Mer protein?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare FidoDog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 885
F

FidoDog

Ok här är problemet:

3-åring quartersto (ca 430 kg) som har fallit ur. Hon har vilat ca 3 mån pga skada och är under ingångsättning. Tappat mycket muskler och revbenen börjar lite synas under den tjocka vinterpälsen.

Höet är analyserat (8,1 MJ och 52 smrp) och hon äter 10-11 kg om dagen. Dock så är det alltid kvar lite hö på morgonen så jag vet inte om det är lönt att öka högivan om hon inte äter upp det. Hon får även lite kraftfoder (typ 2 dl) för att mineralerna (tokosel 1 ggr/vecka) ska ätas upp. Jag vill inte gärna behöva ge henne en stor kraftfodermängd då jag anser att hästar mår bäst på grovfoder :angel:

Frågan är om det är mer protein som hon behöver eller bara mer med samma kvot? Förstår ni vad jag menar? Lucernhack vet jag att hon äter (hon vägrar äta pelleterad mat) så det hade jag nog kunnat få i henne 1 kg eller 2. Bör jag ge henne extra E-vitamin för att hjälpa henne att bygga muskler eller räcker det med vad som finns i Tokosel?

Tacksam för hjälp :bow:

/FidoDog

Sv: Mer protein?!

Får du i henne lucernhack skulle iaf jag tuta och köra. Som det är nu får hon i sig ca 85 Mj och 550 g smrp ungefär. Det borde hon väl eg klara sig på men det är ju så individuellt. Kvoten ligger kring 6,5 vilket också är jättebra, så du måste ju inte höja kvoten för den sakens skull. Ska hon bygga på sig nu kan det ju vara lönt att ge mer protein.

Eftersom hon inte verkar äta mer hö tjänar du nog på att ge en till fodersort, då brukar de bli lite mer intresserade, så lucernhack är nog jättebra.

Tokosel innehåller ju redan en del e-vitamin som du sa, och ett bra hö likaså, så jag tror inte att det behövs mer tillskott av det. E-vitamin är fettlösligt så man ska vara lite försiktig med hur mkt man ger.

Hon borde ju inte tappa så mycket med tanke på att höet har så bra värden i år men det är väl bara att trycka i henne lucern. Jag var själv inne på det men behövde bolla idén med någon lite mer foderkunnig!

Tack för hjälpen :bow:

/FidoDog

Dettar en unghäst o behöver därmed en högre kvot

Räknar man verkligen en häst född 04 fortfarande som unghäst ur fodringssynpunkt? Alltså att den kräver en högre kvot än vuxna hästar? Hmm, ja man lär väl sig något nytt varje dag :idea:

/FidoDog

Räknar man verkligen en häst född 04 fortfarande som unghäst ur fodringssynpunkt?

Nej det gör man inte, enligt böckerna... Kvoten ska enligt tabeller vara högre bara fram till 18:e månaden. Men det kan ju finnas individuella skillnader och t o m vissa vuxna hästar kräver ju högre kvot än genomsnittet - ibland mycket högre!

Nej det gör man inte, enligt böckerna... Kvoten ska enligt tabeller vara högre bara fram till 18:e månaden. Men det kan ju finnas individuella skillnader och t o m vissa vuxna hästar kräver ju högre kvot än genomsnittet - ibland mycket högre!

Aha, det låter med logiskt! Tänk så mycket enklare det hade varit om alla hästar var tabellhästar :smirk:

/FidoDog

QH's brukar behöva mer protein än många andra raser. Din lär växa på bredden till ca 5. Ge du lucernhack.

P Döben

QH's brukar behöva mer protein än många andra raser. Din lär växa på bredden till ca 5. Ge du lucernhack.

P Döben

Intressant! Jag har alltid hört att QH kräver mer MAT än andra hästraser. Att man kan minst jämnställa QH som fullblod när det gäller foderstatsuträkning. Men att dom rent generellt bara skulle kräva mer protein och inte mer energi är nytt för mig...

/FidoDog

Men att dom rent generellt bara skulle kräva mer protein och inte mer energi är nytt för mig...

Fast PalteDoben kanske inte menade så heller utan att de kräver en högre KVOT smbrp/MJ än många andra raser
och det kan ju samtidigt innebära att de också behöver högre energiintag. Det har ju inte samband - kvoten och hur högt energibehov de har. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 237
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 480
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka