mer "vad är det här"

tanten

Trådstartare
Jag har överallt i min trädgård något som jag aldrig sett tidigare.

Det är en marktäckare. En krypande väst med klargula vackra blommor. en besökare sa att den var släkt mede praktlysing och blommorna är likadana så det stämmer nog. Den växer i gräsmattan, i rabatter och försöker invadera trädgårdslandet. Verkar med andra ord inte vara så kräsen med jordmånen.

Jag har inga bekymmer med den eftersom den inte dominerar och verkligen kryper utmed marken. Plus att den faktiskt - trots att jag i stort sett avskyr gula blommor - är ganska vacker där den blommar.
Men jag vill ha ett namn på min marktäckare.

Bild kommer sen. Nu är det mörkt. Kom på nyss att jag skulle fråga här :)

Sv: mer "vad är det här"

Penningblad? Det är också en lysing.

Jag tänker mig också omedelbums att det måste vara penningblad.

Jaaa! Strålande!! Ni har alldeles rätt.

Jag har den verkligen ÖVERALLT. Men den ställer ju inte till något och är lätt att riva bort där den inte ska vara.

Ganska fint med alla gula blommor i gräsmattan. Den är ju så låg att gräsklipparen inte rör den.

Tack! :bow:

Kör min fråga i den här tråden också istället för att skapa en ny. Någon som har koll på dessa? (bilder från början av juli)

Mindre träd/buske lite luden stam. Hittade tyvärr ingen bild på hela trädet.
9464974497_709675ef95_b.jpg
9467754520_80720b6d11_b.jpg

Buske
9467756644_3ebc7d190c_b.jpg
9464977193_ce6e1a58f8_b.jpg

Nu när jag googlade på spireror så ser den andra ut att vara en plymspirea.

Det övre ser ut att vara en rönnsumak, det andra är definitivt en plymspirea.

Tack, jag ska kolla hur dom ser ut nu i helgen och jämföra.

Efter första året i nyköpta sommarstugan har vi kommit fram till att de som planerade trädgården hade koll iaf, blomningarna är utspridda över hela säsongen så det alltid är något utmärker sig lite extra!

Lite kuriosa om penningblad: jag hade den i min förra trädgård, i gräset, i stenslänten, under hallonbuskarna. Kände igen den, men visste inte från var. Tills jag insåg att det var samma växt som jag haft i akvariet i många år! Den säljs som akvarieväxt och funkar fint i dammar också. I vatten får den ett lite annorlunda växtsätt. Tror aldrig den blommar där dock.

Lite kuriosa om penningblad: jag hade den i min förra trädgård, i gräset, i stenslänten, under hallonbuskarna. Kände igen den, men visste inte från var. Tills jag insåg att det var samma växt som jag haft i akvariet i många år! Den säljs som akvarieväxt och funkar fint i dammar också. I vatten får den ett lite annorlunda växtsätt. Tror aldrig den blommar där dock.

Häftigt!

Då borde jag kunna plantera den ner mot bäcken och vattenfallet!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix