funkar det normalt på om de får känna på att de inte kan ta sig ut, men tyvärr inte på denna tror jag. Det är nog DET som blivit ett problem, att jag försökt TVINGA henne kvar....Att jag dessutom haft en del orutinerade medhjälpare har hjälpt till att skapa en stresssituation när hon då skulle tas ur :(

Hästen har ju tydligt visat att hon inte accepterar något tvång, eftersom hon då väljer att skada sig själv hellre än att ge med sig. Så jag måste hitta nån väg jag kan lirka med henne och därmed acceptera att stå kvar inne trots att något rör sig utanför.

I nuläget kan jag alltså skicka in henne och stänga luckan. Om jag försöker hänga på bommen/kedjan så flyger hon all världens väg, men luckan accepterar hon.
Hon står då lös under tiden jag stänger BÅDA luckor bak. (försöker förståss gärna vända sig, vilket hon också gjorde när hon fick prova att åka brett)

Om jag EJ stänger den övre luckan i bak, så flippar hon totalt när jag försöker binda henne. Om det är helstängt i bak är det inga problem att binda.

Samma sak vid urlasningen, om jag INTE tar loss henne innan den övre luckan öppnas, så flippar hon omedelbart. Men tar jag loss henne så invänar hon ljudet av att den andra luckan ska öppnas, och sen flyger hon ut som skjuten ur en kanon innan den stora luckan ens nuddat marken....

Har som sagt låtit henne åka brett, men då fick hon allt för mycket plats o därmed mera kraft att bete sig som en galning. Hon åker dock väldigt lugnt o fint, inte varken svettig eller stressad när vi kommer fram (förutom stresset som blir vid urlastningen). Å så fort hon väl kommer ut så är hon hur cool som helst...

Jag har vridit o vänt på allt och alla teorier när det gäller denna häst, som jag nu inte åkt "lugnt" med på 5-6 år.....men å andra sidan har jag bara transporterat ett 10-tal gånger under denna tid just på grund av att hon beter sig som hon gör. Men jag hittar inget svar.....ALLA seriösa tips emottages tacksamt.

Vad är det för människor du bett om hjälp? Är det erkänt duktiga tränare som kan visa goda referenser eller är det "grannens kusin"? Jag har så fina erfarenheter av westernryttare som är duktiga på horsemanship, så jag skulle ju rekommendera en erkänt duktig tränare som har LÅNG erfarenhet av problemhästar och då speciellt lastning. Var beredd på att det kommer ta tid och att grundproblemet kanske inte finns just i lastningen. Ofta ligger mer bakom och det går att jobba med andra, banala saker kan tyckas, men som kan ha betydelse för lastningssituationen. Jag tror också som du att en lucka fram inte löser några problem eftersom hennes vilja att komma ut fortfarande finns kvar. Det blir ju bara en enklare och snabbare väg ut för henne. Ju mer fångad hon känner sig dessutom, desto mer stressad kommer hon också att bli, så att tvinga henne kvar gör nog saken värre. Det verkar ju som att hon bara står och bidar sin tid i transporten och är mycket väl medveten om när hon kan börja härja för att få komma ut. Visar hon någon klaustrofobi i andra situationer? Andra trånga utrymmen om du ber henne stanna kvar? Kan du ordna sådana utrymmen eller liknande och träna där under kontrollerade former? Imitera transportsitautionen så långt du kan och ta ett moment i taget, gå in, stanna kvar några sekunder, något bakom rumpan, backa därifrån osv. Kan du ställa transporten i hagen och ge henne hö och kraftfoder i den så att hon själv kan välja om och när hon vill gå ut? Om ett moment inte fungerar, bryt ned det momentet i flera små delar och ta en del i taget tills allt kan kombineras. Var uppmärksam på minsta lilla öronvink som tyder på att hon inte är med på noterna och vila i det momentet innan du går vidare. Undvik stress och press och var lite finurlig!

"Vad är det för människor du bett om hjälp? Är det erkänt duktiga tränare som kan visa goda referenser eller är det "grannens kusin"? "

De jag anlitat är folk som jag vet har hjälpt många med last-problem-hästar med mycket gott resultat. De 3 första var western/horsemanship-människor. Och av de 2 som kommer ut nu är den ene djurpedagog, etolog (studerat djurbeteenden i över 20 år) och även utbildad i John Lyons (heter han så?) metod och den andre professionell galopptränare, båda med lång erfarenhet av hästar.

Dock finns det inte många som tar sig an just detta problem, har jag märkt efter en rundringning till alla tänkbara i området som jag kan komma på.

De flesta har ju problem med att få IN sina hästar, och det är just DET som de flesta av dessa "experter" är duktiga på. Har även försökt lämna bort henne, men då jag inte har släp med utifrån utlösbar bom, så har jag blivit nekad. Dessutom är hon lite speciell, då hon gärna kryper under/hoppar över elstängsel om hon vill hänga på nånstans, Kan nämna att när jag skulle löshoppa denna häst för första gången, byggde jag små pluttiga 50 cm hinder för att inte skrämma henne för höjden. Medans fick hon vara lös på ridvolten. Döm om min förvåning när hon tog järngrinden på 140 cm och försvann då grannen red förbi......utan det minsta oro eller gnäggning när hon försvann runt "hörnet" tog hon en oerhört välplanerad väg och med en perfekt lugn balanserad galopp o bara gled över o hängde på....
Och de gånger vi varit borta (klinik eller sadelutprovning mm) så klättrar hon över boxen (försöker även om det är galler upp i tak) om jag inte står strax utanför. Går jag en bit bort så försöker hon ta sig över å följa med....så det är lite besvärligt att lämna i väg henne.

"Visar hon någon klaustrofobi i andra situationer? Andra trånga utrymmen om du ber henne stanna kvar?"

Nej, inte i andra trånga utrymmen, hon går ju dit jag ber henne (även in i släpet!) det enda är att hon försöker sig på att klättra ut ur boxen o dylikt när jag lämnar henne och vi är borta. Inte hemma dock, så detta är lite svårt att träna på.

"Kan du ställa transporten i hagen och ge henne hö och kraftfoder i den så att hon själv kan välja om och när hon vill gå ut? "

Har provat med att luncha henne i släpet, men då stod hon inne i det i 30 minuter utan visa det minsta intresse för maten. Inte ett strå gick i, så hon valde att vara utan lunch....har dock inte ställt in släpet i hagen, då jag inte törs ha det så hon kan gå in när bilen ej är påkopplad. Med tanke på det liv hon för, så vickar väl hela släpet...Dessutom har jag så mycket stora stenar o gegga i hagen så det går inget bra.

"Undvik stress och press och var lite finurlig!" Joooooodåååå.....försökte hitta nåt lager med tålamod på Ica, men det fanns inget....dock har mina "nya" experter ett enormt lager med just detta. Å det smittar ju, så det är lugnt!!

Gemensamt för alla "experter" är att de är överens om att det är en oerhört smart häst som tänker väldigt mycket och därmed hittar nya vägar hela tiden för att slippa undan. De diggar henne skarpt och är imponerad över intelligensen (jag är dock måttligt impad i nuläget!!) Men jag stöder deras terori helt o fullt!

Senast ändrad:

Vi har en ponny som står snällt och trevligt när han väl bestämt sig för att kliva på transporten (han är envis som en röd gris). Att sätta fast bommen och stänga är inga problem. Men redan innan han kom till oss så hade han hiskeligt bråttom att backa ut. Det går, men är man på tävling så man skämmas eftersom han dundrar ut i 180 knutar. Vi har dock fronturlastning på vår transport, så vi tänkte att vi provar det...Det fungerar utmärkt. Han står lugnt och stilla och väntar tills någon leder av honom, ingen hysteri alls.

Att lasta ur fram kanske kan vara värt att prova iaf?

usch jag är så glad att min häst är lättlastad. Men till ditt problem, jag är ingen NH-expert, men har ett tips. Din häst verkar tro att så fort bilen stannar och bildörrarna öppnas är det dags att få komma ur transporten.

Kanske du ska pröva att stanna, öppna bildörrarna, stänga och åka vidare och sen hålla på så tills hon lugnar sig. eller iallfall ett par gånger innan ni verkligen lastar av. Eller blir hon så vild att det inte går att köra sen? Tycker det låter som en häst med allvarliga fobier för transporten.

Vi har börjat med att öppna/stänga bildörrarna när hon står inne, men luckan bak fortfarande är öppen. Och visst ser hon detta som en signal att sticka ut!!
Jobbar vidare på detta, så tack för bra tips som lätt glöms bort mitt i all kaos.

Så absolut forsätter vi att öppna/stänga när vi åkt lite...men vi har inte kommit så långt ännu. Hittills har vi bara åkt några meter fram o bak på gården och då när vi skulle lasta ur fick vi upp henne på bommen nästan direkt :(

En annan sak...när jag nu skickar in henne själv så stannar ju änden på grimskafter kvar utanför, alltså i min hand där jag står...men när vi väl stänger luckan så drar jag ju fram detta och byter till transportgrimskaftet. Så när hon sen ska ut så och hon börjar backa så tror jag att hon är rädd för att vara fast, och därmed tror jag att grimskaftet stressar henne då det löper med henne ut.

Hur kan jag träna henne på detta, när jag inte kan komma fram till henne utan att stänga båda luckorna innan man kan gå in till henne framifrån?? Om jag går in brevid henne när hon står inne, och lägger fram grimskaftet, så följer hon med mig ut igen sen när jag går ut........vet, hon måste kunna stå då med, men vi har ju inte kommit dit än!! Tips??

Kan jag låta grimskaftet ligga kvar som det ligger när hon gått in, utan att dra fram det?? Problemet då blir ju dock att det inte finns något att hålla emot med när hon börjar kasta sig....

Senast ändrad:

Detta med grimskaftet:

Vad gör hon om du har möjlighet att lasta ur henne hemma i någon inhängnad så att du kan låta henne gå ut utan grimskaft? Eller är det en omöjlighet med tanke på hur hon är?

Tänkte om hon får gå ut utan något så kanske hon fattar att hon inte sitter fast och då kan slappna av när det gäller den biten.

Intelligenta hästar är roligt, utom när de inte vill som du vill och du SER hur de funderar hur det ska slippa...

Jag känner igen symptomen. Jag har en valack som varit likadan. In går hyfsat men sen kastar han sig ut. (Mitt grimmkonto har blivit stort) När jag stannat släpet så öppnar jag dörren fram, går in och kopplade lös grimskaften, sen kopplade jag longerlinan i grimman som jag sedan snurrade ett varv runt frambommen bara för att orka hålla. Allt under godisgivning, lugnt prat och smek. Sen började min sambo att öppna bak och fälla ner rampen. Jag höll stadigt grepp inne. Sen när han öppnade bakbommen så fick jag försöka att hålla hästen och sambon kunde ibland peta med spöt bak om han började tänka bakåt. Sen gav jag kommandot "backa" innan han började backa själv och släppte efter på longerlinan. En ofantlig skillnad med tanke att för ett år sedan kastade han sig ut så han slog i nacken i transporttaket och missade oftast rampen på bredden och föll ner.
Jag vet många som kastar sig ut när ägaren försöker krypa under frambommen för att hinna med, men oftast stressar det mera, eftersom att hästen vill gå undan för tryck. Min andra häst går numera släpet om jag tar samma sida av mellan väggen, och att hon får kliva in först (hon törs inte gå på om valacken står där först, eftersom att han är högre i rang)
Lycka till!! Tålamod lönar sig!

"Vad gör hon om du har möjlighet att lasta ur henne hemma i någon inhängnad så att du kan låta henne gå ut utan grimskaft? Eller är det en omöjlighet med tanke på hur hon är?"

Ja, så länge vi inte stänger luckan så kan jag testa att ta av henne grimskaftet innan jag skickar in henne. Men har jag väl stängt så vette tusan om jag törs.....då har man ju totalt noll koll.....

Har dock låtit henne kasta sig utan något som helst motstånd i longerlina när vi har åkt, men hon fattar ändå inte att hon inte sitter fast! Hon är utanför släpet innan luckan hinner nudda mark, så blinkersglas OCH glödlampor far all världens väg....

När jag stannat släpet så öppnar jag dörren fram, går in och kopplade lös grimskaften, sen kopplade jag longerlinan i grimman som jag sedan snurrade ett varv runt frambommen bara för att orka hålla. Allt under godisgivning, lugnt prat och smek. Sen började min sambo att öppna bak och fälla ner rampen. Jag höll stadigt grepp inne. Sen när han öppnade bakbommen så fick jag försöka att hålla hästen och sambon kunde ibland peta med spöt bak om han började tänka bakåt.

Mmm.. som jag skrev tidigare så är hon alls inte mutbar, varken med godis eller Klapp o kel....går inte för hon far som en tok eftersom hon BÖRJAR tänka bakåt så snart släpet slutar rulla....finns inte en chans att ens hinna tänka på att krypa under bommen eftersom hon redan är ute för länge sedan då,,,,,,(det funkade dock på den andra hästen jag har, men hon försökte slänga sig bakåt EN gång och när hon märkte att det inte gick så gav hon upp)

Att linda henne runt bommen har vi gjort, och då spränger hon sönder rubbet och hoppar upp på bommen....och som jag också nämnt så funkar inte tvång på denna häst....

Detta är ingen "vanlig" tjurskallig häst som inte vill åka transport...så jag behöver mycket seriösa tips. Vi har ju försökt träna på alla möjliga o omöjliga sätt under en väldigt lång tid nu....

Senast ändrad:

Har du någon möjlighet att låna ett släp där hon kan åka baklänges, eller på annat sätt fixa så hon kan åka baklänges? Dvs lastas ut framåt, men på 'vanliga' rampen? Dvs inte fronturlast?

Så du kan bryta den onda cirkeln?

Och vad händer om du lastar, stänger, väntar, öppnar och lastar ut? Utan att åka?

Jag har haft en som haft pippi på att kasta sig ut paniskt, men inte riktigt i din kaliber, då det med honom fungerade med en STADIG bom bak samt grimskaft runt bommen. Han har tack och lov ALDRIG haft tendenser att gå över bommen fram, men har nog testat allt annat innan jag fick bukt med det.

Det verkar vara oerhört komplicerat med henne! Inte bara lastningen heller. Mycket vilja över huvudtaget!! Jag förstår vad du menar med att de flesta är duktiga på att få IN hästen. En vän till mig har ungefär samma problem och skall nu framöver få hjälp av en tjej så jag är spänd på hur det går! Första gången är i morgon. Jag kan rapportera lite om du vill! Nu är ju inte denna häst riktigt lika extrem som din, men problemställningen är densamma.

Jag har väll inga bra råd, utan jag fick mer en reaktion över vilket problem du har med din häst!
Börjar inte ditt tålamod tryta lite.... *ler*

Har sjävla en häst som kastade sig ut innan lämen var halvägs ner när hon var unghäst. Varför vet vi inte, men en dag bara hon slutade med det...

En annan unghäst jag har nu, som vi har fått öva lastning med (var mkt svårlastad innan jag komm på ett knep..), hon ville gå ut när hon själva kände för det. Obsavera dock att detta var en väldigt lugn häst som vista mkt väl vad hon sysslade med...
Jag lärde/lär henne komando. Ordet backa och ett litet pet på bogen betyder att hon får lov att gå bak/ut från transporten.
Ordet nej betyder just, "nej du får inte backa"!
Damen i fråga hade väldigt lite tålamod att bara stå i en transport, så jag lastade hene och lät hon sedan stå i transporten och äta hö. Nåja hon åt inte så mkt hö utan titade mäst omkring och bankade otåligt i transporten, dock var tarnsporten på gårdsplanen och jag i stallet, så jag kunde se henne (hon kunde inte se mig), och i fall hon skulle bli för vild så var jag närma till hands.

Om din häst går över bommen så finns det gjerjer man kan köpa som hindrar hästen från att kunna gå över bommen.

Tvång i den form som kan göra en häst hysteriskt ska du hålla dig undan i från, för som du själva säger så funkar det inte. Viss tvång finns ju alltid med i bilden, men det är skillnad på tvång och tvång (det var ett litet snack om detta i en tråd för ett tag sedan..)

Är din häst hysterisk när hon kastar sig ut, eller är hon cool i huvudet??
hur var hon om ni bara lastar in och ut henne påp gården, utan att köra någon stans, får hon bråttom ut då med när hon ser att dörren öppnas där bak?
Jag vill bar att du kanske ska börja studera "när, var, hur"! När hon börjar bli jobbig, varför hon blir jobbig. Kanske, kanske kan du komma fram till en lösning varför hon gör som hon gör?!

Jag tycket att det var en smart ide att försöka pröva att lasta hon i en transport som man åker baklänges i!

Förstår att dina ider börjar tryta, men ge inte upp! Du har tålamod, och ge dig bara farao på att du ska vara mer envis och smart än vad din häst är. Så ska du se att det till sist löser sig.
Fast jag vet, det känns inte kul när man försöker allt och inget ger resultat, och i just det ögonblicket så hotar man i bland sin häst att de får bli käk i stället.
Inte för att det hjälper, för när irritationen går över så är käk det sista ens älskade vän ska bli.

Jag hoppas innerligt att du lyckas lösa din häst problem!
Ett litet råd på vägen, var inte rädd att prova det du tycker låter vettigt, var inte rädd för att ev. få hjälp av kuniga människor som kan "problem hästar", det finns kanske någon där ute som kan hjälpa dig. Eller så löser du det tids nog själva.

Skriv gärna om hur det går!

Hittills har vi bara åkt några meter fram o bak på gården

Jag har inte läst alla inlägg och det är möjligt jag har missförstått något. Men här ser jag en liten miss.
Har ni provat att åka länge, jag menar riktigt länge? Flera timmar?
Jag vet att det är urlastningen som är "problemet" (eller symptomet), men kanske hästens fobi sitter längre in och det i själva verket är själva transporten hon får panik över.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 364
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar