Mer om en betäckande valack

L

liljekonvaljen

Vi har en valack som rider på bara vissa ston i vår flock. Jag vill sära mitt sto från honom, då han är väldigt kär i henne, nu när de ska ut i sommarhagarna. Men mitt problem är att ägaren till val. tycker det bara är trams och det dummaste hon hört på länge.
Men så resonerar inte jag - en gång är en gång för mycket!

Jag vet inte hur jag ska nå henne utan att det ska behöva bli "krig".

Det är annars ett jättefint gäng i stallet och vi har fungerat bra tillsammans.
De andra stoägarna tycker det inte är så farligt. Jag känner att jag kan inte "strida" för de stona när ägarna inte bryr sig -vilket jag inte förstår alls.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men ville skriva av mig lite.

Kanske att det är ofattbart att förneka något som alla andra i stallet har sett
och påstå att det inte har hänt? Att det inte är så farligt?

Sv: Mer om en betäckande valack

Har ni inte veterinär ut att vaccinera ibland eller i annat ärende? Du kan ju då slänga ut en fråga vad hon tycker om betäckande valacker i syfte att få dina stallkompisar att vakna.

Det kan sluta i skador och lyssnar de inte så hade jag nog flyttat på mitt sto.

I den situationen hade jag som första steg "överklagat" på ett tydligt och sakligt, men bestämt sätt. Kanske inser stallägaren först i efterhand vad du sagt, att det blev lite av en prestigesak eller en ovan situation som första reaktion.

Som andra åtgärd om det första inte funkar hade jag tyvärr letat mig runt efter en ny stallplats snarast. (Vilket jag själv också gjorde i en liknande situation, fast inte direkt pga stallägaren utan tillgången till sommarhagar, men då löste det sig lyckligtvis ändå.)

Det intressanta är att jag har visat den tråden för en av stoägarna men eftersom hon aldrig har sett honom rida på sitt sto, så är det nog ingen fara menar hon... Och jag har verkligen haft "operation Skaderisker" för henne.

Valackens ägare förnekar som sagt hans intresse för stona....

Det är inte stallägarens valack. Han har inget med oss att göra då vi hyr stallet och hagarna av honom.

Jag hoppas verkligen att de andra går med på att dela sommarhagarna så mitt sto inte ska behöva gå med valacken!
Annars blir det att leta annan stallplats.

Kan du inte hitta ett annat bete? och sen kanske lyckas få någon med dig sen att ha sin häst med din utan vallacken? Om inte så skulle jag iaf leta efter ett annat bete och sen låta min häst gå själv bara för att visa att du menar allvar. Och skulle det bli krig ja då kan man flytta och flytta då till ett stall där du frågar om vad som gäller där om ett liknande problem uppstår..

Herregud säger jag bara ska det behöva skrivas i hyresavtalen att betäckande/storidande vallacker ej ska gå med ston...?

Jag har äntligen fått svar!! Mitt sto ska få gå med två andra ston i sommar!
Jag är så glad nu så det är inte sant!!

Men jag kan inte för mitt liv förstå de andra stoägarna.
Men, det får stå för dem, bara mitt sto slipper valacken.

Jag fick iaf som jag ville :)

Det jag menade med att du skulle prata med stallägaren är för att det bör vara denne som har sista ordet om hur hagarna ska fördelas.

Skönt att det löste sig! :)

Min häst går i en blandflock(valfritt från alla inblandade då det finns fler hagar).
Det betäcks flititgt i hagen när stona brunstar men det är ingen som bryr sig... Det är väl trevligt typ, är reaktionen. av ren okunskap antar jag?

Så skönt att det löste sig!

Valackens ägare borde ju verkligen vara mer orolig, jag har sett betäckande hästar (valacker, ston, hingstar) som blivit rejält söndersparkade av detta beteende. En som fått ett krossat bakknä, en annan fraktur i bakbenet. Det hade jag aldrig riskerat som hästägare!

Sv: Mer om en betäckande valack +munkpeppar på sto

Hej igen i sommarvärmen!

Appropå stallägaren, så tycker han att jag är löjlig som vill ha separata hagar.. Han säger sig känna en distrikta som säger att jag är fånig :grin:

Men men, de går som sagt i separata hagar nu i sommar.
Men nu så har en stoägare och valackägaren börjat "operera" inför vinterhagen (som för övrigt redan är delad, men eftersom jag har tre hästar som går tillsammans och det är 6 i den andra, så får jag den minsta hagen.) De tycker då att mitt stora sto ska gå med de andra så hon för större utrymme att leka på osv..

Så grejen är att de vill att jag ska ge henne Munkpeppar, så hennes brunst minskar - eller avtar helt(?) och därför inte "lockar" valacken att klättra.
De vill att vi ska släppa ihop för att testa och se om det funkar.
(Valackägaren vill absolut inte testa MP)

Jag vet faktiskt inte hur jag ska ställa mig till det, har ingen erfarenhet av Munkpeppar.(men provar gärna MP om det skulle fungera.)

Så jag vänder mig till er i denna hetta, att hjälpa mig att knäcka denna nöt :)

Tror ni att Munkpeppar kommer att ge den effekten de vill ha? Att mitt sto inte lockar valacken att klättra?

Tack alla, som tar er tid :bow:

Herregud, jag förstår mig inte på folk. Det är valacken som klättrar som är problemet, inte ditt sto!
Är det ngn som skall prova munkpeppar så är det VALACKEN. säg det till dina kreativa hästvänner och valackägaren.

Jösses. Vad är problemet att ha delade hagar? Jag förstår mig inte på det här med blandflockar som helt klart inte funkar, varför insistera när man har valacker som betäcker? Gör de det ska de INTE gå i blandflock, så enkelt är det.

Men ibland undrar jag hur folk tänker? En betäckande valack ska inte gå med ston, punkt! Det är inte överreagerande från dig att vara rädd om ditt sto.. Jag skulle aldrig gå med på att mitt sto gick med en sådan, lika lite som jag skulle låta en bet. valack rida på andras ston.. :mad: Jag betalar för service i mitt stall, däribland räknas att de respekterar normala krav ang. hagarna..

Min vän hade en valack som inte betäckte alls, förrän ett speciellt sto brunstade extremt så det skvätte om henne. Då red han på henne EN gång när ingen såg och det räckte, han fick slaktas pga avsparkat bakben. :(

Min shettisvalack, 13 år, hade aldrig visat intresse för ston. Tills min kompis nordsvensk började brunsta, helt plötsligt försökte han rida. Ut ur hagen bums, jag fick stängsla ny hage med honom i handen under tiden.

Nej, jag förstår mig inte heller på folk... har nu fått ont imagen och trodde det var klart och överspelat.

Ett argument var att jag hade läst på nätet om riskerna och det är bara de värsta fallen som tas upp där - inte de ston som inte blir skadade... :confused:
Vad säger man då? Blev helt mållös och sa att jag kan väl prova Munkpeppar, men känner mer och mer: Varför ska jag riskera att släppa ihop när det känns så fel i hela kroppen??

+ att han får nog inte in den och jag borde inte oroa mig avelsmässigt.(med andra ord fånerier från min sida, att livmodersinflammation får man BARA vid betäckning) Han är C-ponny hon är 1.60

Valacken går nu med 4 ston som de inte har sett några tendenser till att han klättrar på (men hur kan de vet det?Ingen är i hagen dygnet runt..), därav att jag skulle prova munkpeppar så hon inte lockar honom till det.

Det blir att leta stallplats.... Men jag kan aldrig få det så bra som nu -extremt låg stallhyra, fantastiska ridvägar, 2 min. cykelväg (slipper använda bil då jag bor långt ute på landet) och i övrigt likasinnade stallkompisar...

Men säkerheten måste gå före...

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag förstår mig inte heller på folk... har nu fått ont imagen och trodde det var klart och överspelat.

Ett argument var att jag hade läst på nätet om riskerna och det är bara de värsta fallen som tas upp där - inte de ston som inte blir skadade... :confused:
Vad säger man då? Blev helt mållös och sa att jag kan väl prova Munkpeppar, men känner mer och mer: Varför ska jag riskera att släppa ihop när det känns så fel i hela kroppen??

+ att han får nog inte in den och jag borde inte oroa mig avelsmässigt.(med andra ord fånerier från min sida, att livmodersinflammation får man BARA vid betäckning) Han är C-ponny hon är 1.60

Valacken går nu med 4 ston som de inte har sett några tendenser till att han klättrar på (men hur kan de vet det?Ingen är i hagen dygnet runt..), därav att jag skulle prova munkpeppar så hon inte lockar honom till det.

Det blir att leta stallplats.... Men jag kan aldrig få det så bra som nu -extremt låg stallhyra, fantastiska ridvägar, 2 min. cykelväg (slipper använda bil då jag bor långt ute på landet) och i övrigt likasinnade stallkompisar...

Men säkerheten måste gå före...

Känns det fel så är det fel. Stå på dig, det är din häst och du har rätt! :bump:

Varför skulle han inte få in den?
Det finns korsningar mellan shettis och ardenner, vill de så kan de..:crazy:

Håller helt o fullt med Mackan.

Det är inte din häst som inte håller normen, utan en val. som har hingstmanér.

Man tar bort den som betér sig illa. Antar att ponnyägaren inte vill att den ska gå själv då försöker "skylla" på din märr.
DEN... kan flytta:idea:

Det är inte så lätt att hitta plats för 3 st.
Kan du inte försöka finna eget bete i närheten o sen ta att hagen är mindre på vintern?

Det är precis det jag tror, att hon inte vill flytta sin herre till en egen hage.

Det är det jag hade räknat med, att de ska gå i den lilla hagen.
Det är inte jag som tycker det är ett problem.. utan det är dem andra.

Skulle t.om. kunna göra den lite större om jag får, men det får jag isf göra själv. Och det gör inget.:)

Jag tycker inte du ska behöva flytta, du har ju en egen hage, varför ska de bry sig om hur mycket plats dina hästar har att leka på? Det är väl din ensak?

Dessutom vill jag säga, att det är faktiskt inte alltid(snarare sällan) det är EN hästs fel att det betäcks.
Min yngsta betäcker OM stoet visar intresse. Han har fått munkpeppar och det har funkat förvånansvärt bra :idea:

Däremot, för BÄSTA resultat, tror/tycker jag att minst samtliga inblandade ska käka munkpeppar, och kanske egentligen samtliga ston samt den/de valacker som betäcker.

Om min yngsta skulle varit kvar till hösten hade det varit mitt förslag i vårt stall iaf, då damerna turas om att brunsta och flirta så han har fullt upp jämt..

Tycker att det är helfel att skylla på bara ena parten, däremot tycker jag att det är respektlöst att inte lyssna på dig när du inte vill ha ditt sto med en valack som betäcker :mad:

Oavsett vems "fel" detär så är det ju snarare så att en kastrerad valack är den som är kastrerad, och den som därmed inte ska hålla på och betäcka oavsett, så att man ger den munkpeppar i första hand om man envisas med att ha den kvar i samma hage som ston, är rätt logiskt, jmf med att skylla på att STOET ska äta munkpeppar. Bort med valacken bara och låt dem gå i separata hagar, bums.

Det är ju kombinationen av brunstigt, villigt sto, och "hingstig" valack som orsakar att det betäcks.

Det KAN räcka att ge valacken munkpeppar, men varför man som stoägare inte skulle vilja göra allt man kan genom att även ge stoet förstår jag inte. För om stoet håller på och viker ut sig och brunstar så kanske valacken inte kan "hålla sig" ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 317
Senast: fonzia
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 918
Senast: Lavinia
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama