Mer om boston

P

pralin

Är väldigt sugen på en boston, men har lite svårt att hitta konkret fakta om rasen och hur den är som sällskapshund. Någon som vill upplysa mig? :D

Sv: Mer om boston

De är mycket charmiga men har tyvärr en del rasbundna deffekter.

Det värsta är att många har problem med den så kallade mjuka gommen. Det innebär att de får problem med området långtbak i munne, "taket" faller ned. Det leder i sin tur till att hunden får svårt att andas. En vetreinär berättade för mig att hon skulle söva en boston. När hon förde ner syreslangen i luftstrupen blev hundens tunga och slemhinnor i munnen rosa. De hade varit blåvita innan.
Hunden hade mao lidit av syrebrits i hela sitt liv.

Dessutom har de svårt att valpa. De är smala över höftena och valparna har breda huvuden. = djurplågeri för tikarna.

Bägge dessaproblem (mjuka gommen och valpproblem) delar de med raser som franskbulldogg och engelsk bulldogg.

Mops är lite, lite bättre. Jag skulle föreslå att du tar dig en funderare igen och väljer en sundare hund.

Ju mer lik en urhund desto bättre.
Håll dig till hundar under 20 kilo men över 7-8.

/Lycka till /Frasse

Tycker dom är jättesöta men har dock bara träffat en och det var en riktig suris :smirk: , epilepsi hade den också så den fick lov att avlivas tillslut.

Om huden led av syre brist innan, borde inte vetrinären ha noterat det då innan hon drog ner en släng i halsen?

Djurplåger är väl lite överdrivet att kalla det, snarare svårare förlossningar.

Jag tycker de är ursöta och de är den första hundras jag och pojken har lyckats enats om, den som vi bägge två tycker är okej ;)

Mycket trevlig och lätt ras. Exteriören leder till att valparna måste födas med kejsarsnitt. Det tycker jag är osunt hos en ras men kolla med rasklubben hur man hanterar problemet inom rasen och vilka avelsprogram man har igång för sundare hundar.

Vad jag har lyckats luska ut håller många uppfödare på och försöker få fram fler "naurfödar"-tikar och försöker jobba bort behovet av kejsarsnitt.

Som sällskapshund är boston förträfflig, för att svara på den frågan. Väldigt "lätt" och okomplicerad hund, rekommenderas ofta som förstahund.

Av just de anledningar är det som jag och pojken är sugen på boston. Att de dessutom är gudomligt söta är bara ett plus ;)

Egentligen skulle vi nog bägge två vilja ha staff (då vi är totalt kära i en kompis hund av den rasen), men vet att den rasen kräver så mycket mer av oss än vad vi kan ge i dagsläget. Då passar en boston perfekt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 664
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 713
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross