Mer matfrågor

Mirre

Trådstartare
Hur tillagar man tofu på bästa sätt och HUR f*n delar man en sötpotatis?! De är ju helt hopplösa att dela :D
 
Hur tillagar man tofu på bästa sätt och HUR f*n delar man en sötpotatis?! De är ju helt hopplösa att dela :D
Tofun kan jag inte hjälpa dig med, men sötpotatis tycker jag brukar gå rätt bra att dela med en rejäl kniv. Visst är de hårda och man får ta i en del, men så illa brukar det inte vara tycker jag :p Delar dem dock nästan aldrig på längden, vet inte om det är det du försökt dig på?
 
Tofun kan jag inte hjälpa dig med, men sötpotatis tycker jag brukar gå rätt bra att dela med en rejäl kniv. Visst är de hårda och man får ta i en del, men så illa brukar det inte vara tycker jag :p Delar dem dock nästan aldrig på längden, vet inte om det är det du försökt dig på?
Knivar som regelbundet slipas professionellt är viktigaste redskapet i köket. Allt blir så mycket lättare. Det är som julafton varje gång knivbrevet kommer hem med de nyslipade älsklingsknivarna som i nyskick.
 
Jag brukar göra sötpotatispaj ibland. Då måste jag dela sötpotatisar i mindre bitar innan jag kokar dem. Har inte funderat på att de skulle vara speciellt besvärliga att dela på dock?
 
Hur tillagar man tofu på bästa sätt och HUR f*n delar man en sötpotatis?! De är ju helt hopplösa att dela :D

Angående tofun gäller det att smaksätta ganska mycket eftersom den i sig är neutral. De få gånger jag lagat tofu (på ena handens fingrar) har det varit stekt ganska hårt. Och gott, men jag föredrar andra råvaror med mer inneboende karaktär att utgå från.
 
Hur tillagar man tofu på bästa sätt och HUR f*n delar man en sötpotatis?! De är ju helt hopplösa att dela :D
Godaste tofurätten jag vet är panerad tofu (koreanskt recept): Skiva tofun i 1 cm tjocka skivor. Torka skivorna så mycket som möjligt. Rulla dem i mjöl, och sen i ägg. Stek.

Servera med ris, spenat och/eller böngroddar med lite sesamolja, gärna kimchi om du har, och chilisås (helst gochujang).

En klassiker är ju annars mapo doufu, om du gillar kinesisk mat. Fast det ska gärna vara lite kött i också om den ska bli god.

Den friterade tofun man kan köpa brukar jag ha istället för kyckling i wok. Jag steker den rätt hårt, och sen kryddar jag upp den med chilibönsås och soja.
 
Jag VILL gilla tofu (för proteinets skull) men tycker konsistensen är äcklig. Så - jag smular sönder hela tofu-biten och steker den sen i diverse kryddor så det blir nästan som köttfärs till tacos. Dvs torrare än vanlig köttfärssås. Men nu när jag skriver detta inser jag att man kunde ju göra "kött"färssås av den också...

Men, som sagt, smula eller riv på grövre delen av rivjärnet. Och stek, med valda kryddor!
 
Jag haller med Otherside - ar inte alls ett fan av tofu, men jag har ocksa tillagat den liknande pa rivet satt, dock med kryddor och smaksattning sa att det blev mer som aggrora an kottfars, men det senare kanske ar ett battre alternativ da tomatsasen kommer att den den mycket smak!
 
Jag marinerar oftast tofu först. Familjen gillar Santa marias teriyakisås så den blir det ofta. Efter att ha torkat av det mesta av såsen före stekning så rullar jag runt dem i polenta. Steker på ganska hårt och de får då en god krispig yta.
 
Kanske OT, men vilka knivar har du? :)

Inga riktigt dyra. Jag tycker även de ”billiga” i bra stål funkar utmärkt att sköta väl. Förmodligen skrattar de åt mig på knivslipningen som satsar så mycket pengar på att slipa ”billiga” knivar….

Jag har en bra från Mannerströms kollektion, några bra från danska Raadvad och sen två från Satake. Köpte nyss en kinesisk också som jag ännu inte invigt. Dyraste har kostat 500 kr, även om den var rejält prissänkt då.
 
Senast ändrad:
Inga riktigt dyra. Jag tycker även de ”billiga” i bra stål funkar utmärkt att sköta väl. Förmodligen skrattar de åt mig på knivslipningen som satsar så mycket pengar på att slipa ”billiga” knivar….

Jag har en bra från Mannerströms kollektion, några bra från danska Raadvad och sen två från Satake. Köpte nyss en kinesisk också som jag ännu inte invigt. Dyraste har kostat 500 kr, även om den var rejält prissänkt då.
Jag använder också mannerströmknivar, en 16, en 23 och en 20 med trähandtag - just den är inga som helst problem att klyva sötpotatis med. :)

------------------------------------------------------------

Just sötpotatis är annars bra att använda kniv med hål i bladet, använder man en hel bredklinga suger den ibland fast som vacuum när man skär.

För att skära på allra bästa sätt med sån så börjar man från toppen av kniven och klackar ner den bredaste delen.
 
Inga riktigt dyra. Jag tycker även de ”billiga” i bra stål funkar utmärkt att sköta väl. Förmodligen skrattar de åt mig på knivslipningen som satsar så mycket pengar på att slipa ”billiga” knivar….

Jag har en bra från Mannerströms kollektion, några bra från danska Raadvad och sen två från Satake. Köpte nyss en kinesisk också som jag ännu inte invigt. Dyraste har kostat 500 kr, även om den var rejält prissänkt då.

Jag har 3 Japanska knivar som sonen som gillar att laga mat har gett mig i present. Jag vet att atminstone en ar riktigt dyr, men de alla haller slipningen battre an mina billiga knivar. Jag tar ocksa med knivar fran tillexempel kitchenaid (tror jag det ar) men tycker inte de haller skarpan lika bra. Jag tar knivarna till sliparen (jag aker forbi varje dag) 2-3 ganger per ar ... han tar $3 usd (ungefar 25 sek) per kniv och jag far tillbaka dem samma dag eller hogst tva dagar senare.
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 496
Senast: Pilot
·
Mat Jag är absolut en äggvåfflaperson har jag förstått. Gillar de lite mer mjuka och matiga våfflorna, och tycker att frasvåfflor lätt blir...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
2 860
Senast: sthu
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
801
Senast: Otherside
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
1 191
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp