Mer ryggmuskler!

M

M9s3

Hej :) Jag undrar om de finns några bra övningar för att hästen ska få lite bättre ryggmuskler:)
Klättrar redan (upp på ett berg, så de e en bit;) ) 1ggr i veckan, å sen så i dressyren så jobbar han igenom ryggen vissa stunder (ibland..) men han orkar liksom inte någon längre stund..:( nån som har nån bra övning för detta?
Kanske ska berätta att de e en kallis travare...:)
Tacksam för svar!

Sv: Mer ryggmuskler!

Hej!
Stutsserier!
Hoppa flera men låga stuts under ryttare eller löshoppning brukar vara både roligt och effektivt för att bättra på smidighet, ryggverksamhet och styrka. Lycka till!

Glöm inte kolla foderstaten så att den innehåller tillräckligt med protein för att bygga muskler. Tips på övningar: cavalletti, tömkörning, skolor. Lycka till ;)

cavaletti med varannan bom på backen och varannan upphöjd ca 20 cm.
Studsserier med 3-4 hinder
Fortsätta med dressyrträningen så orkar han mer och mer

Tackar så mkt för svaren! :bow: :D det kan ju ligga nått i fodret, just nu så går han på fri tillgång på hö, 1l betfor på kvällen och 0,25kg korn på kvällen.

Utöver det som folk redan skrivit: longering med chambon.

Dessutom tror jag inte hans foderstat tillgodoser proteinbehovet.
Om man vill bygga muskler behöver hästen mer foder (eller ja, en mer proteinrik foderstat rättare sagt) än bara för att hålla ett fint hull.

Sen är jag nyfiken på hur många gånger i veckan han arbetar.
För att en häst ska bygga upp sig behöver den mkt vila.

Och - om du inte redan gör så - se till att din häst får utfodring och vatten i lågt läge. Ju högre upp vatten och foder sitter desto mindre stimuleras hästen till en låg och naturlig form.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 784
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar